Jednak na początku kariera Passata nie zapowiadała wielkiego sukcesu. W 1973 r., gdy zadebiutował, klienci musieli przyzwyczaić się do zaprojektowanej przez Giugiara kanciastej sylwetki z wydłużonym pochylonym tyłem, która tak mocno przypomina nam Poloneza. Wtedy Volkswagen kojarzył się głównie z krągłym Garbusem. Jednak praktyczny pięciodrzwiowy hatchback i dodane później kombi pod obowiązującą do dziś nazwą „Variant” zdołały szybko przekonać do siebie klientów. Pierwotnie Passat miał 4,19 m długości, 55-konny silnik i kosztował 9060 marek.
Kolejne generacje Volkswagena Passata coraz większe i droższe
Jego następca (32 B) był już większy i droższy, po raz pierwszy zaoferowano go też z turbodieslem i pięciocylindrowym R5. Do rodziny dołączył sedan Santana, którego Chińczycy polubili już wtedy. Jako pierwsza sześciocylindrowy silnik otrzymała produkowana od 1988 r. generacja B3 z charakterystycznym zamkniętym grillem. Passat nieuchronnie dryfował w kierunku luksusu – dostępne od 1996 r. B5 wykazywało się wysoką jakością wykonania i dobrymi materiałami wykończeniowymi, a także otrzymało silnik W8, który przesunął ten początkowo dość prosty model w kierunku klasy wyższej. Mniej szczęścia miał Volkswagen Passat B6, rozwinięty na platformie Volkswagena Golfa V, borykający się z podobnymi problemami, jak kompakt. Samodzielnie zaprezentował się dopiero Volkswagen Passat B8, który po modernizacji w 2019 r. produkowany jest do dziś. Z długością 4,77 m, mocą 122 KM nawet najsłabszego diesla i (promocyjną) ceną 150-konnego benzyniaka od 114 190 zł wyraźnie różni się od pierwotnego modelu. Poza tym z cenników znika sedan, oferowany będzie już tylko Variant lub jego szlachetniejsza odmiana – Arteon. Passat sprawdza się zwłaszcza podczas podróży, nadal kochają go ci, którzy pokonują długie dystanse. Rodziny natomiast spoglądają coraz częściej ku SUV-om – Tiguanowi, Kodiaqowi i im podobnym. Dlatego w następnej generacji Passat będzie już tylko kombi, a w dłuższej perspektywie zastąpi go elektryczne ID.7.
Co decyduje o popularności Volkswagena Passata
Przez blisko półwiecze Volkswagen Passat przekonywał klientów wszechstronnością, przyzwoitą jakością i przewidywalnością. Radził sobie świetnie zarówno jako środek transportu dla rodziny, jak i auto dla przedstawiciela biznesu. Gdy społeczeństwo skierowało swoje zainteresowanie ku SUV-om, Passat pozostał popularny na chińskich drogach.