Auto Świat Używane Co warto kupić Używany Fiat Grande Punto 1.4 8V – ładne nadwozie, niezła trwałość

Używany Fiat Grande Punto 1.4 8V – ładne nadwozie, niezła trwałość

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Fiat Grande Punto przekonywał ładnym wyglądem i dużym wnętrzem. Dziś do zalet tego modelu można dodać niskie koszty napraw.

Używany Fiat Grande Punto 1.4 8V – ładne nadwozie, niezła trwałośćŻródło: Auto Świat / archwium

Dwie pierwsze generacje Fiata Punto okazały się absolutnym hitem Fiata. Przygotowanie następcy takiego modelu nie jest łatwe, ale Włosi zrobili to, co mogli najlepszego: poprawili design, powiększyli nadwozie (osiągnięto pułap kompaktów z lat 90. XX w.) i podwyższyli niezawodność.

Dlatego pierwsze lata produkcji Fiata Grande Punto znów zakończyły się sukcesem. I choć ostatni czas wskazuje, że Fiat roztrwonił ogromny potencjał modelu (obecnie nie ma następcy), to jednak Grande Punto należy uznać za udany samochód.

Zalety i wady Fiata Grande Punto

Pochwały można zacząć od nadwozia – jest nie tylko ładne, lecz także funkcjonalne. Wiele aut ma ciekawe wykończenie i niezłe wyposażenie: 4 airbagi, elektryka, klimatyzacja manualna lub automatyczna. Bagażnik? Średnia wielkość w klasie B – pojemność 275-1020 l. Nie zadbano o możliwość przesuwania kanapy czy równą podłogę, jednak na jego kształty nie można narzekać.

Oczywiście, Fiat Grande Punto ma i wady – szeroki tylny słupek ogranicza widoczność, jakość tworzyw sztucznych nie porywa, szczególnie gdy przyjrzycie się im z bliska. Do opisu wybraliśmy ośmiozaworowy silnik 1.4, gdyż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku i wydaje się bardzo racjonalnym wyborem.

Warto jednak zaznaczyć, że trzeba pójść na kompromis. Chodzi o ograniczoną dynamikę. Według producenta na 100 km/h trzeba czekać 13,2 s, według naszych pomiarów – nawet 14,6 s (!). Średnie testowe spalanie Fiata Grande Punto 1.4 8V to akceptowalne 7,3 l/100 km, na plus zapisujemy też cichą pracę jednostki napędowej, a także nieskomplikowaną budowę.

Najbardziej zaawansowany element (niestety, czasem zawodzi) to przestawiacz faz rozrządu, za który trzeba zapłacić około 700 zł. Często zawodzi też elektryczne wspomaganie układu kierowniczego – usterka objawia się czasowym zapalaniem kontrolki ostrzegawczej i zanikaniem wspomagania. Koszt kolumny z silniczkiem to blisko 5000 zł, na szczęście zazwyczaj można ją tanio naprawić (psuje się elektronika). Kolejny plus to świetny dostęp do tanich części.

Fiat Grande Punto — na te podzespoły trzeba uważać

Generalnie zabezpieczenie nadwozia Fiata Grande Punto przed korozją wypada bardzo dobrze, choć w kilku miejscach (np. na zawiasach lub w podwoziu) rdzawe naloty mogą się pojawić. Drobne problemy sprawia instalacja elektryczna – brak styku (np. skorodowane piny) lub przetarcia instalacji z powodu niefortunnie położonej wiązki, przez co może dojść do zwarcia w układzie (dotyczy klimatyzacji i ABS-u). Luzy zdarzają się w zawieszeniu oraz przekładni kierowniczej. Uszkodzone wspomaganie elektryczne można najczęściej tanio naprawić.

Klamki w drzwiach — dość typowe uszkodzenie w tylnych drzwiach (5d) – wyciąga się linka. Naprawa jest tania, ale trzeba zdjąć tapicerkę.

Ślady korozji— problem z działaniem urządzeń elektrycznych? Z pewnością warto sprawdzić jakość połączeń – bywają skorodowane.

Zawieszenie — niezbyt trwałe podwozie Fiata Grande Punto – często wymienia się m.in. górne mocowania kolumn przednich (zamienniki po ok. 100 zł).

Fiat Grande Punto 1.4 8V — dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1368
Moc maks. (KM/obr./min) 77/6000
Maks. moment (Nm/obr./min) 115/3000
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 45
Masa własna/ładowność (kg) od 1025/560
Rozstaw osi (mm) 2510
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4030/1687/1490
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,2
Prędkość maksymalna (km/h) 165
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 7,7/5,2/6,1

Fiat Grande Punto 1.4 8V — serwis

Olej silnikowy 30 tys. km/2 lata
Filtr powietrza 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy 30 tys. km
Płyn hamulcowy 60 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący kontrola
Świece zapłonowe 30 tys. km
Pasek akcesoryjny 120 tys. km
Napęd rozrządu 120 tys. km/5 lat

Podstawowy interwał międzyprzeglądowy został ustalony na 30 tys. km (2 lata), warto jednak zastanowić się nad skróceniem terminów wymiany, np. oleju do roku.

Fiat Grande Punto 1.4 8V — ceny części

Filtr powietrza od 40 zł
Filtr oleju od 23 zł
Klocki hamul. (przód) od 160 zł
Tarcze hamul. (przód) od 290 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 500 zł
Napęd rozrządu (kpl.)*** od 370 zł
Wahacz przedni (kpl.) od 260 zł
Reflektor od 280 zł

*ceny dotyczą zamienników do Fiata Grande Punto 1.4 8V/77 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem oporowym; ***z pompą wodną

Fiat Grande Punto 1.4 8V — nasza opinia

Fiat Grande Punto — stereotypy czy fakty? Obiegowa opinia o używanych Fiatach nie jest zbyt dobra, ale w przypadku Fiata Grande Punto może okazać się krzywdząca. Auto jest funkcjonalne i wygodne, a usuwanie usterek – stosunkowo tanie.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków