) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np. w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor n wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii badanego podzespołu. Niebieski słupek n informuje, że w danym samochodzie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta n ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej. Uzupełnieniem są tabele opracowane w oparciu o ranking ogólny Dekry. Przedstawiają pięć najmniej i najbardziej awaryjnych modeli należących do trzech popularnych klas. Klasa wyższa, vany i terenówki reprezentowane są przez auto (na zdjęciu) wykazujące najniższą awaryjność.W kategorii "kraj produkcji" wysokie miejsca zajęły pojazdy japońskie oraz niemieckie. Auta te charakteryzują się niewielką awaryjnością bez względu na wiek i segment. Znacznie słabiej wypadły samochody francuskie i włoskie, w których ogólna ilość poważnych usterek wykraczała najczęściej poza średnią wszystkich badanych samochodów. Ford, Seat i Skoda plasowały się raczej w środku tabeli. Pocieszający jest fakt, że ilość poważnych awarii względem roku poprzedniego jest niższa. Według raportu Dekry podzespołem najczęściej ulegającym usterkom jest układ hamulcowy. Średnia awaryjność tego elementu wśród 3-latków wynosi 21,7 proc., w 5-latkach 26,8 proc., natomiast w 7-latkach 30,7 proc. Częste defekty dotyczyły również oświetlenia i przedwczesnego zużycia ogumienia. Najmniej usterkowy okazał się układ przeniesienia napędu. Średni procent awarii w najmłodszej kategorii dotyczył zaledwie 0,9 proc. aut, o 1 proc. więcej usterek wykryto w 5-latkach i 2,3 proc. w najstarszej katergorii wiekowej. Podobną trwałością odznaczał się układ kierowniczy (bez względu na wiek średnia wyższa zaledwie o 0,3 proc.).BMW Z3 W raporcie niezawodności Dekry BMW Z3 zostało sklasyfikowane na wysokich pozycjach. Wśród 3-latków produkt z Monachium zajmuje 10 pozycję, a w zestawieniu aut 5-letnich bardzo dobre 2 miejsce. W najstarszej kategorii wiekowej Z3 nie pojawia się. Tylko w przypadku 4,4 proc. aut 3-letnich diagności Dekry wykryli poważne awarie, 9,3 proc. wykazywało drobne niedomagania. Pozostałe pojazdy okazały się w pełni sprawne. W 5-latkach Z3 jest niemal wzorowe. Ilość poważnych niedomagań wzrosła tylko o 1,4 proc., a nieznacznych o 2,7 proc. W najmłodszej kategorii wiekowej szczególnie układ hamulcowy i szybkie zużycie ogumienia przysparzały kłopotów użytkownikom. Pozostałe podzespoły ulegały awariom sporadycznie. W kategorii samochodów 5-letnich żaden z badanych podzespołów nie wykraczał poza średnią konkurencji. Zmalała awaryjność zawieszenia.Fiat Barchetta Najsłabsza pozycja Fiata Barchetty wśród opisywanych aut nie świadczy o ponadprzeciętnej awaryjności włoskiego roadstera, ale o tym, że rywale są bardzo mocni. Samochód znalazł się na 38 miejscu w 3-latkach i 34 w zestawieniu aut 5-letnich. W najstarszej kategorii wiekowej Barchetta jest nieklasyfikowana. Do słabych punktów 3-latka należą: ogumienie, układy wydechowy i przeniesienia napędu oraz zawieszenie. W przypadku tych podzespołów ilość wykrytych awarii wykracza poza średnią konkurencji. Niemal bezusterkowy okazał się układ kierowniczy. W 5-latkach jest nieznacznie lepiej. W stosunku do średniej konkurencji zmalała awaryjność zawieszenia i układu przeniesienia napędu. Mało problemów przysparzała instalacja elektryczna, układ kierowniczy, elementy nadwozia i podwozia oraz silnik.Mazda MX-5 Mazda MX-5 w zestawieniu ogólnym zajmuje wysokie miejsca, skutecznie rywalizując z niemiecką koalicją. W kategorii 3-latków MX-5 sklasyfikowana została na 16 pozycji, w 5-latkach na wysokim 4 miejscu, a w najstarszej kategorii wiekowej zajmuje 5 lokatę. Słabsze miejsce w 3-latkach jest powodem przedwczesnego zużycia ogumienia i sporej ilości usterek w układzie hamulcowym. Bardzo mało awarii wykazywały: instalacja elektryczna, zawieszenie i silnik. Niewiele usterek wykryto też w układzie przeniesienia napędu. W 5-latkach awaryjność żadnego z badanych podzespołów nie wykraczała poza średnią innych aut. Uwagę zwraca trwałość zawieszenia, które ponad- pięciokrotnie rzadziej ulegało usterkom w stosunku do średniej. Zmniejszyła się awaryjność układu kierowniczego. W najstarszej kategorii wiekowej w japońskim roadsterze najczęściej szwankował układ hamulcowy, oświetlenie i ogumienie. Względem średniej konkurencji słabo wypadł układ kierowniczy. Usterkowość zawieszenia może być wzorem dla konkurentów.Mercedes SL Według ogólnego zestawienia Dekry Mercedesa SL można uznać za najmniej usterkowy samochód sportowy. Najsłabsze 12 miejsce przypadło autu w 3-latkach, ale już w pozostałych kategoriach wiekowych SL jest wzorem dla innych pojazdów - zajmuje 1 miejsce wśród 5-latków i 2 w tabeli aut 7-letnich. Poza ogumieniem i układem przeniesienia napędu żaden z badanych elementów nie wykraczał poza średnią usterek innych aut. W porównaniu z opisywaną konkurencją w Mercedesie wykryto najmniej awarii w układzie hamulcowym zarówno w najmłodszej, jak i w pozostałych kategoriach wiekowych. Wzorowe 5-latki nie wykazywały nadmiernej awaryjności. Tylko 4,9 proc. aut borykało się z poważnymi niedomaganiami. Zmniejszyła się usterkowość układu hamulcowego i przeniesienia napędu, ogumienia, a także podzespołów nadwozia i podwozia. Natomiast wyraźnie wzrosła awaryjność silnika. Samochody 7-letnie powielają usterki młodszej kategorii wiekowej.Porsche Boxster Trwałość i wysoką jakość wykonania potwierdza jeden z najmłodszych modeli firmy Porsche - Boxster. Co prawda auto sklasyfikowane zostało jedynie w 3-latkach, ale od razu wskoczyło na bardzo wysokie 3 miejsce w ogólnym zestawieniu Dekry. Niemal 90 proc. aut okazało się w pełni sprawnych, 4,6 proc. zmagało się z poważnymi awariami, reszta wykazywała drobne niedomagania. Duży wpływ na bardzo dobrą pozycję Boxstera ma niewielka usterkowość dwóch podzespołów: układu przeniesienia napędu i instalacji elektrycznej oraz zerowa układu kierowniczego. Prawie 3-krotnie rzadziej (względem konkurentów) awariom ulegało oświetlenie. Niewiele problemów przysparzało zawieszenie. Sporo usterek wykryto w przypadku hamulców i ogumienia. Szwankowały również silniki.
Rzadkie usterki
Samochody sportowe kończą całoroczną publikację raportu usterkowości Dekry. Każdy wykres ilustruje procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych podzespołów (silnika, oświetlenia, hamulców, zawieszenia itd.