W segmencie aut luksusowych opinie o BMW serii 7 są podzielone. Wszystko zależy od kryteriów, którymi się kierujecie, i tego, ile chcecie wydać pieniędzy. Nowsze „siódemki” (od przełomowego typoszeregu E65 – debiut w 2001 r.) wyglądają oryginalnie, są komfortowe i tak nafaszerowane nowoczesną techniką, że koszt diagnozy usterek i ich naprawa, a także ceny części często przyprawiają o ból głowy.

Natomiast starsze generacje modelu obecnie uchodzą za umiarkowanie skomplikowane i niezbyt drogie w naprawach. Przykład to typoszereg E38, czyli „siódemka” z lat 1994-2001, której ceny zaczynają się od nieco ponad 10 000 zł (trudno o auto w przyzwoitym stanie za te pieniądze), a kończą na przeszło 20 000 zł.

Na rynku znajdziecie wersje standardową (dł. 4984 mm) i z wydłużonym rozstawem osi (dł. 5124 mm). Już walory użytkowe krótszej odmiany zadowolą wielu potencjalnych nabywców (dużo miejsca w kabinie, 500-litrowy bagażnik). Wyposażenie? Zależy od wieku (dobre szczególnie w autach po modernizacji), a także wersji silnikowej – przeważnie im większy motor, tym więcej „ekstrasów”. Pamiętajcie, że podczas oględzin trzeba skontrolować wszystkie komfortowe rozwiązania, gdyż usprawnienie – zdawałoby się – drobiazgów czasem pochłania dużo pieniędzy.

Radzimy też dokładnie obejrzeć nadwozie pod kątem korozji (pojawia się w dolnej części drzwi, na tylnej klapie, podłodze bagażnika, często atakuje zbiornik paliwa) oraz układ przeniesienia napędu, a także zawieszenie. Jeśli samochód wyposażono w samopoziomowanie, sprawdźcie kondycję amortyzatorów – koszt jednego to ponad 1600 zł. Generalnie jednak zawieszenie „siódemki” uchodzi za trwałe i jeśli jest sprawne, daje dużą przyjemność z jazdy. Oczywiście, nie bez znaczenia będzie też wybór jednostki napędowej (kluczowy także z punktu widzenia wydatków na eksploatację).

I tak, bazowy motor 2.8 R6 (1995-2001) średnio pali ok. 12 l/100 km i nie jest drogi w serwisie, ale pewien niedosyt pozostawia jego dynamika („siódemka” waży blisko 2 tony). W przypadku aut sprzed liftingu (1996 r.) najrozsądniejszym wyborem będzie silnik 4.0 V8/286 KM (spalanie: 14-16 l/100 km, dobra dynamika, solidny „automat”, wysoka trwałość i świetna współpraca z LPG), a po liftingu - następca, czyli motor 4.4 V8, który mimo nieco większego skomplikowania (m.in. Vanos) i kilku typowych problemów (np. ryzyko odkręcenia się pompy oleju) nadal zapewnia najlepszy kompromis między kosztami eksploatacji a przyjemnością z jazdy.

W ofercie są ponadto słabsze odmiany V8 (3.0 i po liftingu 3.5), a także flagowe V12 (5.4/326 KM). W przypadku diesli najmniej pochlebne opinie zbiera motor 2.5 tds/143 KM za dynamikę i trwałość. Rzeczywiście, ma kilka słabych punktów, jednak są one na tyle dobrze znane, że naprawy nie wiążą się z dużymi wydatkami. Dobrą trwałość i rozsądne koszty eksploatacji zapewnia 3-litrówka R6 (184 i 193 KM). Z punktu widzenia trwałości nieźle prezentuje się też diesel 4.0 V8. Niestety, koszty potencjalnych napraw i serwisu bywają szczególnie wysokie.

Używane BMW serii 7 - nasza opinia

Nie jest to auto dla każdego, ale egzemplarz w dobrym stanie da jeszcze niemałą radość z jazdy. Ogólną trwałość E38 oceniam dość wysoko. Polecam benzyniaki V8 (4.0 i 4.4), gdyż diesle są już niekiedy w kiepskim stanie.

BMW 740i dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory benz./V8/32
Pojemność skokowa (cm3) 4398
Moc maks. (KM/obr./min) 286/5400
Maks. moment (Nm/obr./min) 440/3600
Skrzynia biegów/napęd aut. 5/tylny
Poj. zbiornika paliwa (l) 85
Masa własna/ładowność (kg) od 1925/460
Rozstaw osi (mm) 2930
Wymiary (dł./szer./wys.) 4984/1862/1435
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,0
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 18,1/9,2/12,5