długo pozostawał liderem w segmencie C. Uruchomienie produkcji Lanosa przypadło na okres znacznych inwestycji Daewoo w naszym kraju, a w rezultacie był to pierwszy naprawdę nowoczesny model samochodu wytwarzany w żerańskiej fabryce. Lanos debiutował w Korei wiosną 1997 roku, a już 16 września tego roku na Żeraniu ruszył montaż aut w systemie SKD. Z linii warszawskiej fabryki zaczęły zjeżdżać Lanosy 4- i 5-drzwiowe, a począwszy od grudnia - także 3-drzwiowe. SKD i CKDCo ciekawe, produkcja Lanosów w systemie CKD rozpoczęła się zaledwie kilka dni później - 29 września. Pierwszym wytwarzanym modelem był 4-drzwiowy sedan, w maju 1998 roku z linii FSO zaczęły zaś zjeżdżać 5-drzwiowe hatchbacki. Ostatnią partią aut montowanych w systemie SKD było 221 egzemplarzy modelu Sport (wiosna 2000 r.). Ogółem w ten sposób powstało 34 651 Lanosów. W systemie CKD wyprodukowano zaś (do końca czerwca br.) 163 950 egzemplarzy samochodu.Auta zmontowane w Polsce mają numer identyfikacyjny VIN rozpoczynający się od liter KLA, natomiast samochody zbudowane od podstaw - od liter SUP. W Lanosach produkowanych na Żeraniu nieustannie rósł udział podzespołów wytwarzanych w Polsce i innych krajach europejskich. Obecnie z Korei sprowadza się jedynie te elementy, których produkcji nie opłaca się w Europie uruchamiać.Wymarzone sedanyObecnie na Żeraniu wytwarza się jedynie 4- i 5-drzwiowe odmiany auta, ale przez dłuższy czas klienci wybierać mogli spośród trzech typów nadwozia. Zdecydowanie największą popularnością cieszył się sedan, którego od początku produkcji do końca czerwca br. dostarczono blisko 129 tys. sztuk. W tym samym czasie do nabywców trafiło ponad 64 tys. aut w wersji 5-drzwiowej i 6 tys. w wersji 3-drzwiowej. Niska popularność tej ostatniej nie dziwi, bowiemkupowanie drugiego auta w rodzinie należy u nas do rzadkości, zdecydowanie więc preferowane są pojazdy, które mogą być choćby namiastką samochodu rodzinnego. Zastanawia natomiast wzięcie, jakim cieszyły się sedany. Mimo nieco pojemniejszego bagażnika są przecież zdecydowanie mniej praktyczne niż hatchbacki. Wygląda na to, że Polacy marzą o poruszaniu się klasycznymi, trójbryłowymi limuzynami, tylko nie bardzo ich na to stać...Lanos ma dość specyficzną konstrukcję nadwozia. W porównianiu choćby z daleką krewną Astrą widać, że kabina pasażerska została mocno przesunięta do tyłu. W rezultacie samochód jest bezpieczny i dobrze wyciszony, kabina dość obszerna jak na tę klasę, za to bagażnik mały, niczym w autach segmentu B. Można go powiększyć, pochylając oparcie kanapy. Szkoda, że nie składają się całe siedzenia. Lanosem podróżować mogą dość wygodnie cztery dorosłe osoby, pięciu będzie już ciasno. Wnętrze robi zupełnie dobre wrażenie, w każdym razie kolorystyka i jakość tworzyw są o wiele lepsze niż w starszych modelach Daewoo. Na pochwałę zasługuje także komfort jazdy - zawieszenie skutecznie wybiera nierówności. Auto prowadzi się przy tym na zakrętach zupełnie dobrze, denerwować mogą tylko nieco zbyt duże pochylenia nadwozia. Nie taki złyNa jakość samochodów marki Daewoo patrzono początkowo bardzo nieufnie. Jednak z upływem czasu opinie stają się coraz lepsze, choć najstarsze egzemplarze przejechały naprawdę sporo. Lanos okazuje się mieć zaskakująco trwałe zawieszenie wytrzymujące bez napraw przebiegi przekraczające 100 tys. km. Trwałe są silniki, rzadkie awarie wynikają najczęściej z usterek osprzętu sterującego. Długo wytrzymuje sprzęgło, ale lepiej nie przesadzać ze sportowym stylem jazdy. To samo dotyczy hamulców - zbyt nerwowy kierowca szybko doprowadzi do przegrzania tarcz. Najbardziej dokuczliwe są drobne usterki osprzętu elektrycznego oraz konieczność dość częstego poprawiania ustawienia fotela kierowcy. Zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest ogólnie dobre, irytują jednak ogniska korozji pojawiające się w dość nieoczekiwanych miejscach, ponadto rdza atakuje także układ wydechowy. Cztery silnikiSilnik 1.4 można polecić przede wszystkim ekologom - optymalizowany był pod kątem emisji zanieczyszczeń (spełnia wymagania normy Euro 3), jednak pali zbyt dużo, jak na swe osiągi. Za najbardziej oszczędną w eksploatacji (tak pod względem zapotrzebowania na paliwo, jak i kosztów serwisu) uważana jest ośmiozaworowa jednostka 1.5. Poszukującym ekonomicznego auta rodzinnego można ją śmiało polecić, najlepiej w zestawieniu z nadwoziem pięciodrziowym. No, chyba że ktoś nie może żyć bez wydzielonego bagażnika...Dla amatorów dynamicznej jazdy przeznaczono szesnastozaworowy silnik o pojemności 1.6 l. Dobrym osiągom towarzyszy dość umiarkowane zużycie paliwa. Trzydrzwiowy Lanos, szczególnie w wersji Sport, może z tym motorem dostarczyć sporo przyjemności z jazdy i często bywa poddawany zabiegom tuningowym.
Mały, ale sprytny: Lanos
Lanos debiutował w momencie, kiedy koreańska firma wybiła się na samodzielność (jak dziś wiemy, z zupełnie innych powodów nie trwała ona zbyt długo). Jednak model ten ma również swoje miejsce w historii polskiej motoryzacji i to nie tylko dlatego, że w drugiej połowie lat 90.