Odnosi się to przede wszystkim do najpopularniejszych wersji Seata Toledo, do których części zamienne, zwłaszcza zamienniki, nie są drogie. To skutek przynależności Seata do grupy Volkswagena i niemal całkowitego oparcia się na technice tej firmy. Daje to zamienność części między różnymi modelami, np. VW Golfem IV czy Skodą Octavią. Dla producentów części to ogromny rynek, a duża konkurencja wpływa na obniżenie ich cen.
Łatwy dostęp do części do Seata Toledo
Duży atut to łatwy dostęp do części i warsztatów. Właściciel Seata Toledo lub Leona niemal zawsze ma możliwość obniżenia kosztów naprawy, korzystając z tanich zamienników. Dla przykładu przednie klocki hamulcowe do wersji 1.6 kupimy już za 54 zł, a komplet przednich amortyzatorów za 260 zł! Warto jednak zapoznać się z cenami oryginałów, które na ogół gwarantują dużo lepszą jakość i często mają również atrakcyjną cenę. Osoby zmuszone do oszczędności mogą skorzystać też z dużej oferty części używanych, co zwłaszcza przy naprawach powypadkowych może być bardzo istotne – zamienniki blacharskie często są nieprecyzyjnie wykonane, a w serwisie niektóre elementy mogą być drogie.
Seata Toledo naprawisz w wielu warsztatach
Inną, bardzo atrakcyjną cechą opisywanych aut jest to, że można je naprawić niemal "za każdym rogiem". Warsztaty specjalizujące się w obsłudze takich marek jak VW, Audi, Skoda bez problemu powinny poradzić sobie z obsługą Seata Toledo, a już na pewno będą w stanie udzielić doraźnej pomocy. To bardzo ważne z punktu widzenia osób mieszkających daleko od dużych miast, dla których serwisowanie mniej popularnych marek bywa uciążliwe, ale też podczas wakacyjnych podróży. Poza tym prostsze naprawy, jak wymiana części eksploatacyjnych, bez obaw można zlecić niewyspecjalizowanemu warsztatowi – konstrukcja auta nie należy do bardzo skomplikowanych.
Seata Toledo II i Leon bazują na technice VW Golfa IV. Gdy na początku lat 90. ubiegłego wieku VW stał się właścicielem większości udziałów w firmie Seat, auta tej marki zaczęły ulegać systematycznej "germanizacji". Już Toledo I generacji bazowało na rozwiązaniach VW Golfa II, a II generacja wykorzystuje niemal całą technikę Golfa IV (silniki, zawieszenie).
Seat Toledo: wygląd i wnętrze
II generacja Seata Toledo została zaprezentowana jesienią 1998 r. Auto zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Audi A3 czy VW Golf IV. Zatem podobnie jak te modele nie może pochwalić się dużą ilością miejsca z tyłu – to efekt mniejszego od wielu klasowych rywali rozstawu osi. Źle nie jest, ale wysokie osoby, przed którymi na przednim fotelu usiądzie również ktoś wysoki, mogą mieć mało miejsca na nogi. Seat Toledo ma bardzo duży, 500-litrowy bagażnik.
Docenić należy ogólnie dobrą jakość wykonania wnętrza i trwałe materiały. Chociaż i tu są wyjątki – wielu użytkowników Seata Toledo I i Leona męczą psujące się podnośniki szyb. Niekiedy zdarzają się też skrzypienia, np. z okolic oparcia tylnej kanapy, ale da się je zlokalizować i usunąć.
Wersja 5-drzwiowa debiutowała rok po sedanie. Ma bardziej dynamiczny charakter (chociaż do środkowego słupka oba auta wyglądają identycznie) i tylko dla odróżniania nazwano ją Leon. Wymiary wnętrza są identyczne, ale krótszy o 25 cm hatchback ma mniejszy, 340-litrowy bagażnik. Mimo to funkcjonalność jest zadowalająca. Seat nie skąpił na wyposażeniu Toledo.
Nadwozie i wyposażenie Seata Toledo
Nadwozie ma 12-letnią gwarancję na perforację i jak na razie właściciele bezwypadkowych aut raczej z niej nie korzystają. Niechlubnym wyjątkiem jest mocowanie tłumika, które często z powodu korozji się urywa. Nadwozie ma jeszcze jedną dokuczliwą przypadłość, zdarza się, że podczas deszczu przez odklejające się listwy w drzwiach do środka dostaje się woda – trzeba poprawić ich mocowanie.
Atutem Seata Toledo w stosunku do droższego Golfa jest nie tylko lżejsza sylwetka, lecz także lepszy poziom wyposażenia. Wśród aut dostępnych na rynku wtórnym bardzo dużo egzemplarzy ma klimatyzację, komputer i pełną "elektrykę". W wielu znajdziemy różne dodatki, np. czujnik deszczu czy ESP, które można było dokupić z długiej listy wyposażenia dodatkowego.
Komfort jazdy Seatem Toledo
Tradycyjnie dla pojazdów koncernu grupy Volkswagena na wysokim poziomie stoi ergonomia. Komfort jazdy można by uznać za dobry, bo fotele są wygodne, a wnętrze jest nieźle wyciszone, ale nie na nierównych drogach. Seat w grupie VW pełni rolę auta o sportowym zacięciu, co wiąże się z dość sztywnym zawieszeniem (twardsze niż w Golfie). W konsekwencji Seata Toledo bardzo dobrze się prowadzi, ale na wybojach niestety trochę trzęsie.
Ma to też wpływ na gorszą trwałość podwozia – sworzeń i silentblocki przedniego wahacza wytrzymują średnio 70-80 tys. km, łącznik stabilizatora pada już po 40 tys. km, tylne zawieszenie jest znacznie trwalsze. Na szczęście zużywających się elementów nie jest dużo i są one niedrogie (zamienniki do 100 zł). Co ciekawe, trwałe podwozie ma sportowa wersja Cupra, ale większość elementów zawieszenia jest w tym modelu zmieniona i znacznie wzmocniona. Można liczyć na skuteczne, tarczowe hamulce wspomagane przez ABS (nie miały go tylko podstawowe wersje z początku produkcji).
Seat Toledo: silniki
Silniki to sprawdzone i niezawodne konstrukcje. Osoby zainteresowane Seatem Toledo II i Leonem mają bogaty wybór silników. Niektóre, jak najmocniejszy 1.8T/210 lub 225 KMi diesel 1.9 SDI, występowały tylko w Leonie, a np. motor 2.3 VR5 spotkamy jedynie w Toledo II (dokładne informacje o osiągach w tabelce). Jednak na rynku wtórnym najbardziej popularne są auta z podstawowymi silnikami benzynowymi 1.4 (spotykany głównie w Leonie), 1.6 i 1.8 oraz dieslami 1.9 TDI.
Podstawa wysokiej niezawodności to regularne przeglądy zalecane przez producenta co 15 tys. km. (to również przebieg między kolejnymi wymianami oleju). Ich koszt w ASO nie przekracza kilkuset zł, z wyjątkiem przeglądów rozszerzonych, obejmujących wymianę napędu rozrządu (w większości silników co 90 tys. km). Silnik 1.4 16V jest ekonomiczny, ale nie zapewnia dobrych osiągów. Zimą może się zdarzyć, że przez bagnet będzie wyrzucany olej – mechanicy dobrze znają ten problem spowodowany zamarzającą odmą.
Poza tym podobnie jak w innych silnikach benzynowych co pewien czas trzeba wymienić przewody zapłonowe, świece, czasami jakiś czujnik. W egzemplarzach z przebiegiem powyżej 200 tys. km mogą występować problemy z rozrusznikiem. Pewny wybór to silnik 1.6. Jest to korzystna perspektywa dla osób zainteresowanych instalacją LPG – jednostka dobrze współpracuje nawet z prostymi układami. Usterki się zdarzają, ale nie są zbyt częste.
Jednak aby Seat Toledo miał przyzwoitego "kopa", musi mieć co najmniej silnik 1.8/125 KM. Użytkownicy tego motoru powinni być uczuleni na śledzenie jego temperatury. Zdarza się, że przy przebiegu 80-90 tys. km ukręca się wirnik pompy cieczy chłodzącej. Konsekwencje są poważne, więc nie należy kontynuować jazdy, a także zapobiegawczo przy wymianie rozrządu nigdy nie zostawiać starej pompy na kolejne 90 tys. km.
Najmocniejsze silniki 1.8T, 2.3 VR5 i 2.8 VR6 występują znacznie rzadziej – ich obsługa i naprawa bywają droższe. W dieslach mamy do wyboru ospałą, ale bardzo trwałą jednostkę 1.9 SDI/68 KM i różne wersje silnika 1.9 TDI o mocy od 90 do 150 KM.
Możliwe problemy z silnikiem w Seacie Toledo
Problemy, jakie mogą się zdarzyć w tych silnikach, to uszkodzenie przepływomierza powietrza, zaworu sterującego wydajnością turbiny (często po przebiegu 90-100 tys. km, odczuwalny spadek mocy), sprzęgła w alternatorze. Po przekroczeniu 120-180 tys. km (zależnie od wersji mocy) trzeba liczyć się z remontem turbiny (około 1500 zł) lub uszkodzeniem pompy wtryskowej (m.in. problemy z rozruchem). W wersjach 130 i 150-konnych z pompowtryskiwaczami częściej zużywa się dwumasowe koło zamachowe – to drogi element, koszt naprawy może sięgnąć 3 tys. zł. Jednak mimo tych usterek trwałość silników TDI w Seacie Toledo i tak można ocenić wysoko.
Seat Toledo: zdaniem fachowca
"Zarówno Seat Toledo II, jak i Leon to modele warte polecenia. Poważne awarie rzadko się zdarzają. Występują raczej mało uciążliwe dla użytkownika usterki i do tego niedrogie do usunięcia. Osoba stosująca się do zaleceń producenta, regularnie przyjeżdżająca na przeglądy nie musi obawiać się, że auto będzie awaryjne. Z naszych doświadczeń wynika, że właściwie obsługiwane egzemplarze bardzo rzadko ulegają awariom niemającym związku z zużyciem eksploatacyjnym" – uznał Grzegorz Rolnik, doradca serwisowy w ASO Seata "Kometa".
Seat Toledo: nasza ocena
Dobra jakość wykonania, mało zawodna technika, duża funkcjonalność i atrakcyjny wygląd dają II generacji Seata Toledo silną pozycję na rynku wtórnym. Szukając niezbyt drogiego w utrzymaniu auta o charakterze rodzinnym, ale też mającego temperament, z pewnością warto się zainteresować tym modelem. Volkswagenowska, wspólna dla kilku modeli (np. VW Golf, Skoda Octavia) technika sprawia, że właściciel Seata Toledo ma bardzo łatwy dostęp do serwisu i części zamiennych. Chociaż na początku za auto trzeba sporo zapłacić, będzie to udana inwestycja.
Galeria zdjęć
Używany Seat Toledo - to niezawodność ponad średnią
Używany Seat Toledo - to niezawodność ponad średnią
Używany Seat Toledo - to niezawodność ponad średnią
Używany Seat Toledo - to niezawodność ponad średnią
Używany Seat Toledo - to niezawodność ponad średnią