- Tym razem nie kierujemy się stereotypami, a faktami. Oto godne polecenia propozycje
- Oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, dobrą relację ceny do wieku, bogate wyposażenie i uchodzą za udane
- Które kilkuletnie kombi jest lepsze - Renault czy Peugeot?
- Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi (2007-15)
- Peugeot 508 SW 2.0 HDi (2010-18)
- Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - dane techniczne
- Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - osiągi (dane testowe)
- Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - ceny części (zł)*
- Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - nasza ocena*
- Renault Laguna kontra Peugeot 508 - naszym zdaniem
Ani Peugeot 508, ani Renault Laguna III nie są tak mocno pożądane na rynku aut z drugiej ręki, jak np. Passat czy Avensis. Trochę to efekt renomy, którą przez lata wyrobiły sobie modele VW i Toyoty, a trochę wpadek i problemów poprzedników porównywanych aut – zwłaszcza Laguny II.
Kierujmy się jednak faktami, a nie stereotypami, i tym, co jest teraz, a nie tym, co było! Wygląda to tak: Passat z dieslem 2.0 TDI (szczególnie z PD) to często tykająca bomba na kołach (duże przebiegi, poważne problemy), także Toyota z dieslem 2.0 D-4D okazuje się dość ryzykowną wersją (problemy z uszczelkami pod głowicą). W obliczu tego zakup kilkuletniego Peugeota 508 bądź Renault Laguny wcale nie jest pozbawiony sensu. Tym bardziej że oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, lepszą relację ceny do wieku, często bogate wyposażenie i, co ważne, uchodzą za udane. Które z nich okaże się lepsze?
Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi (2007-15)
Trochę niedoceniane, cierpi z powodu złej opinii poprzedniczki, a tak naprawdę nie jest to złe auto! Laguna III nieźle wygląda, jest dość komfortowa i niedroga w zakupie. Ma też kilka solidnych silników. Z benzyniaków polecamy 2-litrówkę o mocy 140 KM (Nissan), a z diesli – porównywaną jednostkę 2.0 dCi (także kooperacja z Nissanem; moce: 130, 150, 173 i 178 KM), która uchodzi za udaną: dość cichą, całkiem oszczędną (śr. spalanie 150-konnej wersji to niecałe 7 l/100 km) i, co ważne, trwałą.
Radzimy jedynie zwrócić uwagę na to, jak często wymieniano w niej olej – producent zalecał wymianę co 30 tys. km, a to negatywnie wpływa na trwałość silnika. Przykład: panewki. Na zdjęciu poniżej pochodzą z naszej Laguny testowanej na dystansie 100 tys. km (widać przetarcia). Owszem, nie obracają się jak w przypadku silnika 1.5 dCi, ale po większym przebiegu mogą pojawić się problemy.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to ani Laguna Grandtour, ani „508-ka” SW nie są klasowymi prymusami, choć w Peugeocie znajdziecie kilka dodatkowych centymetrów w kabinie. Laguna kombi to taki średniak w klasie, z przeciętnej wielkości wnętrzem i kufrem o pojemności od 508 do 1593 l. Nie oznacza to, że rodzina z dwójką dzieci będzie narzekała na brak przestrzeni. Po prostu będzie jej nieco mniej niż u najlepszych. Na plus zaliczamy bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
Typowe usterki
Ogólna trwałość auta jest dość dobra, choć występują niedostatki jakościowe, np. lusterka skrzypią podczas składania i rozkładania, trzeszczy deska rozdzielcza, szybko przeciera się ekologiczna skóra na kole kierownicy (jeśli taka występuje). Szwankują przednie szyby, zdarzają się też awarie ksenonów i radia z CD. Diesel 2.0 dCi to całkiem udana konstrukcja, a jego potencjalne problemy wynikają z długiego interwału wymiany oleju (co 30 tys. km) – np. przetarcia na panewkach, ryzyko przeskoczenia łańcucha rozrządu o ząb.
To nam się podoba
Atrakcyjna cena, dość trwała mechanika, udany silnik 2.0 (benzyniak i turbodiesel).
To nam się nie podoba
Braki jakościowe w wykończeniu wnętrza, przeciętnej wielkości kabina i kufer.
Peugeot 508 SW 2.0 HDi (2010-18)
Jeśli Peugeot 508, to tylko z 2-litrowym dieslem pod maską – to najczęściej słyszymy podczas rozmowy z mechanikami specjalizującymi się w naprawie francuskich samochodów. Niestety, benzyniaki stosowane w tym modelu to silniki serii Prince, które zmagają się z wieloma poważnymi (i drogimi!) awariami, natomiast diesel 2.0 koncernu PSA to jeden z najlepszych silników wysokoprężnych ostatnich lat, stosowany także przez inne marki (np. Forda).
Początkowo motor ten występował w dwóch wersjach mocy 140 i 163 KM. Wiosną 2014 r. moc obu odmian wzrosła odpowiednio do 150 i 180 KM. To naprawdę dobry silnik, który – jeśli nie pokonał dużego przebiegu – rzadko zaskakuje poważnymi awariami. Pochwalić musimy też jego kulturę pracy (porównywalna z 2-litrówką Laguny). Dynamika? Nieco gorsza niż w Lagunie – trochę z powodu niższej mocy (10 KM), a trochę z racji nieco większej masy własnej, jednak do spokojnej rodzinnej jazdy 140-konna odmiana zupełnie wystarczy. Tym bardziej że spalanie nie jest wysokie.
Walory użytkowe wersji kombi są dobre – minimalnie lepsze niż Laguny, solidna średnia na tle klasowych rywali. Do tego: dobra relacja ceny do wieku (choć Laguna ma minimalnie lepszą), przyjemny design i dobry komfort jazdy.
Typowe usterki
Peugeot 508 z dieslem 2.0 to całkiem udane auto, które głównie zmaga się z drobnymi awariami. Najczęściej użytkownicy narzekają na: problemy z elektrycznym hamulcem pomocniczym, poziomowaniem ksenonów, przetwornicą reflektorów czy awarie bezkluczykowego otwierania pojazdu. W dieslu 2.0 po większych przebiegach szwankują turbo i koło dwumasowe, zapychają się filtry DPF, ale to nic nadzwyczajnego na tle współczesnych konstrukcji. Trwałość zawieszenia jest zadowalająca, natomiast zdarzają się uszkodzenia maglownicy w autach z początku produkcji. W wersji SW sprawdźcie stan tylnych amortyzatorów – mają dość niską wytrzymałość.
To nam się podoba
Niezła cena zakupu, udany diesel 2.0, rozsądne koszty napraw, dobra trwałość.
To nam się nie podoba
Drobne problemy w egzemplarzach z początku produkcji, awaryjne benzyniaki.
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - dane techniczne
Laguna | 508 | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1997 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 110/150/4000 | 103/140/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 340/2000 | 320/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni | man. 6/przedni |
Masa własna/ładowność (kg) | 1535/516 | 1681/459 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4803/1811/1445 | 4813/1853/1476 |
Rozstaw osi (mm) | 2756 | 2817 |
Pojemność bagażnika (l) | 508-1593 | 518-1556 |
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - osiągi (dane testowe)
Laguna | 508 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 10,3 |
Elastyczność 60-100 km/h (s) | 6,9 | 7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 210 |
Droga hamow. 100-0 km/h – z/g (m) | 36,3/36,7 | 37,1/36,5 |
Poziom hałasu przy 100 km/h w dB (A) | 59/66/73 | 60/66/71 |
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) | 6,8 | 6,7 |
Śr. zawracania w lewo/prawo (m) | 11,7/11,9 | 11,6/11,8 |
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - ceny części (zł)*
Filtr oleju/powietrza | 33/58 | 30/55 |
Tarcze/klocki hamulcowe (przód) | 440/176 | 460/187 |
Łącznik stabilizatora (szt.) | 68 | 52 |
Amortyzatory (kpl., przód) | 560 | 550 |
Sprzęgło (kpl. z „dwumasem”) | 3240 | 1540 |
Reflektor | 560 | 714 |
*zamienniki dobrej jakości
Renault Laguna 2.0 dCi i Peugeot 508 2.0 HDi - nasza ocena*
Silnik | 5 | 5 |
Osiągi i spalanie | 4,5 | 4 |
Wnętrze i bagażnik | 4 | 4,5 |
Komfort | 5 | 5 |
Design i wyposażenie | 5 | 5 |
Trwałość | 4,5 | 4,5 |
Koszty serwisu/części | 4 | 4 |
Koszt zakupu | 5,5 | 5 |
Utrata wartości | 3 | 3 |
SUMA | 40,5 | 40 |
koszt 1 km** | 0,72 zł | 0,73 zł |
*punktacja 1-6; **koszt wyliczony z 3 lat eksploatacji, z ubezpieczeniem i utratą wartości (45 tys. km przebiegu; auta z 2011 r.)
Renault Laguna kontra Peugeot 508 - naszym zdaniem
Wygrana Laguny jest minimalna. Tak naprawdę oba auta są warte uwagi i oba będą dobrym wyborem! Sam zakup uzależniłbym od stanu konkretnego egzemplarza.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Zakup kilkuletniego Peugeota 508 bądź Renault Laguny wcale nie jest pozbawiony sensu. Tym bardziej że oba francuskie auta mają udane 2-litrowe diesle, lepszą relację ceny do wieku, często bogate wyposażenie i, co ważne, uchodzą za udane. Które z nich okaże się lepsze?
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to ani Laguna Grandtour, ani „508-ka” SW nie są klasowymi prymusami. Kufer Laguny (508-1593 l) trzeba pochwalić za regularny kształt. Bagażnik 508 też jest ustawny - ma poj. 518-1556 l.
Projekt kabiny Laguny do dziś robi dobre wrażenie. Niestety, deska rozdzielcza często poskrzypuje, a na kole kierownicy przeciera się ekologiczna skóra.
Jedonostka 2.0 dCi uchodzi za udaną: dość cichą, całkiem oszczędną i, co ważne, trwałą. Radzimy jedynie zwrócić uwagę na to, jak często wymieniano w niej olej – producent zalecał wymianę co 30 tys. km, a to negatywnie wpływa na trwałość silnika.
Kokpit Peugeota 508 także może się podobać. Podobnie jak w Lagunie, po większych przebiegach we wnętrzu pojawiają się „świerszcze”
Diesel 2.0 koncernu PSA to jeden z najlepszych silników wysokoprężnych ostatnich lat, stosowany także przez inne marki (np. Forda).