Nasi zaprzyjaźnieni mechanicy ocenili, czy wspomniane SUV-y Audi psują się rzadziej, czy częściej niż konkurencyjne modele. Zapytaliśmy ich o ryzykowne wersje oraz o te, które są najbezpieczniejszym wyborem. Na podstawie ich opinii oraz naszych redakcyjnych testów wystawiliśmy oceny obu niemieckim SUV-om. Który z nich zasługuje na większą uwagę?
Audi Q3 I
- NA RYNKU: 2011-18
- SILNIKI: 1.4-2.5 120-367 KM
- CENY: OD 52 000 zł
Audi Q3 nie jest tanie, bo za przeszło 50 tys. zł czekają na was praktycznie jedynie auta w komisach. Nie mówimy, że są złe, mówimy: dołóżcie lub uważajcie. Realny wybór, czyli auta z polskich salonów, zaczyna się od 60 tys. zł. To sporo jak na ponad 10-letniego, małego SUV-a. Do tego takie egzemplarze mają zwykle kiepskie wyposażenie i podstawowy silnik 1.4 TSI (niezła seria EA211).
Dużo jest też samochodów z motorami wysokoprężnymi, które nie są złe, a ponadto mogą mieć napęd na cztery koła. Quattro dostały także wersje 2.0 TSI (EA888), ale zdarza się im podwyższony pobór oleju silnikowego. Na szczycie cen stoją wersje sportowe RS Q3 z doładowanymi pięciocylindrowymi silnikami, ale to już zupełnie inna liga. Większość aut ma skrzynie DSG (uwaga: po większych przebiegach może być drogo), a 200-konna odmiana 2.0 TSI – jako jedyna klasyczny automat. Są też niezłe 6-biegowe skrzynie manualne.
Audi Q3 I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4385/1831/1590 mm, rozstaw osi 2603 mm, poj. bagażnika 460-1365 l, prześwit 170 mm.
Silniki benzynowe, turbo, wtrysk bezp. (TFSI), R4: 1.4/125 i 150, 2.0/170, 180, 200, 211 i 220 KM, R5 (RS Q3): 2.5/310, 340 i 367 KM (performance); turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0 16V/120, 140, 150, 177 i 184 KM (moment obr. 290-380 Nm, min. śr. spal. 4,4 l/100 km).
Audi Q3 I - awaryjność
Karoseria
Samoistne opadanie rolety bagażnika (uszkodzone mocowanie). W autach z początku produkcji: drobne ślady korozji w podwoziu, słabe wykończenie kabiny, hałasująca klapka sterująca zamkniętym obiegiem powietrza.
Elektryka
Dość dużo różnych problemów z elektryką (częściowo naprawiano je akcjami), np. brak oświetlenia bagażnika, światła stopu nie działają podczas użycia hamulca postojowego, usterki reflektorów ksenonowych, uszkodzenia systemu dostępu bezkluczykowego.
Napęd
Zwiększony pobór oleju silnikowego w 2.0 TSI (problem nie dotyczy wersji 220-konnej CULC). Awarie pompy wody w dieslach 2.0 TDI. Usterki przekładni S tronic.
Zawieszenie
Drogie w naprawach tylne zawieszenie wielowahaczowe (zwykle po przebiegach rzędu 200 tys. km). Drgania w układzie kierowniczym.
Audi Q3 I - opinia redakcji
Największy problem Q3 to fakt, że za podobne pieniądze da się kupić większe modele, które do tego nie sprawiają kłopotów. Audi kusi mocnymi benzyniakami, ale najlepszy wybór to jednak diesel – warto szukać wersji z 4x4 (haldex) z niewielkim przebiegiem.
- Nasza ocena: 3
Audi Q5 I
- NA RYNKU: 2008-16
- SILNIKI: 2.0-3.2 143-354 KM
- CENY: OD 44 000 zł
Audi Q5 to z pozoru idealny SUV, nie cieszcie się jednak przedwcześnie, bo bardzo dużo zależy od tego, co kupicie. Na rynku nie brakuje aut w złym stanie, które „przygotowano do sprzedaży”. Do tego Q5 ma sporo elektroniki i dość zaawansowaną mechanikę. To ostatnie sprawia, że najlepiej jest wybrać proste wersje, np. 2.0 TDI (niestety, czasem bez napędu 4x4; a to świetny torsen). 3.0 TDI, genialne na papierze, w rzeczywistości bywa kosztowne w serwisie i naprawach (np. wymiana łańcucha rozrządu, który jest od strony skrzyni biegów; silnik w Q5 ułożono wzdłużnie).
Benzyniaki 2.0 TSI można polecić dopiero po połowie 2012 r. – starszym zdarza się zwiększony pobór oleju silnikowego. Benzynowe V6, podobnie jak diesel, mogą generować kosztowne naprawy, a jeśli już koniecznie się na nie decydujecie, to lepiej wybrać starsze 3.2 niż nowsze 3.0 TSI. Lepszym wyborem jest skrzynia Tiptronic niż S tronic (czyli DSG).
Audi Q5 I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4629/1880/1653 mm, rozstaw osi 2807 mm, poj. bagażnika 540-1560 l, prześwit 200 mm.
Silniki benzynowe, turbo, wtrysk bezp. (TFSI), R4: 2.0/180, 211, 225 i 230 KM, V6: 3.0 (kompresor)/272 i 354 (SQ5), 3.2 (FSI bez turbo)/270 KM; turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0/143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM, V6: 3.0/240, 245, 258, 313 (SQ5), 326 (Compet.) i 340 KM (SQ5 plus); hybryda, R4: 2.0 TFSI + elektr., łączna moc 245 KM.
Audi Q5 I - awaryjność
Karoseria
Dużo aut po wypadkach, może już się więc w nich zaczynać korozja. Rdza na elementach podwozia. Hałasujące okno dachowe.
Elektryka
Spore natężenie problemów z elektroniką, głównie w autach z początku produkcji oraz tych pospiesznie naprawionych (na handel). Typowe problemy to np. awarie czujników, kłopoty z działaniem systemu bezkluczykowego, z systemem parkowania, ogrzewaniem szyby, zamykaniem klapy itp.
Napęd
Spore zużycie oleju oraz problemy z łańcuchem rozrządu w silniku 2.0 TSI, do tego kłopoty z ER-em i pompą wody. W 3.0 TDI ryzyko przepalenia uszczelki pod głowicą oraz rozciągnięty łańcuch rozrządu (kosztowna wymiana). W DSG (S tronic) konieczność wymiany zestawu sprzęgieł.
Zawieszenie
Uszkodzona osłona kolumny kierowniczej. Luzy w podwoziu (droga naprawa tylnego zawieszenia).
Audi Q5 I - opinia redakcji
W przypadku Q5 możecie, niestety, trafić na poważną minę. Na szczęście na rynku są też ładne auta, a dobry wybór wersji silnikowej (chyba jednak diesel 2.0) może pokazać, że ten samochód jest dość tani w utrzymaniu. Niestety, poszukiwania nie są łatwe.
- Nasza ocena: 4-