W skrócie

Trzecia generacja C Klasy oznacza stylistyczny powiew świeżości. Mercedes porzucił wreszcie obłe linie karoserii na rzecz wyrazistych i ostrych kształtów. Niewiele gorzej wypada wnętrze. Deska rozdzielcza urzeka lekkością i dopracowanymi detalami. Nowe podejście projektantów przyciągnęło do salonów całkowicie inną grupę klientów. W efekcie model W204 zerwał z wizerunkiem auta dla emeryta lub taksówkarza i stał się idealnym pojazdem dla młodej, dynamicznej osoby.

Typowe usterki

Wymieniasz część - pamiętaj o adaptacji!

Najczęściej właściciele Mercedesów Klasy C W204 zgłaszają problemy dotyczące oprogramowania. Niemcy zaprojektowali komputer główny w taki sposób, że do właściwej współpracy z elementami elektronicznymi potrzebuje adaptacji programowych. Gdy zatem serwis podczas wymiany radia lub któregoś ze sterowników zapomni o aktualizacji, system nie będzie widział części. W efekcie niemożliwa stanie się jej poprawna praca. Wgranie adaptacji kosztuje od stu do kilkuset złotych.

Słabym punktem C Klasy są również wadliwe zmieniarki płyt CD. Urządzenia montowane w fabrycznie nowych autach przestają działać po zaledwie kilku miesiącach. Szybkie ujawnienie się usterki powoduje, że mechanizmy są wymieniane w ramach gwarancji. Na szczęście dla użytkowników aut z rynku wtórnego rzadko zdarzają się przypadki powtórnego wystąpienia wady. Poza tym w ramach akcji serwisowej w niektórych modelach Mercedes zakładał nowe koło pasowe sprężarki klimatyzacji. To o tyle dobra informacja dla właścicieli, że w ASO koszt samej części sięga prawie 980 złotych.

Lusterko musi skrzypieć

Klasycznym problemem Mercedesa W204 są przepalające się gniazda w kostkach tylnych lamp. Właściciele najczęściej zauważają usterkę podczas wymiany którejś z żarówek. Na szczęście naprawa układu elektrycznego reflektora nie jest ani skomplikowana, ani nie wymaga dużych nakładów finansowych. Zakup nowych pinów, wtyczki i podstawki wiąże się z wydatkiem na poziomie maksymalnie stu złotych. Defekt pojawia się przede wszystkim w lampie lewej.

Jedną z wad genetycznych modelu W204 są skrzypiące lusterka. Podczas składania plastikowa obudowa elementu ociera o uszczelkę powodując nieprzyjemny dźwięk. Niestety z tym defektem kierowcy Mercedesa muszą się pogodzić. Identyczna przypadłość dotyczyła poprzedniej generacji C Klasy oraz pojawia się w nowej E Klasie. Sporadycznie zdarzają się przypadki niewielkich ognisk korozji w okolicy uszczelki przedniej szyby. Najczęściej ich przyczyną są uszkodzenia powstałe w wyniku uderzenia kamienia lub punktowa słabość zabezpieczenia antykorozyjnego. W kwestii zawieszenia użytkownicy generacji W204 skarżą się głównie na niską żywotność amortyzatorów.

Silniki i spalanie

Mocniejszy diesel? Zastanów się trzy razy!

Jednym z najbardziej chwalonych modeli jest C200 CDI. Pod maską auta znajduje się wyjątkowo bezawaryjny i za razem nowoczesny silnik wysokoprężny. Osprzęt diesla bez problemu wytrzymuje przebiegi sięgające 200 tysięcy kilometrów. Poza tym właściciela usatysfakcjonuje niskie spalanie. W trasie bez problemu można osiągnąć wynik 5 litrów na sto kilometrów. W mieście limuzyna będzie potrzebowała około półtora litra ropy więcej. Wadą C200 CDI są mało imponujące osiągi. 136 koni i 360 Nm (początkowo 270 Nm) wystarczą do sprawnego przemieszczania się. Nie ma jednak mowy o wyścigu spod świateł.

Równie oszczędne i dużo bardziej dynamiczne są modele C220 CDI i C250 CDI. Niestety wiele brakuje im w kwestii bezawaryjności. Już w pierwszych latach eksploatacji w autach ujawniają się niedoskonałości oprogramowania oraz wady wtrysków. Aktualizacja oznacza wydatek na poziomie kilkuset złotych, a naprawa układu wtryskowego kosztuje nawet 6500 złotych. Jeszcze większe problemy pojawiają się w autach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów 7G Tronic. W przekładniach nierzadko zdarzają się awarie elektroniki, które wiążą się z wymianą sterownika wartego około 3000 złotych.

Silnik benzynowy - bezawaryjny, ale paliwożerny

Bardzo dobrą sławą cieszą się silniki benzynowe. Osoby kupujące auto z rynku wtórnego mogą wybrać jeden z siedmiu motorów. Najsłabszy model dysponuje mocą 156, a najmocniejszy 456 koni mechanicznych. Każda z konstrukcji wzorowo zachowuje się nawet przy dużych przebiegach. Jeżeli już pojawiają się jakiekolwiek awarie, na ogół dotyczą one drobnych elementów osprzętu. Poza tym silniki rozsądnie rozwijają moc, mają rasowy dźwięk oraz rozrząd napędzany bezobsługowym łańcuchem. Podstawową wadą benzyniaczy z oferty Mercedesa W204 jest paliwożerność. Już najsłabszy model o oznaczeniu C180 Kompressor bez najmniejszego problemu spali 10 litrów na sto kilometrów w mieście.

Opinie

W roku 2012 DEKRA ogłosiła Mercedesa C drugim, najbardziej bezawaryjnym autem ze wszystkich klas. Tytuł z pewnością jest sporym zaszczytem. To jednak nie zestawienia i rankingi mają największe znaczenie. Przede wszystkim liczą się opinie właścicieli. A te w większości są wypełnione superlatywami. Klienci chwalą bezawaryjność (poza drobnymi defektami) oraz podkreślają, że nawet przez chwilę nie żałowali wyboru małej, niemieckiej limuzyny. Czy można chcieć czegoś więcej?