Toyota Prius to coraz częstszy bywalec rynku wtórnego, to też auto chętnie używane w roli taksówek. Czy oznacza to niskie koszty eksploatacji i wysoką trwałość? Sprawdzamy II i III generację modelu. W poprzednim materiale opisaliśmy budowę i możliwe usterki hybrydowej części Priusów II i III generacji. Czas dokładniej przyjrzeć się pozostałym podzespołom mechanicznym oraz nadwoziom Priusów
Foto: ACZ / Auto Świat
Prius pomiędzy przeglądami rzadko odwiedza serwis.
Toyota Prius II: spalanie oleju - silnik 1.5
Silniki 1.5 w Priusach cierpią na zwiększone zużycie oleju - najczęściej daje o sobie znać po przebiegu około 250 tys. km. To wynik zużytych pierścieni tłokowych (olejowych). Teoretycznie można naprawiać silnik, jednak częściej montuje się inny motor używany (do kupienia za 1200-1500 zł), dochodzi też koszt montażu/demontażu - wydatek razem to min. 1800 zł.
Silnik 1.5 montowany był w Priusach II.
Toyota Prius III: usterki silników 1.8
W przypadku jednostek 1.8 czasem dochodzi do przepalenia uszczelki pod głowicą. Jednak w tych przypadkach mówimy o przebiegach rzędu 300-400 tys. km! Mechanicy sugerują wymianę całego silnika, bo jest ich na rynku dużo i są tanie (około 1500-2000 zł). Bardziej oszczędni zakładają do silników (szczególnie 1.8) LPG.
Do typowych usterek silnika 1.8 zaliczymy uszkodzenia pompy wodnej (po około 300-400 tys. km), w wyniku czego zaczyna się on przegrzewać. Pompę trzeba wymienić, zamiennik kosztuje... około 2000 zł (!), ale nieźle wygląda rynek części używanych (od 200 zł). Nieprawidłowa praca silnika i świecąca się kontrolka na desce może oznaczać też uszkodzenie zaworu EGR w Toyocie Prius. Jest on łatwo dostępny od góry silnika, ale brak zamienników – najczęściej pomaga czyszczenie lub za około 200 zł kupuje się element używany.
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat
Wymiana pompy wodnej lub zaworu EGR to wydatki po około 400 zł.
Toyota Prius: układ hamulcowy
Wykorzystanie układu hybrydowego do hamowania świetnie wpływa na trwałość hamulców – klocki wytrzymują bez problemów 100-150 tys. km, a tarcze trzeba wymieniać ze starości, bo zaczynają... rdzewieć! Łatwa dostępność części, koszt nowych klocków i tarcz dobrej firmy to 450 zł (na jedną oś).
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat
Wymiana tarcz hamulcowych z tyłu? Głównie z powodu korozji!
Nasz rozmówca - Rafał Bilski z serwisu All Japanese Cars podkreśla też wysoką trwałość zawieszenia: "Trudno wskazać konkurencyjne modele, które po przejechaniu 300 czy 400 tys. km mają oryginalne amortyzatory, tak jak Toyota Prius. Nie wymieniamy ich, bo są sprawne. Zamienniki szybciej się zużyją niż te, które są w aucie. Oczywiście, gumki i łączniki stabilizatorów czy silentblocki wahaczy trzeba zastępować nowymi, ale to niewielkie wydatki. W przypadku egzemplarzy z USA kłopoty sprawia czasem układ kontroli szczelności zbiornika paliwa – a nie jest łatwo pozbyć się go całkowicie."
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat
Na tylnej osi montowana jest prosta i trwała belka skrętna.
Toyota Prius: trochę koroduje
Najstarsze Priusy mogą mieć już niemałe kłopoty z korozją – ich podwozie wygląda podobnie jak w innych kilkunastoletnich Toyotach, czyli niezbyt ciekawie. Samochody 3. serii wzorowe nie są, ale lepiej się trzymają.
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat
Podłoga w Priusach III nie jest zbyt dobrze zabezpieczona przed korozją.
Toyota Prius: uwaga na złodziei
Toyota Prius wytrzymuje bez kłopotu po 300-400 tys. km, ale wiele egzemplarzy ma już… znacznie więcej! Kolejne zagrożenia czekają w powypadkowych Priusach. Nawet drobne uszkodzenie izolacji często kończy się komunikatem serwisowym i żmudnym poszukiwaniem awarii. Poza tym Priusy dość chętnie są kradzione – co prawda, mechanicznie nie przedstawiają dużej wartości, ale blacharsko już tak. Fabryczne zabezpieczenia (dostęp bezkluczykowy!) nie są trudne do sforsowania. Poza tym Priusy kosztują wyraźnie więcej niż przeciętne kompakty, bo na 3. generację potrzeba co najmniej 35 tys. zł! Mają funkcjonalne wnętrza, ale też pewne ograniczenia – nie można np. holować przyczepy.
Toyota Prius okiem użytkownika:
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat
W firmie Rafała "pracuje" kilka Priusów III.
Rafał Bilski, właściciel serwisu AJC:
"W naszej firmie Priusy III pracują jako samochody zastępcze dla klientów. Jeżdżą niemal cały czas i mają po blisko 400 tys. km. Taki dystans auta znoszą bez trudu – wnętrze pozostaje w niemal idealnym stanie. Ciągle seryjne jest większość elementów zawieszenia i układ wydechowy, przy silnikach wykonywaliśmy tylko drobne prace. Klienci chwalą niskie zużycie paliwa i dobry komfort jazdy."
Toyota Prius II i III: eksploatacja, koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne
1.5
1.8
Olej silnikowy
3,7 l, 5W-30
4,2 l, 0W-20
Olej w skrzyni biegów
3,8 l, ATF WS
3,4 l, ATF WS
Układ chłodzenia
5,3 + 2,9 l (falownik)
6,5 + 2,1 l (falownik)
Płyn hamulcowy
ok. 0,8 l, DOT 3
ok. 0,8 l, DOT 3
Napęd rozrządu
łańcuch
łańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy
co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy
co 30 tys. km
Filtr powietrza
co 60 tys. km
Płyn hamulcowy
co 2 lata lub 60 tys. km
Napęd rozrządu
bez okres. wymiany
Toyota Prius II i III: ceny części
Ceny zamienników (zł)
benzynowy 1.8 (Prius III)
Filtr oleju/powietrza
od 26/63
Klocki/tarcze hamulcowe (przód)
od 180/270
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)
od 860/440
Poduszka/łącznik stabilizatora przedniego
od 30/80
Cewka zapłonowa
od 330
Reflektor
od 800
Błotnik (przód)
od 210
Toyota Prius: polecamy „trójkę”
Priusy świetnie trzymają cenę, ale jest to uzasadnione, bo nawet stare egzemplarze sprawują się znakomicie. Szczególnie dobrze wypada Toyota Prius III. Przyjemniej jeździ, lepiej wygląda i jest jeszcze trwalsza niż druga!