Jednym z głównych problemów przy zakupie pojazdu używanego jest kwestia jego stanu technicznego. Każdy sprzedawca zachwala swój produkt. Dokonując zakupu, mamy do czynienia z sytuacją, w której informacje o stanie technicznym przekazywane są przez stronę zainteresowaną uzyskaniem możliwie wysokiej ceny. W tym przypadku konieczne wydaje się powołanie arbitra, który nie będąc zależnym od sprzedającego, dokona obiektywnej oceny samochodu.
Przykładem takiego rozwiązania jest program Autoexpert funkcjonujący w holenderskiej sieci Fiata. Podstawowym zadaniem, jakie postawiła sobie DEKRA, opracowując ten system w Holandii, było stworzenie prostej i czytelnej informacji dla przeciętnego użytkownika. W tym celu opracowano system pięciu standardów stanu technicznego samochodu: doskonały, bardzo dobry, dobry, wysoce zadowalający oraz zadowalający. O przydzieleniu do konkretnej grupy decyduje program komputerowy zainstalowany w laptopie rzeczoznawcy. W oparciu o dane przekazane z badania technicznego przeprowadzonego przez rzeczoznawcę DEKRA dokonuje on automatycznego zakwalifikowania auta do jednego standardu oraz ustala procentowe zużycie jego podstawowych podzespołów. Wynik dokonanego przeglądu oraz przydzielenie do grupy potwierdza certyfikat, który poprzez swoją formę dostarcza informacji zarówno na temat ogólnego stanu technicznego samochodu, jak i jego głównych zespołów.
Jesienią 1998 roku Fiat jako pierwszy wprowadził w Polsce system obrotu samochodami używanymi. Obecnie programy dotyczące sprzedaży czterech kółek z drugiej ręki posiadają Ford, Opel i Renault. Ocenę w oparciu o niezależnego rzeczoznawcę oferują systemy Forda i Fiata. W lutym DEKRA wprowadziła zmiany do systemu Autoexpert oferowanego dla sieci dilerskiej Fiata w Polsce. Dotychczas używane samochody koncernu Fiat mogły na podstawie badania technicznego rzeczoznawcy uzyskać jeden z trzech standardów: doskonały, bardzo dobry oraz dobry. Chcąc z jednej strony dostosować system oceny pojazdów używanych do kryteriów funkcjonujących w Europie Zachodniej, a także ułatwić możliwość uzyskania certyfikatu Autoexpert, wprowadzono dwa dodatkowe (najniżej klasyfikowane) standardy: wysoce zadowalający oraz zadowalający stan teczniczny auta. Obniżenie wymagań nie odbyło się kosztem mniejszej wnikliwości w stan zespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy - każdy samochód posiadający certyfikat Autoexpert przeszedł pozytywnie badanie w stacji kontroli pojazdów. Dotychczas w Polsce sprzedano ponad 3 tysiące aut, które wcześniej uzyskały certyfikat Autoexpert.
Krzysztof Koniuszewski