Dwie pierwsze generacje Fiata Punto okazały się absolutnym hitem Fiata. Przygotowanie następcy takiego modelu nie jest łatwe, ale Włosi zrobili to, co mogli najlepszego: poprawili design, powiększyli nadwozie (osiągnięto pułap kompaktów z lat 90. XX w.) i podwyższyli niezawodność.
Dlatego pierwsze lata produkcji Fiata Grande Punto znów zakończyły się sukcesem. I choć ostatni czas wskazuje, że Fiat roztrwonił ogromny potencjał modelu (obecnie nie ma następcy), to jednak Grande Punto należy uznać za udany samochód.
Zalety i wady Fiata Grande Punto
Pochwały można zacząć od nadwozia – jest nie tylko ładne, lecz także funkcjonalne. Wiele aut ma ciekawe wykończenie i niezłe wyposażenie: 4 airbagi, elektryka, klimatyzacja manualna lub automatyczna. Bagażnik? Średnia wielkość w klasie B – pojemność 275-1020 l. Nie zadbano o możliwość przesuwania kanapy czy równą podłogę, jednak na jego kształty nie można narzekać.
Oczywiście, Fiat Grande Punto ma i wady – szeroki tylny słupek ogranicza widoczność, jakość tworzyw sztucznych nie porywa, szczególnie gdy przyjrzycie się im z bliska. Do opisu wybraliśmy ośmiozaworowy silnik 1.4, gdyż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku i wydaje się bardzo racjonalnym wyborem.
Warto jednak zaznaczyć, że trzeba pójść na kompromis. Chodzi o ograniczoną dynamikę. Według producenta na 100 km/h trzeba czekać 13,2 s, według naszych pomiarów – nawet 14,6 s (!). Średnie testowe spalanie Fiata Grande Punto 1.4 8V to akceptowalne 7,3 l/100 km, na plus zapisujemy też cichą pracę jednostki napędowej, a także nieskomplikowaną budowę.
Najbardziej zaawansowany element (niestety, czasem zawodzi) to przestawiacz faz rozrządu, za który trzeba zapłacić około 700 zł. Często zawodzi też elektryczne wspomaganie układu kierowniczego – usterka objawia się czasowym zapalaniem kontrolki ostrzegawczej i zanikaniem wspomagania. Koszt kolumny z silniczkiem to blisko 5000 zł, na szczęście zazwyczaj można ją tanio naprawić (psuje się elektronika). Kolejny plus to świetny dostęp do tanich części.
Fiat Grande Punto — na te podzespoły trzeba uważać
Generalnie zabezpieczenie nadwozia Fiata Grande Punto przed korozją wypada bardzo dobrze, choć w kilku miejscach (np. na zawiasach lub w podwoziu) rdzawe naloty mogą się pojawić. Drobne problemy sprawia instalacja elektryczna – brak styku (np. skorodowane piny) lub przetarcia instalacji z powodu niefortunnie położonej wiązki, przez co może dojść do zwarcia w układzie (dotyczy klimatyzacji i ABS-u). Luzy zdarzają się w zawieszeniu oraz przekładni kierowniczej. Uszkodzone wspomaganie elektryczne można najczęściej tanio naprawić.
Klamki w drzwiach — dość typowe uszkodzenie w tylnych drzwiach (5d) – wyciąga się linka. Naprawa jest tania, ale trzeba zdjąć tapicerkę.
Ślady korozji— problem z działaniem urządzeń elektrycznych? Z pewnością warto sprawdzić jakość połączeń – bywają skorodowane.
Zawieszenie — niezbyt trwałe podwozie Fiata Grande Punto – często wymienia się m.in. górne mocowania kolumn przednich (zamienniki po ok. 100 zł).
Fiat Grande Punto 1.4 8V — dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1368 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 77/6000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 115/3000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 45 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1025/560 |
Rozstaw osi (mm) | 2510 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4030/1687/1490 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 7,7/5,2/6,1 |
Fiat Grande Punto 1.4 8V — serwis
Olej silnikowy | 30 tys. km/2 lata |
Filtr powietrza | 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | 60 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola |
Świece zapłonowe | 30 tys. km |
Pasek akcesoryjny | 120 tys. km |
Napęd rozrządu | 120 tys. km/5 lat |
Podstawowy interwał międzyprzeglądowy został ustalony na 30 tys. km (2 lata), warto jednak zastanowić się nad skróceniem terminów wymiany, np. oleju do roku.
Fiat Grande Punto 1.4 8V — ceny części
Filtr powietrza | od 40 zł |
Filtr oleju | od 23 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 160 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 290 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 500 zł |
Napęd rozrządu (kpl.)*** | od 370 zł |
Wahacz przedni (kpl.) | od 260 zł |
Reflektor | od 280 zł |
*ceny dotyczą zamienników do Fiata Grande Punto 1.4 8V/77 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem oporowym; ***z pompą wodną
Fiat Grande Punto 1.4 8V — nasza opinia
Fiat Grande Punto — stereotypy czy fakty? Obiegowa opinia o używanych Fiatach nie jest zbyt dobra, ale w przypadku Fiata Grande Punto może okazać się krzywdząca. Auto jest funkcjonalne i wygodne, a usuwanie usterek – stosunkowo tanie.
Galeria zdjęć
Duże brawa – w 2005 r. Punto otrzymało 5 gwiazdek. Pasażerowie są świetnie chronieni.
Motor 1.4 8V to ciekawy kompromis – jest niezbyt dynamiczny, ale trwały i w miarę oszczędny.
Wygodne fotele, zaskakująco duża przestrzeń – wnętrze jest szerokie, sporo miejsca nad głową.
Obiegowa opinia o używanych Fiatach nie jest zbyt dobra, ale w przypadku Grande Punto może okazać się krzywdząca. Auto jest funkcjonalne i wygodne, a usuwanie usterek – stosunkowo tanie.
Akceptowalna pojemność kufra – 275 l. Plus za równe kształty, minus za próg po złożeniu siedzeń.
Deska nieźle wygląda, w wielu wersjach można liczyć na barwne wstawki (w kolorze nadwozia).
Komfortowy, ale pewny układ jezdny. Tylko wersje Sport (niedostępne z 1.4 8V) były bardzo twarde.
Wszystkie auta mają dwustopniowe elektryczne wspomaganie kierownicy – przydatne w mieście.
Klamki w drzwiach - dość typowe uszkodzenie w tylnych drzwiach (5d) – wyciąga się linka. Naprawa jest tania, ale trzeba zdjąć tapicerkę.
Wygodne fotele, zaskakująco duża przestrzeń – wnętrze jest szerokie, sporo miejsca nad głową.
Zawieszenie - niezbyt trwałe podwozie – często wymienia się m.in. górne mocowania kolumn przednich (zamienniki po ok. 100 zł).
Ślady korozji - problem z działaniem urządzeń elektrycznych? Z pewnością warto sprawdzić jakość połączeń – bywają skorodowane.