Wiosną 1986 roku uruchomiono produkcję modelu 300 TD Turbo, jednak już w czerwcu okazało się, że duży popyt w USA przekracza możliwości produkcyjne, a w rezultacie zmusza do odłożenia sprzedaży w Europie na czas bliżej nieokreślony (ostatecznie rozpoczęto ją dopiero jesienią 1987 r.). W tej sytuacji lukę w palecie modelowej zdecydowano się wypełnić, wprowadzając do sprzedaży wersję 300 TD, czyli kombi z 3-litrowym dieslem wolnossącym. Nie tylko na TAXIPodstawowe zalety modelu 124 są dość powszechnie znane, choćby dlatego, że stosunkowo często używany jest przez taksówkarzy (oferowano nawet wersję specjalną TAXI). Wnętrze pozwala na komfortową jazdęczterem osobom, a i pięć będzie podróżować dość wygodnie. Bagażnik jest duży i ustawny, w wersji kombi jego pojemność można powiększyć do 2175 l, czyniąc z auta niemal furgonetkę (sprzyja temu także ładowność wynosząca 620 kg!). Wnętrze wykończono bardzo starannie - trudno dziś byłoby wskazać auta tej klasy równie dobre pod tym względem. O jakości materiałów można przekonać się, demontując np. elementy kokpitu. Nic się nie urwie i nie będzie skrzypieć po złożeniu. Trzylitrowy silnik Diesla zapewnia autu dynamikę wystarczającą z powodzeniem w codziennej eksploatacji, przy czym zużycie paliwa - zważywszy na rozmiary i możliwości przewozowe - uznać trzeba za umiarkowane. Układ kierowniczy i zawieszenie pracują doskonale, pod warunkiem utrzymania auta w należytym stanie technicznym. Mercedesa 124 w dobrej kondycji poszukać warto, przebieg ma drugorzędne znaczenie, gdyż jest to auto wyjątkowo długowieczne. Twarda sztuka W autach mocno wyeksploatowanych naprawy wymagać mogą pompa wtryskowa (objawy to nierówna praca i przygasanie silnika na wolnych obrotach, koszt ok. 2000 zł) oraz przekładnia automatyczna (szarpnięcia przy włączeniu na D i zmianie biegów, zbyt późna zmiana przełożeń, ok. 3500 zł). Dokuczać potrafi też korozja gniazd sprężyn zawieszenia przedniego - naprawa wymaga skorzystania z usług blacharza, który wymieni dwa elementy nadwozia kosztujące po około 200 zł. Nie jest dobrym pomysłem zakup auta, w którym nie działa układ wspomagania kierownicy. Usunięcie usterki może wymagać zakupu podwójnej, bardzo drogiej pompy, która w kombi pracuje także w seryjnym układzie samopoziomowania nadwozia. Przeglądy i wymiana elementów podlegających zużyciu eksploatacyjnemu (bardzo powolnemu!) gwarantują bezstresową eksploatację Mercedesa 124. Oryginalne części do tego modelu są przy tym zaskakująco tanie, a jeszcze tańszych zamienników jest na rynku mnóstwo. I właśnie dlatego mimo upływu lat za auto trzeba zapłacić dość słono...
Wciąż godny uwagi
Jedna z najbardziej cenionych wersji silnikowych modelu 124w wersji kombi znalazła się na rynku trochę przez przypadek. Początkowo, od jesieni 1985 roku, z nadwoziem uniwersalnym i silnikami Diesla oferowano modele 200 TD i 250 TD (przypomnijmy, że u Mercedesa "T" oznacza kombi, nie turbo!).
Auto Świat
Wciąż godny uwagi