Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Używane > Co warto kupić > Używane Audi A4 - rozsądny wybór to 2.0 TDI

Używane Audi A4 - rozsądny wybór to 2.0 TDI

W Audi A4 trzeciej generacji wykonano olbrzymi skok technologiczny, ale za nowinkami nie zawsze szła trwałość. Na co zwracać uwagę, gdy postanowimy kupić ten model?

Używane Audi A4 - rozsądny wybór to 2.0 TDIŹródło: Auto Bild

Audi A4 B8 zbudowano na platformie współdzielonej m.in. z modelem A5 i Passatem. Silnik cofnięto za przednią oś, co poprawiło rozkład masy, dopracowano wielowahaczowe zawieszenie (trwałe, ale drogie w naprawach) i zastosowano skuteczne, aczkolwiek nietrwałe hamulce (drogie wymiany). To wszystko sprawia, że prowadzenie „A-czwórki” to czysta przyjemność. Do wyboru mamy 4 rodzaje przekładni – bezstopniową, dwusprzęgłową, „automat” i „manual” (polecamy tę ostatnią) – opcjonalny napęd 4x4.

Audi A4 - 2.0 TDI to rozsądny wybór

Choć w ofercie są aż 22 wersje silnikowe, na rynku dominują turbodiesle common rail 2.0 TDI (moc: od 120 do 190 KM). Niestety, w większości (poza najnowszymi wersjami 150 i 190 KM) zdarzały się awarie pompy wysokiego ciśnienia – w układzie zbierają się opiłki, które mogą zniszczyć wtryskiwacze. Zaleca się czyszczenie układu wraz ze zbiornikiem paliwa.

Znacznie droższe problemy mają diesle V6 (2.7 i 3.0). Po przejechaniu 200-250 tys. km często trzeba już wymienić łańcuchy napędu rozrządu (jest ich kilka; początkowo hałasują na zimno, potem także na ciepło). Naprawa mało nie kosztuje, bo zwykle wymaga wyjęcia silnika – rozrząd umieszczono od strony skrzyni. Słabym punktem są też klapy w kolektorze dolotowym. Koszty naprawy w ASO liczy się w tysiącach złotych, ale dostępne są już tańsze zestawy naprawcze (ok. 800 zł).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi A4 - uwaga na silniki 1.8 i 2.0 TSI!

Z silników benzynowych najgłośniejszą wpadkę zaliczyły wersje 1.8 i 2.0 TFSI – wysokie spalanie oleju, uszkodzenie łańcucha (w zależności od wersji stosowano pasek lub łańcuch) i wałka rozrządu, a czasem nawet pęknięcie tłoków – naprawy kosztują krocie. Ich konstrukcje poprawiono w 2012 r., ale na rynku są już starsze egzemplarze z wymienionymi silnikami. Ponadto jednostki z wtryskiem bezpośrednim mają problem z odkładającym się nagarem na zaworach – naprawa wymaga demontażu kolektora.

Źródłem wydatków bywa też dwusprzęgłowy S-tronic z mokrymi sprzęgłami. Zawodzi mechatronika (naprawa może pochłonąć ponad 10 000 zł), często też trzeba wymieniać drogie sprzęgła.

Trzeba też pamiętać, że droga jest już sama rutynowa eksploatacja, np. do wymiany tylnych klocków hamulcowych niezbędny jest komputer, do płynu chłodzącego w niektórych silnikach przydaje się przyrząd próżniowy, a komplet dobrych zamienników wahaczy oznacza wydatek dużo ponad 2000 zł.

Audi A4 - układ smarowania

Silniki benzynowe: We wszystkich silnikach benzynowych producent zaleca olej 5W-30 (507.00 lub 504.00). W przypadku skrócenia interwałów pomiędzy wymianami można stosować 5W-40.

Silniki wysokoprężne: tu także zalecany jest olej 5W-30 (507.00).

Audi A4 - układ rozrządu

W silnikach benzynowych w modelu B8 stosowano wyłącznie łańcuchowy napęd rozrządu. Pasek stosowano w silniku 2.0 TDI – w zależności od wersji zaleca się wymianę paska co 150, 180 lub 210 tys. km. Reszta diesli ma bezobsługowy łańcuch.

Audi A4 - układ chłodzenia

Płyn niezamarzający – oznaczenie w zależności od daty produkcji auta – od G12 do G13. Producent nie przewidział okresowej wymiany, lecz kontrolę podczas każdego przeglądu (co 30 tys. km). Gdy temp. zamarzania jest wyższa niż -25 st. C dolewa się koncentratu.

Audi A4 - układ hamulcowy

Zalecany płyn hamulcowy DOT 4. Pierwsza wymiana co 3 lata, następnie interwał skraca się do 2 lat. Minimalna grubość wentylowanej tarczy hamulcowej (przód/tył) zależy od modelu – dla wersji 2.0 TDI wynosi 23/10 mm.

Audi A4 - skrzynie biegów

Manualna: producent nie przewidział ani kontroli, ani okresowej wymiany.

Multitronic (bezstopniowa): olej przekładniowy ATF – wymiana co 60 tys. km (regularna wymiana jest istotna dla żywotności skrzyni).

S-tronic (dwusprzęgłowa): olej ATF, co 60 tys. km.

Audi A4 - zdaniem fachowca

Polecam wersję 2.0 TDI i trwałą manualną skrzynią biegów. Benzyniaki 1.8 i 2.0 TFSI tylko po 2012 r. lub po wymianie silnika na wolny od wad - Michał Wyrzykowski,doradca serwisu VCentrum (Warszawa)

Audi A4 - nasza opinia

To świetnie jeżdżące i wyglądające auto, ale zaawansowane technicznie. Serwisowanie A4 nie będzie tanie.

Powiązane tematy:AudiAudi A4sedanKombi