Z prezentowanych zdjęć widać, że samochód czerpie inspirację z koncepcyjnego modelu NCC koncept coupe pokazanego na salonie samochodowym w Detroit.
Wygląd nowej Jetty jest bardziej dostojny i elegancki, niż obecnego modelu. Pas przedni samochodu jest niemal identyczny jak w pozostałych nowych pojazdach koncernu, przez co w lusterku wstecznym trudno go będzie odróżnić. Tył z kolei kształtem świateł nawiązuje do Audi A4.
Po raz pierwszy Volkswagen Jetta nie będzie, przynajmniej w pewnym sensie, trzybryłową odmianą Golfa, ze względu na to, że nie ma z nim wspólnej praktycznie żadnej części nadwozia. Jednak z punktu widzenia podzespołów Jetta będzie czterodrzwiowym Golfem, wykorzystując jego płytę podłogową.
Nowa generacja Volkswagena Jetta jest dłuższa od poprzedniej o 9 cm. Całkowita długość nadwozia wynosi 6,64 m, szerokość to 1,78 m, natomiast wysokość sięga 1,45 m. Większy o 7 cm jest także rozstaw osi, co przekłada się na większą ilość miejsca wewnątrz.
Jeśli chodzi o deskę rozdzielczą, tu projektanci Volkswagena postawili na spokój, żeby nie powiedzieć nudę. W porównaniu do "starej" Jetty niewiele się bowiem zmieniło.
W Europie nowa Jetta dostępna będzie z wyborem sześciu turbodoładowanych jednostek napędowych. Silniki benzynowe reprezentowane będą przez nowy motor 1,2 TSI o mocy 105 KM, 1,4-litrowe TSI o mocy 122 lub 160 KM oraz topowe 2-litrowe TSI generujące 200 KM mocy.
Jednostki wysokoprężne z technologią common rail to z kolei 105-konne TDI o pojemności 1,6 litra oraz 140-konne 2,0 TDI. Wszystkie silniki, z wyjątkiem najmniejszego 1,2 TSI, dostępne będą z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG. Seryjnie montowana będzie skrzynia manualna.
Dodatkowo, najsłabsze wersje benzynowa i Diesla oferowane będą w wersji BlueMotion, w której obecne będą systemy obniżające zużycie paliwa, jak start-stop oraz odzyskiwanie energii elektrycznej. Według danych producenta, Jetta z silnikiem 1,2 TSI i technologią BlueMotion spali średnio 5,3 l/100 km, podczas gdy odmiana 1,6 TDI w tej wersji zużyje średnio 4,1 l/100 km.
Na rynkach USA i Kanady niedostępne będą dwa najmniejsze silniki benzynowe, a zamiast tego w ofercie pojawi się tam 2,5-litrowa, 5-cylindrowa jednostka z poprzedniej Jetty.
Volkswagen ogłosił, że w Stanach Zjednoczonych nowa Jetta pojawi się w październiku, a ceny rozpoczną się od poziomu 16 tys. dolarów (ok. 13 tys. euro). Data rozpoczęcia sprzedaży w Europie oraz ceny podane zostaną w późniejszym terminie.