Niewątpliwie Citroën C3 to bardzo rozpoznawalne auto. Ma też liczne grono zwolenników i jest dość popularny na rynku wtórnym. Przystępne ceny zachęcają do jego zakupu, ale radzimy zachować zimną krew.
Najstarsze egzemplarze tego modelu mają już blisko 12 lat i wkraczają w okres nasilania się awarii. W młodszych awaryjność nie jest dużym problemem, a koszty eksploatacji można porównać do przeciętnej w klasie B.
Citroen C3 - nadwozie/podwozie
Mocną stroną Citroena C3 jest jego nadwozie. Nie tylko ma ono oryginalny, łatwo zapamiętywalny kształt, ale też oferuje sporo miejsca wewnątrz i całkiem duży bagażnik (305 l). Niestety, w najstarszych egzemplarzach pojawia się już korozja i w wydatkach warto uwzględnić konserwację m.in. profili zamkniętych.
W ciągu kilku lat jazdy nie unikniecie też naprawy przedniego zawieszenia, ma ono jednak prostą konstrukcję, koszt nie przekroczy więc kilkuset zł. Na szczęście w tym modelu wydatków nie generuje tylne zawieszenie.
Citroen C3 - silniki
Wybór jednostek napędowych jest dość duży. Jednak gdy chodzi o egzemplarze z początku produkcji, radzimy ograniczyć się do benzyniaków, np. mało problematycznego 1.4/75 KM, a najlepiej gwarantującego dobre osiągi 1.6/110 KM.
Zakup wersji z dieslem w przypadku tak małego auta nie zawsze jest rozsądny. Oszczędności na paliwie nie będą tak spektakularne, jak w większych modelach, natomiast koszty napraw diesli są wysokie jak na wartość auta. Jeśli jednak koniecznie ma to być wersja z dieslem, polecamy motor 1.6 HDi/90 KM. Zużywa niewiele więcej paliwa niż motor 1.4 HDi, a zapewnia dużo lepsze osiągi.
Nie polecamy wersji 1.6 HDi/109 KM tylko dlatego, że w razie awarii koszty będą większe (dochodzą wydatki na dwumasowe koło zamachowei m.in. droższą turbosprężarkę).
Citroen C3 - cena
Biorąc pod uwagę egzemplarze z rynku wtórnego, relacja ceny do jakości nie wypada źle. Niestety, jest duże zróżnicowanie między oferowanymi autami. Najtańsze propozycje już dawno pozbawiono fachowej obsługi, więc nie gwarantują one niezawodności. W młodszych i zadbanych autach nie trzeba się jednak obawiać ciągłych i bardzo kosztownych awarii.
Citroen C3 - Typowe usterki
Citroen C3 karoseria - W najstarszych egzemplarzach coraz częstszym problemem jest korozja – nawet gdy jej nie widać, rozwija sięw profilach zamkniętych. Gdy już się pojawi, naprawa okazuje się poważna. Często urywają się ograniczniki drzwi.
Citroen C3 elektryka - Z pozoru to proste auto, ale ma już multipleksową instalację elektryczną (w dużej części), z powodu której występują liczne chwilowe błędy lub dokuczliwe awarie wyposażenia, np. pod wpływem wilgoci. Zawodzą m.in. wycieraczki szyb, przełącznik kierunkowskazów, nawiew czy centralne zamki.
Citroen C3 napęd - Silniki benzynowe są udane i dość trwałe. Najczęściej zmagają się z wyciekami oleju i usterkami cewek zapłonowych. W dieslach awarie są częstsze i droższe. Do typowych należą: nieszczelności w układzie wtryskowym, uszkodzenia świec żarowych i turbosprężarek.
Citroen C3 zawieszenie - Jedynie przednie zawieszenie ma problem z trwałością. Tanie zamienniki trzeba wymieniać już po 5-10 tys. km. Warto zainwestować w oryginały,wtedy naprawy będą znacznie rzadsze.
POPULARNE SILNIKI | 1.4 | 1.6 | 1.6 HDi |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek/łańcuch |
Pojemność skokowa (ccm) | 1360 | 1587 | 1560 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 55/75/5400 | 80/110/5800 | 66/90/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 118/3300 | 147/4000 | 215/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 168 | 190 | 177 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 12,4 | 10,6 | 10,8 |
Spalanie (l/100 km)** | 8,2/4,9/6,1 | 8,6/5,2/6,5 | 5,3/3,7/4,3 |
*osiągi wersji 5d, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
WYMIANY:
- oleju silnikowego co 30 tys. km (benz.), co 20 tys. km (diesel);
- filtra powietrza co 60 tys. km;
- świec zapłonowych co 60 tys. km;
- płynu hamulcowego co 2 lata; płynu chłodzącego co 5 lat;
- napędu rozrządu co 150 tys. km w silnikach benzynowych, co 240 tys. km w turbodieslach (w praktyce mechanicy zalecają skrócenie interwału wymiany paska w dieslach do 200 tys. km).
UWAGI: w silniku Diesla wałki połączone są łańcuchem, nie ma on określonego interwału wymiany, ale po większym przebiegu warto sprawdzić jego napięcie. Podczas wymiany turbosprężarki w dieslu 1.6 HDi trzeba sprawdzić stan sitka w kanale olejowym.
Zazwyczaj do 8-10 lat i przebiegu 150--200 tys. km eksploatacja tego modelu nie jest zbyt kłopotliwa. Później jednak dość gwałtownie zaczyna narastać liczba usterek. Warto jednak zaznaczyć, że Citroen C3 nie jest szczególnie drogi i kłopotliwy w eksploatacji. Mimo to wśród klasowych rywali można znaleźć bardziej niezawodne auta, tyle że droższe.