Audi fabrycznie przyprawione znaczkiem „S” zawsze wyróżniały się poprawionymi osiągami, napędem quattro i... srebrnymi obudowami lusterek. Egzemplarz S3 z nadwoziem szumnie nazwanym „Limousine”, który trafił do naszej redakcji na półroczny test długodystansowy, z daleka można rozpoznać także po metalizowanym czerwonym lakierze „Tango metalik” (dopłata 3360 zł).
W zeszłym roku paleta A3 przeszła lifting, który objął również mocne S3. Samochód z zewnątrz otrzymał nowe zderzaki i wzory obręczy, ale największą nowością było wprowadzenie reflektorów full-LED Matrix, składających się z 26 diod każdy. Nowe światła, które wymagają dopłaty 2700 zł, w aktywny sposób oświetlają drogę i dają jak najdłuższy snop bez oślepiania innych kierowców. Przednie i tylne światła są też wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy.
Audi S3 Limousine - ekran zamiast zegarów
We wnętrzu A3 zadebiutował Audi virtual cockpit – ekran o przekątnej 12,3 cala, zastępujący tradycyjne zegary. To rozwiązanie kosztuje 1520 zł, ale wymaga doposażenia auta w najdroższy zestaw nawigacji Audi MMI Navigation Plus za, bagatela, 12 090 zł. W zamian otrzymujemy najnowocześniejsze rozwiązanie z konfigurowalnym wyświetlaczem, który może pokazywać tradycyjne zegary, ale też dużą mapę nawigacji z widokiem Google Earth, bazę kontaktów telefonicznych lub dane komputera pokładowego. Jakość wyświetlacza jest tak dobra, że po ustawieniu widoku zwykłych zegarów momentalnie zapominamy, że mamy do czynienia z cyfrową grafiką.
Audi S3 Limousine - osiągi robią wrażenie
Pod maską pracuje turbodoładowany dwulitrowy silnik TFSI o mocy podniesionej po liftingu z 300 do 310 KM. Jednostka jest sprzężona z nową, siedmiobiegową przekładnią S-tronic z dwoma sprzęgłami. Ten zestaw w połączeniu z napędem quattro pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w deklarowanym przez producenta czasie 4,6 s. I to na zimowych oponach Uniroyal. To już rejon 370-konnego Porsche 911 Carrera! Co ciekawe, S3 w wersji z ręczną przekładnią ma maksymalny moment obrotowy obniżony z 400 do 380 Nm i gorsze przyspieszenie do „setki” – w 5,3 s. Prędkość maks. pozostaje na tym samym, ograniczonym elektronicznie poziomie 250 km/h.
Trochę gorzej Audi S3 wypadło w teście zużycia paliwa. Zamiast deklarowanych 6,5 l/100 km na naszej trasie testowej osiągnęliśmy 7,8 l, co – biorąc pod uwagę potencjał samochodu – i tak zasługuje na uznanie. Średnie zużycie z ponad 4 tys. km, spędzonych głównie na krótkich trasach w mieście w ujemnych temperaturach, to 11,2 l/100 km.
W naszych testach długodystansowych jeszcze nigdy nie mieliśmy tak drogiego i tak mocnego auta, ciekawi nas zatem, czy S3 sprawdzi się na co dzień. Na razie przekonuje poprawionym układem kierowniczym i dynamicznym napędem, a zawieszenie o regulowanej twardości pozwala na komfortową jazdę. Zaskoczyły natomiast komunikaty sygnalizujące awarię m.in. systemu Audi Sense. Sprawdzimy to w serwisie.
Audi S3 Limousine - to nam się podoba
Zgrabne nadwozie z ledowymi akcentami, imponujące osiągi, prowadzenie, jakość wykończenia, wiele nowoczesnych systemów elektronicznych do wyboru.
Audi S3 Limousine - to nam się nie podoba
Mały i płytki bagażnik, umiarkowana przestrzeń z tyłu na nogi, elektroniczne systemy czasem meldują o chwilowej awarii.
Audi S3 Limousine - nasza ocena: poprawki dużo dały
Audi S3 po liftingu otrzymało zarówno większą moc, jak i garść technicznych nowinek. Zmieniła się też kalibracja układu kierowniczego, dopracowano zawieszenie i napęd. Drogo? Za nieco mocniejszego i szybszego Mercedesa-AMG CLA 45 trzeba zapłacić o 50 000 zł więcej.
Audi S3 Limousine - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1984 cm3 |
Moc maksymlana | 310 KM/5500-6500 obr./min |
Maks. moment obrrotowy | 400 nm/2000-5400 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/skrzynia aut. 7b |
Długość/szerokść/wysokość | 4466/1796/1392 mm |
Rozstaw osi | 2631 mm |
Pojemność bagażnika | 390 l |
Masa własna/ładowność | 1570 kg/450 kg |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,6 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 2,4 s/3,0 s |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 56,9 dB/65,9 dB/67,0 dB |
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) | 41,7 m/43,8 m |
Średnie spalanie testowe | 7,8 l/100 km |
Gwarancja mech./perforac. | 3 lata (90 tys. km)/12 lat |
Cena podst. test. wersji | 174 700 zł |
Cena test. egzemplarza | 271 140 zł |
Galeria zdjęć
Charakterystyczne oznaczenie wyróżnia usportowione modele Audi. Lada moment do sprzedaży trafi ekstremalna wersja RS 3 Limousine o mocy 400 KM!
Cztery rury wydechowe otoczone dyfuzorem zdradzają, że to Audi S3.
Ciemne wnętrze, przełamane czerwonymi akcentami, pasuje do charakteru S3. Pokrętło głośności radia przy skrzyni biegów wymaga przyzwyczajenia.
Wirtualne zegary można konfigurować na wiele sposobów.
Sportowe fotele z pikowanej skóry Feinnappa nie mogą mieć elektrycznej regulacji, ale wyglądają genialnie.
S-tronic kosztuje 9100 zł, ale pozwala wydobyć pełen potencjał silnika i napędu.
Ten znaczek można znaleźć w kilkunastu miejscach na samochodzie.
Dwulitrowy silnik z turbo zapewnia piorunujące osiągi. 0-100 km/h w 4,6 s to poziom Porsche 911!
Czerwone zaciski hamulcowe wymagają dopłaty 1460 zł. Brak ceramiki w opcji.
Audi S3 po liftingu otrzymało zarówno większą moc, jak i garść technicznych nowinek. Zmieniła się też kalibracja układu kierowniczego, dopracowano zawieszenie i napęd.
Drogo? Za nieco mocniejszego i szybszego Mercedesa-AMG CLA 45 trzeba zapłacić o 50 000 zł więcej.