Volvo C30 to oryginalny kompakt, dobrze wyposażony i z kilkoma ciekawymi rozwiązaniami. Choć od jego debiutu minęło już blisko 10 lat, nadal wyróżnia się z tłumu. Co ważne, obecnie auto dostępne jest zdecydowanie szerszej grupie potencjalnych nabywców niż jeszcze kilka lat temu.
Ceny Volvo C30 zaczynają się od ok. 20 000 zł, a kwota 30 000-40 000 zł daje dużą swobodę wyboru spośród aut sprzed modernizacji (w 2009 r.) i po liftingu. Trzeba jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach.
Kompaktowe Volvo to trzydrzwiowy samochód, z 4-osobowym wnętrzem i symbolicznym bagażnikiem (233 l). Wsiadanie do tyłu (dwa oddzielne fotele) wymaga sprytu typowego dla dorastających dzieci – C30 zresztą należy traktować jako auto dla singla lub kobiety z dzieckiem. Z przodu miejsca jest dość dużo, a bogate wyposażenie wielu egzemplarzy sprawia, że podróż przebiega miło i przyjemnie.
Design wnętrza? W odróżnieniu od nadwozia nie widać tu żadnych ekstrawagancji. Dominuje czysta i elegancka forma. Najlepszy przykład to deska rozdzielcza z „lewitującą” konsolą środkową, która niestety potrafi czasami się zawiesić. Generalnie jednak nadwozie (m.in. zabezpieczenie przed korozją), jak i kabinę (np. materiały wykończeniowe) wysoko oceniamy.
Nieźle prezentują się też pewne zawieszenie – sprężyste, dość trwałe, niedrogie w naprawach poza ASO (podwozie Focusa II) – i paleta silników. W ofertach dominują diesle – stanowią blisko 80 proc. wszystkich C30 na rynku wtórnym. Najczęściej występuje motor 1.6 (początkowo 109 KM, później 114 KM), nieco rzadziej pojawia się 2-litrówka (R4: 136 KM; od 2010 roku wersja R5: 150-konna i 177-konna), a najmniej znajdziecie aut z topową odmianą 2.4 R5/180 KM.
Powinniście wiedzieć, że diesle dzielą się na francuskie (R4) i skonstruowane przez Volvo (R5). Trwałość? Większości odmian jest bardzo dobra, ale np. bazowy silnik 1.6/109 KM często zmaga się z awariami turbiny, szybko rozciągającym się łańcuszkiem spinającym wałki rozrządu i usterkami tłumika drgań skrętnych. W wersji 114-konnej niektóre z tych problemów zostały wyeliminowane.
Wysoko oceniamy 2-litrówkę R4/136 KM – niskie zużycie paliwa, dobra trwałość i tanie naprawy poza ASO (rozsądne ceny części, dużo zamienników). Następca, czyli 2-litrowe R5 (Volvo), jak na razie zbiera pochlebne opinie za trwałość, ale jest droższy w serwisie i naprawach od wersji R4.
Jeśli natomiast chodzi o najmocniejszego diesla 2.4 R5/180 KM, to zaliczamy go do bardziej udanych silników o poj. powyżej 2 litrów. Owszem, usterki się zdarzają (wiele aut ma duży przebieg), ale psuje się głównie osprzęt.
Jeśli chodzi o benzyniaki, to wersje R4 – 1.6/100, 1.8/125 i 2.0/145 KM – pochodzą z Forda. W zgodnej opinii mechaników najlepszym wyborem będzie 2-litrówka (przyzwoita trwałość, niezła dynamika, spalanie niemal takie samo jak motoru 1.8).
Jednostkę 2.5 R5 (Volvo) zarezerwowano dla rasowej odmiany T5 – świetne osiągi, dobra trwałość, ale drogie utrzymanie (np. stosunkowo wysokie zużycie paliwa). Uwaga na skrzynie automatyczne – niestety, często po pokonaniu 150-180 tys. km wymagają drogiego remontu.
Volvo C30 - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Nie tylko oryginalny styl to zaleta C30. Nieźle prezentuje się też trwałość modelu. Karoseria jest dobrze zabezpieczona przed korozją, zastrzeżenia mamy do działania niektórych elementów w kabinie: zawiesza się konsola centralna, zawodzi układ klimatyzacji (winę ponosi nieszczelny skraplacz).
W dieslu 1.6 dochodzi do usterek turbiny i układu wtryskowego oraz nadmiernego rozciągnięcia łańcuszka spinającego wałki rozrządu. Wersje 2.0 R4 są uważane za udane i zmagają się głównie z awariami osprzętu. Podobnie sprawa wygląda w przypadku diesla R5.
Turbina - W wersji 109-konnej diesla 1.6 szybko zacierały się turbiny – wada konstrukcyjna (niedrożne sitko w kanałach olejowych).
Układ wtryskowy - Ze względu na spore przebiegi i przeciętną jakość paliwa układy zasilania (np. wtryskiwacze) mogą nada
Podwozie - Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie nie należą do przesadnie usterkowych, a poza tym są niedrogie w naprawie (płyta podłogowa Focusa II).wać się do wymiany.
Elektronika - Czasami zawodzi „lewitująca” konsola (zawiesza się elektronika). Reszta podzespołów elektronicznych przeważnie działa stabilnie.
Volvo C30 - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1560 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 109/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 240/1750 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 52 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1373/410 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4252/1782/1447 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 4,2/6,2/4,9 |
Volvo C30 - czynności serwisowe
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 3 lata |
Płyn chłodzący | kontrola* |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu | co 220 tys. km** |
*wymiana w razie konieczności – kontrola mrozoodporności na każdym przeglądzie; **w polskich warunkach zaleca się wymianę co 160-180 tys. km
Volvo C30 - ceny części
Filtr powietrza | od 37 zł |
Filtr oleju | od 34 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 148 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 336 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 1980 zł |
Napęd rozrządu (kpl.) | od 280 zł |
Turbosprężarka (regen.) | od 2100 zł |
Reflektor | od 1790 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do C30 1.6D/109 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem dociskowym i kołem dwumasowym
Volvo C30 - nasza opinia
Volvo C30 polecam singlowi (3-drzwiowe nadwozie, mało miejsca z tyłu, symboliczny bagażnik), który lubi wyróżniać się z tłumu. Można liczyć na rozsądne koszty eksploatacji (poza ASO), a także udane silniki Diesla.
Stylowy, oryginalny, najczęściej występuje z dieslem. Kompaktowy „szwed” ma wiele zalet i udane silniki Diesla.
Deska rozdzielcza (przejęta z S40 II) może się podobać. Lifting (2009 r.) nie wpłynął na jej wygląd.
Drugi rząd siedzeń: wsiadanie i wysiadanie wymagają odrobiny sprytu, nawet u osób drobnej postury.
Poj. kufra to tylko 233 l, co – jak na kompakt – jest bardzo skromną wartością. Po złożeniu foteli: 894 l.
Wygląda jak zwykły kluczyk, ale zamiast metalowej końcówki (łamiącej się jak scyzoryk) jest mikrochip.
Euro NCAP ocenia bezpieczeństwo Volvo C30 bardzo wysoko – na maksymalną liczbę 5 gwiazdek.
Nie tylko oryginalny styl to zaleta C30. Nieźle prezentuje się też trwałość modelu. Karoseria jest dobrze zabezpieczona przed korozją, zastrzeżenia mamy do działania niektórych elementów w kabinie: zawiesza się konsola centralna, zawodzi układ klimatyzacji (winę ponosi nieszczelny skraplacz). W dieslu 1.6 dochodzi do usterek turbiny i układu wtryskowego oraz nadmiernego rozciągnięcia łańcuszka spinającego wałki rozrządu. Wersje 2.0 R4 są uważane za udane i zmagają się głównie z awariami osprzętu. Podobnie sprawa wygląda w przypadku diesla R5.
Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie nie należą do przesadnie usterkowych, a poza tym są niedrogie w naprawie (płyta podłogowa Focusa II).