Debiutujący w 2007 r. X-Trail II to dopracowane auto – trudno znaleźć słabe punkty w jego funkcjonalności. Nabywcy bardziej jednak zwracają uwagę na trwałość i koszty napraw. Jak zatem wypada pod tymi względami SUV Nissana z 2-litrowym silnikiem Diesla?

W porównaniu z autem pierwszej generacji nadwozie X-Traila wyraźnie urosło. Tylna kanapa (dzielona w stosunku 60:40 lub w lepszych wersjach 40:20:40) zapewnia wygodę i sporo miejsca. Potężny kufer pozwoli na bezstresowy wakacyjny wyjazd.

Jeśli do podstawowej pojemności 479 l doliczymy zestaw schowków pod podłogą, uzyskamy ponad 600 l (długość bagażnika: do 1,75 m). Dużą zaletą jest wyposażenie oferowane przez Nissana – polski standard przewidywał 6 airbagów, alufelgi i automatyczną klimę, ale bez kłopotów znajdziecie egzemplarze ze skórzaną tapicerką, panoramicznym szyberdachem, ksenonami czy nawigacją.

Nissan X-Trail nigdy nie udawał terenówki. To wygodny SUV!

Benzyniaki (2.0 lub 2.5) nie cieszyły się uznaniem, dlatego szybko zniknęły z polskiej oferty. Zdecydowanie łatwiej o diesle – jednostki 2.0, rozwijające 150 lub 173 KM. Skrzynię automatyczną znajdziecie tylko w słabszej wersji.

Zaletami diesli są: wysoka kultura pracy, dobre osiągi (szczególnie w mocniejszym wariancie) i naprawdę niezła trwałość. Nieco gorzej wypada spalanie – średnia może przekroczyć 8 l/100 km. Zawieszenie dostrojono komfortowo, warto więc pamiętać, że nie jest to auto sportowe.

Nadwozie nie ma kłopotów z korozją. Czasem rdzawe naloty można znaleźć na tylnej klapie lub pod nakładkami progów, ale nie w podwoziu. Gdy będziecie mieć w planach offroadowe wyjazdy, powinniście okleić karoserię, bo lakier ma niską jakość.

Do typowych awarii zaliczamy uszkodzenia łożysk kół, a także kłopoty z pracą DPF-u. Z tego powodu Nissan zmieniał oprogramowanie silnika, ale zdania co do skuteczności są mocno podzielone – jedni użytkownicy chwalą zmiany („jest ciszej, lepiej przyspiesza i mniej pali”), inni nie widzą różnicy, a są też tacy, którzy twierdzą, że odczuwają spadek mocy i pojawia się falowanie obrotów.

Poza tym X-Trail podlegał kilku akcjom naprawczym. Objęły one niewielkie partie aut – dotyczyły: możliwości przegrzania wspomagania kierownicy (elektryczny silnik), obluzowania nakrętki przekładni kierowniczej i podłączenia instalacji haka holowniczego.

Poproszeni przez nas o rady dla użytkowników aut mechanicy z serwisu Jaworski-Gajewski z Warszawy wskazali na konieczność wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów (producent tego nie wymaga) i podkreślili wysoką trwałość silnika oraz podwozia.

Nissan X-Trail - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Ceny części*
Filtr oleju od 45 zł
Filtr powietrza od 30 zł
Klocki hamul. (przód) od 100 zł
Tarcze hamul. (przód) od 370 zł
Sprzęgło (kpl. z kołem) od 2780 zł
Amortyz. (kpl.; przód)  od 670 zł
Reflektor od 450 zł
Błotnik przedni od 630 zł

*Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do X-Traila 2.0 dCi/150 KM z 2008 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Serwis
Olej silnikowy co 20 tys. km/rok 
Filtr powietrza  co 60 tys. km 
Filtr paliwa co 60 tys. km 
Płyn hamulcowy co 40 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący co 60 tys. km/3 lata
Olej w skrzyni bez okresowej wymiany
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km/rok 
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany

Pierwsza wym. płynu chłodzącego po 100 tys. km (5 lat), kolejne co 60 tys. km (3 lata). Mechanicy zalecają wym. oleju w aut. co 90 tys. km. W układzie rozrządu łańcuch.

Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1995
Moc maks. (KM/obr./min) 150/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 320/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6 lub aut. 6/4x4
Pojemność bagażnika (l) 479-1773
Masa własna/ładowność (kg) od 1625/545
Rozstaw osi (mm) 2630
Wymiary (dł./szer./wys.) 4630/1785/1680
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,2 (12,5 aut.) 
Prędkość maksymalna (km/h) 188 (181 aut.) 
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 8,7/6,2/7,1 (aut.: 10,5/6,7/8,1)

Nissan X-Trail - Nasza ocena

Do niewątpliwych zalet funkcjonalnych można dopisać trwałość mechaniczną – X-Trail II nie jest wzorcem, ale na tle konkurentów wypada nieźle. Duża w tym zaleta francuskiego diesla.