Skok pomiędzy generacjami był rzeczywiście dość znaczący i Peugeota 406 można uważać za jeden z tych samochodów, który zmienił klasowe kryteria. Dziennikarze co prawda nie wybrali go w 1996 r. Samochodem Roku, ale drugie miejsce za bardziej popularnym Fiatem Bravo/Brava było na początku produkcji tego modelu bardzo cennym wyróżnieniem.
Czterysta szóstka najszybciej trafiła na ojczysty rynek francuski - 15 października 1995 r., później zaś na inne. Peugeot 406 był produkowany w zakładach w Sochaux od lata 1995. Na początku oferowano najbardziej do dzisiaj popularną trójbryłową odmianę (sedana wybierało 75% klientów kupujących 406) z silnikami: 1.8 16V (110 KM) i 2.0 l (132 KM), które znalazły zastosowanie także w innych samochodach koncernu PSA, np. w Peugeocie 306, Citroënie Xantii i Xsarze). Krótko po debiucie, na początku 1996 r. paleta silników została poszerzona o jednostki - benzynową 1,6 l (88 KM) oraz dwa ulubione turbodiesle 1,9 TD i 2,1 TD. Wariant z 2-litrowym, doładowanym silnikiem o mocy 147 KM (w sprzedaży od połowy 1996 r.) nie cieszył się u nas zbyt dużą popularnością. W drugim półroczu rozpoczęto wytwarzanie topowej odmiany 406, z 6-cylindrowym silnikiem 3.0 l (190 KM), a w ofercie znalazła się również automatyczna skrzynia biegów. Wiosną 1997 na rynek wjechało kombi 406 Break - o raczej konserwatywnym wzornictwie. Od jesieni 1997 r. dla wybranych rynków produkowano również modele zasilane zarówno benzyną, jak i LPG.
I chociaż coupe nawiązuje stylistycznie do sedana 406, to jego karoseria nie korzysta praktycznie z żadnych elementów brata, co nie przekłada się zresztą na zawartość wnętrza i komory silnika.
Znacząca wymiana silników wysokoprężnych nastąpiła jesienią 1998 r., kiedy to starsze konstrukcyjnie jednostki zastąpiono nowoczesnymi agregatami HDI z wtryskiem common-rail. Najpierw był to 2.0 HDi (109 KM), a później (od 1999 r.) 2.0 HDi (90 KM). Zmodyfikowanego Peugeota 406 świat ujrzał w maju 1999 r., samochód odmłodziły zwłaszcza przezroczyste klosze reflektorów i nowy charakterystyczny pas przedni, co przedłużyło mu żywot o ładnych kilka lat. W latach 2000-2002 miało miejsce jeszcze kilka, subtelnych zmian, przybyły nowe silniki: benzynowy 2.2 l (158 KM), 3.0 V6 (207 KM) i diesle 2.0 HDI FAP (109 KM), ewentualnie 2.2 HDI FAP (133 KM) z filtrem cząstek stałych.
Elegancka karoseria oferuje sporo miejsca i komfortu dla pasażerów zarówno z przodu, jak i z tyłu. Szerokość foteli i kabiny nie budzi zastrzeżeń i umożliwia bezproblemową podróż również trzem podróżnym z tyłu pojazdu. To zasługa dużego rozstawu osi (2700 mm) i optymalnego wykorzystania przestrzeni. Źródłem największej krytyki (zarówno ze strony dziennikarzy, jak i posiadaczy) są niewątpliwie zbyt miękkie fotele, które nie zapewniają dostatecznego podparcia bocznego (co najbardziej przeszkadza z przodu). Kierowcom przyzwyczajonym do niemieckich, twardych siedzeń takie rozwiązanie nie przypadnie do gustu. Bardzo elegancko skrojono deskę rozdzielczą, która do dzisiaj może być wzorem dla innych, nowych samochodów. Komfortowe, francuskie zawieszenie jest udanym kompromisem pomiędzy wygodą, a bezpieczeństwem. Niezłe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa już od pierwszych lat produkcji było stopniowo rozszerzane.
Pojemność bagażnika w sedanie to 430 l i można ją zwiększyć składając tylną kanapę. Na kombi (17 cm dłuższe) w stosunkowo konserwatywnym opakowaniu zdecydowało się ok. 18% klientów. Ci ostatni docenili standardowe 526 l i nieskomplikowany system składania tylnych siedzeń w standardzie, zyskując tym samym długą i równą powierzchnię oraz możliwość załadunku aż 1741 litrów. Kombi miało dodatkowo zwiększoną dopuszczalną ładowność, która wynosiła 575 kg (lub więcej w zależności od silnika). Nie każdemu odpowiadało oryginalne rozwiązanie immobilizera, które polegało na konieczności wklepania specjalnego kodu niezbędnego do uruchomienia silnika za pomocą klawiatury umieszczonej po lewej stronie kierownicy.
Reasumując: Peugeot w niezależnych statystykach awaryjności plasuje się na wysokich pozycjach z niewielkim odsetkiem defektów. Problemy mogą sprawiać immobilizery i akumulatory. Układ wydechowy wcześniej niż zazwyczaj pada ofiarą korozji, podobnie hamulce kół tylnych.
Image Peugeota nie tylko u nas uważany jest za jeden z najlepszych pośród produktów francuskiej motoryzacji, a dodatkowym atutem są atrakcyjne ceny samochodów używanych, które dzięki ponadczasowemu designowi wciąż nowocześnie wyglądają.
Plusy
.przestronne wnętrze.komfortowe zawieszenie.pojemny bagażnik sedana i kombi.uniwersalność pojemności bagażowej.bardzo dobra zwrotność.bogate wyposażenie seryjne.ciągle nowoczesny wygląd.wygodne fotele.przejrzysta deska rozdzielcza
Minusy
.niezbyt wysoka jakość montażu.zbyt mało miejsca na głowy pasażerów tylnej kanapy.niepraktyczna tapicerka
Najczęściej spotykane usterki
.nieszczelności silnika.wadliwe immobilizery.defekty osi przedniej.wadliwe alternatory.usterki instalacji elektrycznej (tylna część pojazdu - światła).korozja tłumików.korozja tylnych hamulców.nadmierne zużycie sprzęgła.zauważalny fading hamulców po ich rozgrzaniu