Volvo C30 to oryginalny kompakt, dobrze wyposażony i z kilkoma ciekawymi rozwiązaniami. Choć od jego debiutu minęło już blisko 10 lat, nadal wyróżnia się z tłumu. Co ważne, obecnie auto dostępne jest zdecydowanie szerszej grupie potencjalnych nabywców niż jeszcze kilka lat temu.

Ceny Volvo C30 zaczynają się od ok. 20 000 zł, a kwota 30 000-40 000 zł daje dużą swobodę wyboru spośród aut sprzed modernizacji (w 2009 r.) i po liftingu. Trzeba jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach.

Kompaktowe Volvo to trzydrzwiowy samochód, z 4-osobowym wnętrzem i symbolicznym bagażnikiem (233 l). Wsiadanie do tyłu (dwa oddzielne fotele) wymaga sprytu typowego dla dorastających dzieci – C30 zresztą należy traktować jako auto dla singla lub kobiety z dzieckiem. Z przodu miejsca jest dość dużo, a bogate wyposażenie wielu egzemplarzy sprawia, że podróż przebiega miło i przyjemnie.

Design wnętrza? W odróżnieniu od nadwozia nie widać tu żadnych ekstrawagancji. Dominuje czysta i elegancka forma. Najlepszy przykład to deska rozdzielcza z „lewitującą” konsolą środkową, która niestety potrafi czasami się zawiesić. Generalnie jednak nadwozie (m.in. zabezpieczenie przed korozją), jak i kabinę (np. materiały wykończeniowe) wysoko oceniamy.

Nieźle prezentują się też pewne zawieszenie – sprężyste, dość trwałe, niedrogie w naprawach poza ASO (podwozie Focusa II) – i paleta silników. W ofertach dominują diesle – stanowią blisko 80 proc. wszystkich C30 na rynku wtórnym. Najczęściej występuje motor 1.6 (początkowo 109 KM, później 114 KM), nieco rzadziej pojawia się 2-litrówka (R4: 136 KM; od 2010 roku wersja R5: 150-konna i 177-konna), a najmniej znajdziecie aut z topową odmianą 2.4 R5/180 KM.

Powinniście wiedzieć, że diesle dzielą się na francuskie (R4) i skonstruowane przez Volvo (R5). Trwałość? Większości odmian jest bardzo dobra, ale np. bazowy silnik 1.6/109 KM często zmaga się z awariami turbiny, szybko rozciągającym się łańcuszkiem spinającym wałki rozrządu i usterkami tłumika drgań skrętnych. W wersji 114-konnej niektóre z tych problemów zostały wyeliminowane.

Wysoko oceniamy 2-litrówkę R4/136 KM – niskie zużycie paliwa, dobra trwałość i tanie naprawy poza ASO (rozsądne ceny części, dużo zamienników). Następca, czyli 2-litrowe R5 (Volvo), jak na razie zbiera pochlebne opinie za trwałość, ale jest droższy w serwisie i naprawach od wersji R4.

Jeśli natomiast chodzi o najmocniejszego diesla 2.4 R5/180 KM, to zaliczamy go do bardziej udanych silników o poj. powyżej 2 litrów. Owszem, usterki się zdarzają (wiele aut ma duży przebieg), ale psuje się głównie osprzęt.

Jeśli chodzi o benzyniaki, to wersje R4 – 1.6/100, 1.8/125 i 2.0/145 KM – pochodzą z Forda. W zgodnej opinii mechaników najlepszym wyborem będzie 2-litrówka (przyzwoita trwałość, niezła dynamika, spalanie niemal takie samo jak motoru 1.8).

Jednostkę 2.5 R5 (Volvo) zarezerwowano dla rasowej odmiany T5 – świetne osiągi, dobra trwałość, ale drogie utrzymanie (np. stosunkowo wysokie zużycie paliwa). Uwaga na skrzynie automatyczne – niestety, często po pokonaniu 150-180 tys. km wymagają drogiego remontu.

Volvo C30 - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Nie tylko oryginalny styl to zaleta C30. Nieźle prezentuje się też trwałość modelu. Karoseria jest dobrze zabezpieczona przed korozją, zastrzeżenia mamy do działania niektórych elementów w kabinie: zawiesza się konsola centralna, zawodzi układ klimatyzacji (winę ponosi nieszczelny skraplacz).

W dieslu 1.6 dochodzi do usterek turbiny i układu wtryskowego oraz nadmiernego rozciągnięcia łańcuszka spinającego wałki rozrządu. Wersje 2.0 R4 są uważane za udane i zmagają się głównie z awariami osprzętu. Podobnie sprawa wygląda w przypadku diesla R5.

Turbina - W wersji 109-konnej diesla 1.6 szybko zacierały się turbiny – wada konstrukcyjna (niedrożne sitko w kanałach olejowych).

Układ wtryskowy - Ze względu na spore przebiegi i przeciętną jakość paliwa układy zasilania (np. wtryskiwacze) mogą nada

Podwozie - Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie nie należą do przesadnie usterkowych, a poza tym są niedrogie w naprawie (płyta podłogowa Focusa II).wać się do wymiany.

Elektronika - Czasami zawodzi „lewitująca” konsola (zawiesza się elektronika). Reszta podzespołów elektronicznych przeważnie działa stabilnie.

Volvo C30 - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1560
Moc maks. (KM/obr./min) 109/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 240/1750
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 52
Masa własna/ładowność (kg) od 1373/410
Rozstaw osi (mm) 2640
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4252/1782/1447
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,9
Prędkość maksymalna (km/h) 190
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 4,2/6,2/4,9

Volvo C30 - czynności serwisowe

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 3 lata
Płyn chłodzący kontrola*
Filtr paliwa co 60 tys. km
Olej w skrzyni biegów bez okres. wym.
Napęd rozrządu co 220 tys. km**

*wymiana w razie konieczności – kontrola mrozoodporności na każdym przeglądzie; **w polskich warunkach zaleca się wymianę co 160-180 tys. km

Volvo C30 - ceny części

Filtr powietrza od 37 zł
Filtr oleju od 34 zł
Klocki hamul. (przód) od 148 zł
Tarcze hamul. (przód) od 336 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 1980 zł
Napęd rozrządu (kpl.) od 280 zł
Turbosprężarka (regen.) od 2100 zł
Reflektor od 1790 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do C30 1.6D/109 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem dociskowym i kołem dwumasowym

Volvo C30 - nasza opinia

Volvo C30 polecam singlowi (3-drzwiowe nadwozie, mało miejsca z tyłu, symboliczny bagażnik), który lubi wyróżniać się z tłumu. Można liczyć na rozsądne koszty eksploatacji (poza ASO), a także udane silniki Diesla.