Debiutujący w 2007 r. X-Trail II to dopracowane auto – trudno znaleźć słabe punkty w jego funkcjonalności. Nabywcy bardziej jednak zwracają uwagę na trwałość i koszty napraw. Jak zatem wypada pod tymi względami SUV Nissana z 2-litrowym silnikiem Diesla?
W porównaniu z autem pierwszej generacji nadwozie X-Traila wyraźnie urosło. Tylna kanapa (dzielona w stosunku 60:40 lub w lepszych wersjach 40:20:40) zapewnia wygodę i sporo miejsca. Potężny kufer pozwoli na bezstresowy wakacyjny wyjazd.
Jeśli do podstawowej pojemności 479 l doliczymy zestaw schowków pod podłogą, uzyskamy ponad 600 l (długość bagażnika: do 1,75 m). Dużą zaletą jest wyposażenie oferowane przez Nissana – polski standard przewidywał 6 airbagów, alufelgi i automatyczną klimę, ale bez kłopotów znajdziecie egzemplarze ze skórzaną tapicerką, panoramicznym szyberdachem, ksenonami czy nawigacją.
Nissan X-Trail nigdy nie udawał terenówki. To wygodny SUV!
Benzyniaki (2.0 lub 2.5) nie cieszyły się uznaniem, dlatego szybko zniknęły z polskiej oferty. Zdecydowanie łatwiej o diesle – jednostki 2.0, rozwijające 150 lub 173 KM. Skrzynię automatyczną znajdziecie tylko w słabszej wersji.
Zaletami diesli są: wysoka kultura pracy, dobre osiągi (szczególnie w mocniejszym wariancie) i naprawdę niezła trwałość. Nieco gorzej wypada spalanie – średnia może przekroczyć 8 l/100 km. Zawieszenie dostrojono komfortowo, warto więc pamiętać, że nie jest to auto sportowe.
Nadwozie nie ma kłopotów z korozją. Czasem rdzawe naloty można znaleźć na tylnej klapie lub pod nakładkami progów, ale nie w podwoziu. Gdy będziecie mieć w planach offroadowe wyjazdy, powinniście okleić karoserię, bo lakier ma niską jakość.
Do typowych awarii zaliczamy uszkodzenia łożysk kół, a także kłopoty z pracą DPF-u. Z tego powodu Nissan zmieniał oprogramowanie silnika, ale zdania co do skuteczności są mocno podzielone – jedni użytkownicy chwalą zmiany („jest ciszej, lepiej przyspiesza i mniej pali”), inni nie widzą różnicy, a są też tacy, którzy twierdzą, że odczuwają spadek mocy i pojawia się falowanie obrotów.
Poza tym X-Trail podlegał kilku akcjom naprawczym. Objęły one niewielkie partie aut – dotyczyły: możliwości przegrzania wspomagania kierownicy (elektryczny silnik), obluzowania nakrętki przekładni kierowniczej i podłączenia instalacji haka holowniczego.
Poproszeni przez nas o rady dla użytkowników aut mechanicy z serwisu Jaworski-Gajewski z Warszawy wskazali na konieczność wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów (producent tego nie wymaga) i podkreślili wysoką trwałość silnika oraz podwozia.
Nissan X-Trail - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części* | |
Filtr oleju | od 45 zł |
Filtr powietrza | od 30 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 100 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 370 zł |
Sprzęgło (kpl. z kołem) | od 2780 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 670 zł |
Reflektor | od 450 zł |
Błotnik przedni | od 630 zł |
*Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do X-Traila 2.0 dCi/150 KM z 2008 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 40 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 60 tys. km/3 lata |
Olej w skrzyni | bez okresowej wymiany |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | bez okresowej wymiany |
Pierwsza wym. płynu chłodzącego po 100 tys. km (5 lat), kolejne co 60 tys. km (3 lata). Mechanicy zalecają wym. oleju w aut. co 90 tys. km. W układzie rozrządu łańcuch.
Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 320/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6 lub aut. 6/4x4 |
Pojemność bagażnika (l) | 479-1773 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1625/545 |
Rozstaw osi (mm) | 2630 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4630/1785/1680 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,2 (12,5 aut.) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 188 (181 aut.) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 8,7/6,2/7,1 (aut.: 10,5/6,7/8,1) |
Nissan X-Trail - Nasza ocena
Do niewątpliwych zalet funkcjonalnych można dopisać trwałość mechaniczną – X-Trail II nie jest wzorcem, ale na tle konkurentów wypada nieźle. Duża w tym zaleta francuskiego diesla.