Auto Świat Używane Testy długodystansowe Audi S3 Limousine - z genami supersamochodu

Audi S3 Limousine - z genami supersamochodu

Autor Szymon Sołtysik
Szymon Sołtysik

Pod stateczną karoserią kompaktowego sedana ukryto technikę, która potrafi zawstydzić niejedno sportowe auto. Rozpoczynamy długodystansowy test najmocniejszego (na razie) Audi A3 – wersji S3 Limousine.

Audi S3 Limousine
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Bartłomiej Szyperski
Audi S3 Limousine

Audi fabrycznie przyprawione znaczkiem „S” zawsze wyróżniały się poprawionymi osiągami, napędem quattro i... srebrnymi obudowami lusterek. Egzemplarz S3 z nadwoziem szumnie nazwanym „Limousine”, który trafił do naszej redakcji na półroczny test długodystansowy, z daleka można rozpoznać także po metalizowanym czerwonym lakierze „Tango metalik” (dopłata 3360 zł).

W zeszłym roku paleta A3 przeszła lifting, który objął również mocne S3. Samochód z zewnątrz otrzymał nowe zderzaki i wzory obręczy, ale największą nowością było wprowadzenie reflektorów full-LED Matrix, składających się z 26 diod każdy. Nowe światła, które wymagają dopłaty 2700 zł, w aktywny sposób oświetlają drogę i dają jak najdłuższy snop bez oślepiania innych kierowców. Przednie i tylne światła są też wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy.

Audi S3 Limousine - ekran zamiast zegarów

We wnętrzu A3 zadebiutował Audi virtual cockpit – ekran o przekątnej 12,3 cala, zastępujący tradycyjne zegary. To rozwiązanie kosztuje 1520 zł, ale wymaga doposażenia auta w najdroższy zestaw nawigacji Audi MMI Navigation Plus za, bagatela, 12 090 zł. W zamian otrzymujemy najnowocześniejsze rozwiązanie z konfigurowalnym wyświetlaczem, który może pokazywać tradycyjne zegary, ale też dużą mapę nawigacji z widokiem Google Earth, bazę kontaktów telefonicznych lub dane komputera pokładowego. Jakość wyświetlacza jest tak dobra, że po ustawieniu widoku zwykłych zegarów momentalnie zapominamy, że mamy do czynienia z cyfrową grafiką.

Audi S3 Limousine - osiągi robią wrażenie

Pod maską pracuje turbodoładowany dwulitrowy silnik TFSI o mocy podniesionej po liftingu z 300 do 310 KM. Jednostka jest sprzężona z nową, siedmiobiegową przekładnią S-tronic z dwoma sprzęgłami. Ten zestaw w połączeniu z napędem quattro pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w deklarowanym przez producenta czasie 4,6 s. I to na zimowych oponach Uniroyal. To już rejon 370-konnego Porsche 911 Carrera! Co ciekawe, S3 w wersji z ręczną przekładnią ma maksymalny moment obrotowy obniżony z 400 do 380 Nm i gorsze przyspieszenie do „setki” – w 5,3 s. Prędkość maks. pozostaje na tym samym, ograniczonym elektronicznie poziomie 250 km/h.

Audi S3 Limousine
Audi S3 LimousineŻródło: Auto Świat / Bartłomiej Szyperski

Trochę gorzej Audi S3 wypadło w teście zużycia paliwa. Zamiast deklarowanych 6,5 l/100 km na naszej trasie testowej osiągnęliśmy 7,8 l, co – biorąc pod uwagę potencjał samochodu – i tak zasługuje na uznanie. Średnie zużycie z ponad 4 tys. km, spędzonych głównie na krótkich trasach w mieście w ujemnych temperaturach, to 11,2 l/100 km.

W naszych testach długodystansowych jeszcze nigdy nie mieliśmy tak drogiego i tak mocnego auta, ciekawi nas zatem, czy S3 sprawdzi się na co dzień. Na razie przekonuje poprawionym układem kierowniczym i dynamicznym napędem, a zawieszenie o regulowanej twardości pozwala na komfortową jazdę. Zaskoczyły natomiast komunikaty sygnalizujące awarię m.in. systemu Audi Sense. Sprawdzimy to w serwisie.

Audi S3 Limousine - to nam się podoba

Zgrabne nadwozie z ledowymi akcentami, imponujące osiągi, prowadzenie, jakość wykończenia, wiele nowoczesnych systemów elektronicznych do wyboru.

Audi S3 Limousine - to nam się nie podoba

Mały i płytki bagażnik, umiarkowana przestrzeń z tyłu na nogi, elektroniczne systemy czasem meldują o chwilowej awarii.

Audi S3 Limousine - nasza ocena: poprawki dużo dały

Audi S3 po liftingu otrzymało zarówno większą moc, jak i garść technicznych nowinek. Zmieniła się też kalibracja układu kierowniczego, dopracowano zawieszenie i napęd. Drogo? Za nieco mocniejszego i szybszego Mercedesa-AMG CLA 45 trzeba zapłacić o 50 000 zł więcej.

Audi S3 Limousine - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Pojemność1984 cm3
Moc maksymlana310 KM/5500-6500 obr./min
Maks. moment obrrotowy400 nm/2000-5400 obr./min
Napęd/skrzynia biegów4x4/skrzynia aut. 7b
Długość/szerokść/wysokość4466/1796/1392 mm
Rozstaw osi2631 mm
Pojemność bagażnika390 l
Masa własna/ładowność1570 kg/450 kg
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,6 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h2,4 s/3,0 s
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h56,9 dB/65,9 dB/67,0 dB
Hamowanie ze 100 km/h (z/g)41,7 m/43,8 m
Średnie spalanie testowe7,8 l/100 km
Gwarancja mech./perforac.3 lata (90 tys. km)/12 lat
Cena podst. test. wersji174 700 zł
Cena test. egzemplarza271 140 zł
Autor Szymon Sołtysik
Szymon Sołtysik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków