Skoda Octavia od lat jest najlepiej sprzedającym się autem w Polsce i nie może dziwić duże zainteresowanie tym modelem na rynku wtórnym – Octavia świetnie trafiła w gusta Polaków. Druga generacja modelu jest jeszcze większa od pierwszej, bardziej praktyczna i lepiej ją wykonano. Do tego nadal zapewnia rozsądne koszty eksploatacji, a ceny egzemplarzy z początku produkcji zaczynają się już od ok. 15 000 zł.
Jednak do zakupu Skoday Octavii nie możecie pochodzić beztrosko! Potencjalne zagrożenia czekają ze strony nowoczesnych silników, choć nie tylko. Ale po kolei. Jeśli przeanalizujecie rynek wtórny, szybko dostrzeżecie kilka zależności. Po pierwsze: więcej jest Octavii w wersji kombi (ok. 65 proc.) niż w odmianie liftback.
Po drugie: dominuje silnik Diesla – w tym przypadku dysproporcja jest duża i sięga aż 80 proc. Po trzecie: ceny są bardzo zróżnicowane i zależą od rocznika produkcji, wersji silnikowej, jak i wyposażeniowej. Jest jedno małe „ale”. Od listopada 2010 r. na rynku oferowano dwie Skody Octavie 2. generacji – droższą, po modernizacji przeprowadzonej wiosną 2008 r. (pod nazwą Octavia) i tańszą, przed zmianami (z przydomkiem Tour). Warto o tym pamiętać, żeby nie paść ofiarą kombinatorów, którzy obie wersje w podobnym stanie wyceniają tak samo.
Na zakończenie weryfikacji rynku musimy jeszcze dodać, że spotkacie też usportowioną odmianę RS (debiut w 2005 r.) i uterenowioną Scout (2007 r.). Dobranie wersji Skody Octavii do własnych potrzeb i czujność podczas weryfikacji stanu technicznego są bardzo ważne, ale w przypadku Octavii kluczowy (zwłaszcza pod względem trwałości) jest wybór silnika.
Jeśli oczekujecie spokojnej eksploatacji, to radzimy rozejrzeć się za sprawdzonymi motorami przejętymi z Octavii I. Z benzyniaków polecamy jednostkę 1.6/102 KM, a z diesli – 1.9 TDI/105 KM. Oba silniki są trwałe, tanie w serwisie i naprawach, a do tego benzyniak bardzo dobrze współpracuje z LPG. Wersje 1.6 i 2.0 FSI (bezpośredni wtrysk benzyny) nie należą do zbyt usterkowych, choć zmagają się z nagromadzeniem nagaru na zaworach dolotowych i w okolicy ich gniazd. Motory te spotkacie w autach z lat 2004-08 (sprzed liftingu).
Dość zawodne są nowoczesne silniki 1.2 i 1.4 TSI (m.in. kłopoty z trwałością łańcuchowego napędu rozrządu), jednak delikatnie traktowane będą mało palić. W przypadku turbodiesla 2.0 TDI wersję z pompowtryskiwaczami (do ok. 2010 r.) należy uznać za silnik podwyższonego ryzyka. Może dojść w niej do wielu drogich i poważnych defektów – począwszy od usterek pompowtrysków i kół dwumasowych, poprzez pęknięcie głowicy, aż do awarii napędu pompy smarowania.
Oczywiście, motor sukcesywnie modernizowano, dlatego największe zagrożenia spotkacie w autach z początku produkcji. Poza tym statystycznie mają one większe przebiegi, co zwiększa ryzyko również innych problemów. Późniejsze odmiany diesla 2.0 (z wtryskiem common rail) uchodzą za znacznie trwalsze – w zgodnej opinii mechaników są warte zainteresowania.
Pozostaje jeszcze motor 1.6 TDI (CR), który zadebiutował w Octavii w 2010 r. Ta nowoczesna konstrukcja nie dorównuje trwałością większej odmianie (m.in. ma wrażliwy układ wtryskowy, niekiedy zmaga się z wyciekami oleju), ale za to bardzo mało pali.
Jeśli chodzi o układ przeniesienia napędu, to standardowo Skoda Octavia II ma napędzaną oś przednią, jednak w odmianie kombi z wybranymi silnikami może występować napęd 4x4. Oprócz 5- lub 6-biegowych skrzyń manualnych występują przekładnie dwusprzęgłowa DSG (opcja w: 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 1.6 TDI, 1.9 TDI, 2.0 TDI) oraz tradycyjne typu Tiptronic (1.6 i 1.6 FSI). Ich trwałość jest różna, np. skrzynie manualne powszechnie uznaje się za bezawaryjne, ale poza tymi, które łączono z silnikami 1.6 8V (kłopoty z łożyskami!), natomiast jako bardziej niezawodne „automaty” wskazywane są przekładnie Tiptronic.
Nie mamy poważnych zastrzeżeń do trwałości zawieszenia, elektryki czy też zabezpieczenia karoserii Octavii II przed korozją. Generalnie jakość, jaką cechuje się to auto, można określić jako zadowalającą – oczywiście, jeśli nie kupicie egzemplarza poddanego wysilonej eksploatacji, z cofniętym licznikiem bądź z silnikiem podwyższonego ryzyka, który właśnie w tym momencie będzie wymagał olbrzymich nakładów finansowych na naprawy. Zakup Skody Octavii II z mało awaryjnym silnikiem, zadbanej i w dobrym stanie technicznym, jest ze wszech miar uzasadniony, ponieważ walory użytkowe (ogromne bagażniki!), koszty serwisu i części, a także powszechnie znana technika Volkswagena są mocnymi atutami tego popularnego samochodu z Czech.
Skoda Octavia - najczęstsze usterki i koszty typowych napraw
Zdarzają się niedoróbki w wykonaniu wnętrza – stuki i trzaski dochodzące z kokpitu i okolic tylnej półki, niska jakość chromowanych elementów i lakieru na przełącznikach. Karoserię dobrze zabezpieczono przed rdzą, ale brązowy nalot pojawia się np. na silniczku wycieraczek i elementach podwozia.
Wygniatają się uszczelki drzwi, zaparowują reflektory, woda dostaje się do kierunkowskazów w lusterkach, zdarzają się problemy z układem elektrycznym (np. podnośniki szyb, centralki sterujące). W silnikach (T)FSI na zaworach osadza się olejowy szlam i psuje się osprzęt (np. napinacz łańcucha spinającego wałki rozrządu, czujnik tlenków azotu; w TFSI nadmierne spalanie oleju), a w 1.2 i 1.4 TSI nagminne są kłopoty z rozrządem.
Diesle 2.0 TDI PD borykają się z różnymi usterkami (podano je poniżej). Silnik 1.6 TDI ma wrażliwy układ wtryskowy i niekiedy zmaga się z wyciekami.
Skoda Octavia warta polecenia
Benzyniak 1.6 8V - Motor 1.6/102 KM nie jest może demonem mocy, ale uchodzi za trwały i niedrogi w serwisie oraz naprawach.
Diesle: 1.9 i 2.0 CR - Pierwszy motor to jedyny sensowny diesel w starszych Octaviach, natomiast drugi – w egzemplarzach po modernizacji. Rodzinom
Można liczyć na naprawdę ogromny bagażnik – Octavia świetnie sprosta wymaganiom niejednej rodziny.
Skoda Octavia - wersje przed którymi ostrzegamy
Diesel 2.0 z PD - Dotyczy to głównie wersji z początku produkcji – mogą wymagać sporego doinwestowania zarówno z powodu wpadek jakościowych, jak i wyeksploatowania.
Przed silnikami TSI - Te motory nie są bezawaryjne, a do tego mało palą tylko wtedy, gdy są delikatnie traktowane.
Uwaga na okazje! - Duży popyt na rynku wtórnym wzmaga działalność nieuczciwych sprzedawców. Pamiętajcie o tym!
Skoda Octavia II - opinia na temat modelu
Sukces Skody Octavii II polega na tym, że po pierwsze, idealnie trafia w potrzeby polskiej rodziny (np. ogromny bagażnik), a po drugie, korzysta z ogólnie poważanej techniki VW, co wymiernie wpływa na koszty eksploatacji (naprawi serwisu). Radzę skupić się na wyborze odpowiedniego – czyli rekomendowanego – silnika i bardzo ostrożnie podchodzić do zakupu (wiele aut z dużymi przebiegami).
Skoda Octavia II nie rzuca swym wyglądem na kolana, jest za to pakowna i niedroga w eksploatacji oraz serwisie. Trzeba tylko wybrać odpowiednią wersję silnikową.
Skoda Octavia II pojawiła się na rynku w 2004 roku – początkowo w wersji liftback, później także kombi.
Wiosną 2008 r. Skoda Octavia przeszła lifting, otrzymująć m.in. nowe reflektory i grill.
Skoda Octavia Liftback wymiary
Rozstaw osi 2578/długość 4569/szerokość 1796
Zbiornik paliwa: 55 l • Poj. bagażnika: 585-1455 l • Ładowność: od 675 kg
Skoda Octavia Kombi wymiary
Rozstaw osi 2578/dł. 4569 (4x4: 4584)/szer. 1769 (1784)
Zbiornik paliwa: 55 l (60) • Poj. bagażnika: 605-1655 l • Ładowność: od 675 kg
Deska rozdzielcza Skody Octavii nie porywa stylem, za to jest ergonomiczna i dobrze spasowana.
Na rynku znajdziecie wiele nieźle wyposażonych aut (głównie sprowadzone). Czujniki parkowania to wskazany dodatek.
Montowana w Skodzie Octavii skrzynia DSG jest szybka, ale bywa awaryjna
Bagażnik Skody Octavii wersji liftback ma pojemność 585-1455 l i na tle rywali robi niemałe wrażenie. W kombi jest jeszcze lepiej!
Kufer Skody Octavii Kombi jest po prostu olbrzymi (poj. 605-1655 l), a trzeba podkreślić, że Octavię zbudowano na płycie kompaktu
Skoda Octavia II - Kłopoty z elektryką i klimatyzacją
Ogólnie elektryka pracuje dość stabilnie, a za ewentualne problemy przeważnie odpowiadają poluzowane przekaźniki lub utlenione połączenia masowe. Czasami szwankują podnośniki szyb i centralka sterująca. Jeśli natomiast chodzi o niedomagania klimatyzacji, to przede wszystkim w egzemplarzach z początku produkcji zdarzało się, że głośno pracowały silniczki krokowe sterujące klapkami nawiewu powietrza.
Skoda Octavia II - Nagar na zaworach w silnikach FSI
Pierwsze silniki FSI mają tendencję do większego odkładania nagaru niż w klasycznych konstrukcjach, a problemy, jakie mogą z tego wyniknąć, to m.in. spadek mocy, nierówna praca i – w skrajnych przypadkach – nawet uszkodzenie elementów głowicy lub tłoków. Nagar najlepiej usunąć mechanicznie (duże koszty). Można też spróbować chemicznie (od 250 zł), ale skutek bywa różny.
Skoda Octavia II - Problemy silników 2.0 TDI z PD
Jednostkę 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami uznajemy za motor podwyższonego ryzyka. Najczęściej występujące awarie dotyczą: pompowtryskiwaczy (głównie Siemensa), głowic (przypadki pękania), napędu pompy oleju (zawodzi element, który ją napędza), a także dwumasowego koła zamachowego oraz turbosprężarki (przedwczesne zużycie).
Skoda Octavia II 1.6 FSI w teście 100 tys. km
Na dystansie 100 tys. km Skoda nigdy nas nie zawiodła. Jedyne usterki, jakie w tym czasie wystąpiły, to awaria odtwarzacza płyt CD (po 15 733 km) – wymieniono go na gwarancji, chociaż producent (Blaupunkt) uważa, że problem rozwiązałaby płyta czyszcząca – oraz defekt tempomatu (po 50 080 km). Po rozebraniu auta na części znaleźliśmy m.in. nagar na zaworach dolotowych, oznaki korozji na osprzęcie silnika, a także ubytek monolitu katalizatora.
Oprócz wersji stworzonych do codziennej jazdy, które zapewniają rozsądne koszty eksploatacji, Skoda w przypadku Octavii II przygotowała odmiany kierowane do nieco węższej grupy odbiorców. Z myślą o kierowcach lubiących samochody o sportowym usposobieniu stworzono Octavię II RS. Auto zadebiutowało w 2005 r. i wyposażono je w najmocniejszy silnik benzynowy z turbodoładowaniem – 2.0 TFSI/200 KM („setka” w 7,3 s). Wersja RS ma zmodyfikowany układ jezdny i wydajniejsze hamulce. Dodano też elementy uatrakcyjniające wygląd karoserii i wnętrza. W 2006 r. w ofercie pojawiło się RS z dieslem 2.0 TDI/170 KM.
W 2007 roku na rynek trafiła uterenowiona odmiana Scout 4x4. Poza lepszą trakcją wersja ta wyróżnia się: bardziej komfortowym zawieszeniem, pakietem stylizacyjnym karoserii, dodatkowymi osłonami silnika i większym prześwitem. Scouta oferowano też jako kombi z wybranymi silnikami (np. 1.8 TFSI i 2.0 TDI) montowanymi w wersji Combi 4x4. Ta odmiana również jest interesująca (silniki: 1.8 TFSI, 1.6 TDI, 1.9 TDI i 2.0 TDI). Sercem układu napędzającego także tylną oś (w standardzie moment obrotowy przekazują koła przednie) jest sprzęgło wielopłytkowe typu Haldex.
Octavie poflotowe są w różnym stanie technicznym i często mają duże przebiegi. Oczywiście, te argumenty nie dyskwalifikują auta, ale powinno ono być wówczas sprzedawane poniżej ceny rynkowej. Niestety, często tak nie jest. Uwaga: auta poflotowe padają łupem nieuczciwych handlarzy – zdarza się, że kupują cały stok po preferencyjnych cenach, następnie cofają liczniki, picują i sprzedają, ale po cenach rynkowych.