Logo
UżywaneUdana odnowa

Udana odnowa

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Każda licząca się firma ma w swojej ofercie samochód, który świetnie sprawdza się w różnych sytuacjach. Można nim pojechać z rodziną i pokaźnym bagażem na wakacje, przewozić duże przedmioty, ale także z powodzeniem eksploatować na co dzień.

Udana odnowa
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Udana odnowa

Mowa oczywiście o autach w wersji kombi, które szczególnie chętnie kupowane są w segmencie D. Vectra B z pewnością zalicza się do ścisłej czołówki tego typu pojazdów. Miło i komfortowo Drugą generację modelu zaprezentowano w 1995 r. W porównaniu z poprzednikiem nadwozie wyraźnie zyskało na elegancji, poprawie uległy materiały wykończeniowe, można było liczyć na wyższy poziom wyposażenia. Standard objemował co najmniej ABS oraz airbag kierowcy. Pierwsza Vectra kombi pojawiła się rok później. W marcu 1999 r. Vectra przeszła drobny lifting. Zyskała chromowaną obwódkę grilla, inne halogeny, trzecie światło stopu, aluminiowe felgi i zderzaki lakierowane w całości. Seryjnie zaczęto montować cztery poduszki powietrzne. Tradycyjna tablica rozdzielcza może nie jest szczytem stylistycznej finezji, ale odznacza się bardzo dobrą ergonomią i wysoką przejrzystością. Wygodne siedzenia wykończono welurową tapicerką, miły dla oka plastik został dobrze dopasowany. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości. Dzięki temu podczas przejeżdżania po nierównościach nic nie skrzypi i nie trzeszczy. Wnętrze jest przestronne i komfortowe. Nawet osoby wysokie i tęgie znajdą wystarczającą ilość miejsca, niezależnie czy będą podróżować w przedniej czy tylnej części auta. Ponadto we wszystkich wersjach znajdują się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i pięć zagłówków. Nie można narzekać na wielkość przestrzeni bagażowej. Przy złożonej tylnej kanapie jej pojemność wzrasta ponadtrzykrotnie i wynosi 1490 l. Funkcjonalność podnosi równa podłoga oraz niski próg załadunku, trochę przeszkadzają wystające zakola. Dla oszczędnych Silnik 1.6 w limuzynie klasy średniej? Wbrew pozorom nie jest to zły wybór, o ile kierujący ma raczej spokojną naturę. 101-konna jednostka wystarcza do sprawnego poruszania się zarówno na trasie, jak i po mieście. Silnik nieco traci animusz podczas jazdy z pełnym obciążeniem. Użytkownicy, którzy nieco rozczarują się przeciętnymi osiągami silnika, wynagrodzeni zostaną na stacji benzynowej. Motor spala średnio ok. 8 l paliwa na 100 km, a ekonomiczna jazda poza miastem pozwala zaoszczędzić dodatkowe 2 l. Dla bardziej wymagających Opel przygotował całą gamę mocniejszych wersji oraz silników wysokoprężnych. Vectra satysfakcjonuje dopracowaniem niezależnego zawieszenia. Nastawy są prawidłowo dobrane i zapewniają bezpieczne prowadzenie auta na ciasnych zakrętach. Nie zapomniano przy tym o zadowalającym komforcie podczas jazdy po nierównościach. Drobne dolegliwości Warte uwagi są egzemplarze po 1999 r. Wyeliminowano w nich dolegliwości trapiące pojazdy z początkowych lat produkcji. Dotyczyły one nietrwałych napinaczy pasków rozrządu 101-konnych silników 1.6, wadliwych airbagów pasażera i wycieków oleju ze skrzyni biegów. A co pozostało i trapi również późniejsze Vectry? Często spotykane są usterki tylnego zawieszenia. Zmienia się geometria tylnych kół, co objawia się "ząbkowaniem" bieżnika (wzmaga się hałas podczas szybkiej jazdy). Powodem nadmiernego hałasu w wersji kombi są również gumowe uszczelki przy tylnej krawędzi bocznej szyby. Usunięcie usterki można wykonać we własnym zakresie lub w ASO - należy odciąć część gumy. W samochodach produkowanych do 2001 r. mogą występować skrzypienia w przekładni kierowniczej. Winę ponosi pierścień uszczelniający wałka wyjściowego, który został wykonany z materiału nieodpornego na wysoką temperaturę. Nie należy się także przejmować, gdy silnik lekko szarpie podczas jazdy lub od czasu do czasu gaśnie na biegu jałowym. Z reguły za te niedomagania odpowiedzialne są luźna wtyczka od czujnika temperatury lub zanieczyszczony zawór recyrkulacji spalin. Dużo gorszą opinię mają auta 2.6 V6 oraz starsze diesle, w których często przepalają się uszczelki pod głowicą. 2-3-letnia Vectra z silnikiem 1.6 16V jest godna polecenia. Ceny części są na przeciętnym poziomie. Warto pamiętać, że auta wyposażone w silniki, których numery zaczynają się od litery Z (większość po 1999 roku), okresowe przeglądy mają co 30 tys. km. Przed zakupem należy sprawdzić historię auta. Wiele Vectr kombi było eksploatowanych przez firmy i z reguły mają dużo wyższe przebiegi niż samochody od osób prywatnych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: