Japońska firma od lat jest postrzegana jako jeden z liderów pod względem niezawodności. W Polsce to szczególnie ceniona zaleta. W 2003 r. Mazda dodatkowo postawiła na ożywienie stylistyki i poprawę jakości wykończenia. Zmieniła też oznaczenie – w przypadku kompaktów „323” przemianowano na „3”. Jaki odniosło to skutek? Sprawdzimy to na przykładzie „trójki” z turbodieslem 1.6 CD.

Auta na europejski rynek produkowane były w Japonii

W teorii to dobry wybór dla tych, którzy liczą na niskie koszty eksploatacji – mały diesel równa się niskie spalanie, a renoma marki gwarantuje rzadkie awarie. Z reguły tak jest, poza pewnym szczegółem: Mazda rozpoczęła oficjalną działalność w Polsce w 2008 r. (wcześniej fukcjonowały salony współpracujące z niemieckimi dilerami, ale sprzedaż była znikoma), więc sprawdzonych aut z pewną historią właściwie nie ma.

A jest to ważne przynajmniej z kilku powodów. Przede wszystkim diesel 1.6 (produkcji PSA) po przebiegu 100-150 tys. km często zaczyna generować koszty. Nawet jeśli pominiemy większe ryzyko awarii, to może się okazać, że uzupełnienia wymaga czynnik potrzebny do dopalania spalin w filtrze cząstek stałych (średnio co 60 tys. km; początkowo nie był w standardzie) lub trzeba wymienić cały filtr (czynność przewidziana co 120 tys. km). Niedbale naprawione auto może zaskakiwać awariami, np. instalacji elektrycznej.

Techniczne pokrewieństwo z Fordem Focusem (ta sama płyta podłogowa, zawieszenie) ma dobre strony: wybór części zamiennych jest duży, bo wiele elementów pasuje i do Forda, i do Mazdy, i do Volvo (części silnikowe również do wielu… Peugeotów).

„Trójkę” warto wziąć pod uwagę, gdy szuka się kompaktu za 15 000-25 000 zł. Ma spore gabaryty, dzięki czemu z przodu poczujecie się niemal jak w klasie średniej. Do tego: dobre wyciszenie, niezła jakość wykończenia i często bogate wyposażenie.

W drugim rzędzie ilość miejsca jest już tylko przeciętna, średnio wypada też bagażnik – w hatchbacku ograniczona pojemność i mało wyrafinowane składanie kanapy (jedynie kładzione oparcie, pozostaje próg), w sedanie też niezbyt wiele miejsca (413 l) i wąski otwór do załadunku.

Świetnie sprawuje się zawieszenie i układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem. Można też liczyć na skuteczne hamulce. Opisywany diesel 1.6 jest elastyczny i zapewnia przyzwoite osiągi – auto do „setki” przyspiesza w 11,1 s (wyniki pomiarów testowych), zaś zużycie paliwa wynosi od 4,5 do 9 l/100 km.

Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Jak przystało na japońskie auto, zadbana Mazda 3 nie jest zbyt problematyczna. Z pewnością musicie zwrócić uwagę na diesla 1.6, gdyż boryka się on z kilkoma kłopotami – nierzadko psują się turbiny, zawodzą wtryskiwacze i koła dwumasowe. Napęd rozrządu jest realizowany paskiem zębatym, ale wałki rozrządu spina łańcuszek, który potrafi się rozciągnąć (zestaw łańcuszek i napinacz kosztuje 550 zł).

Rdza nie jest takim problemem, jak w modelu 6, ale wykwity, np. na łączeniach blach w tylnej części nadwozia lub w podwoziu, nie powinny dziwić.

Czasem przepali się żarówka we wnętrzu lub zastrajkuje alternator, ale elektronika nie sprawia kłopotów. Podobnie jest z podwoziem, w którym pojawiają się luzy, tyle że nie są one dokuczliwe.

Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Ceny części

Filtr oleju od 35 zł
Filtr powietrza od 35 zł
Klocki hamul. (przód) od 160 zł
Tarcze hamul. (przód) od 350 zł
Pasek rozrządu (kpl.) od 320 zł
Amortyz. (kpl.; przód)  od 540 zł
Reflektor od 360 zł
Błotnik przedni od 130 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Mazdy 3 1.6 CD/109 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km/rok
Filtr powietrza  co 40 tys. km
Filtr paliwa  co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 40 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący co 100 tys. km/5 lat*
Olej w skrzyni man. bez wymiany**
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km/rok
Napęd rozrządu co 240 tys. km/10 lat

Olej w silniku warto wymieniać nieco częściej, niż zaleca producent – co 15 tys. km. Warto też skrócić nieco termin wymiany paska rozrządu (choć nie jest szczególnie awaryjny).

Dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1560
Moc maks. (KM/obr./min) 109/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 240/1750
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Pojemność bagażnika (l) 300 (sd: 413)
Masa własna/ładowność (kg) od 1260/530
Rozstaw osi (mm) 2640
Wymiary (dł./szer./wys.) 4420 (4490)/1755/1465
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5
Prędkość maksymalna (km/h) 185
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 6,1/4,1/4,8

Nasza ocena

Ile Mazdy pozostało w Maździe?

Konstrukcja bazująca na Focusie, francuski diesel 1.6 – czy tak skomponowane auto może być po japońsku niezawodne? Jeśli dobrze wybierzecie egzemplarz – to tak.