• Volkswagen Passat swoją popularność w ostatniej dekadzie zawdzięcza przede wszystkim rynkowi chińskiemu
  • Kolejne generacje Volkswagena Passata – od 1973 r. jest ich już osiem – były coraz większe, wyżej pozycjonowane i droższe
  • Na przestrzeni lat powstawało wiele odmian nadwoziowych Volkswagena Passata – od prostego hatchbacka po stylowego Arteona
  • Następna generacja będzie już tylko kombi, potem wariant spalinowy zostanie zastąpiony elektrycznym ID.7

Volkswagen Passat jako czwarty bestseller wszech czasów? To prawda, że jest popularny, ale że aż tak? Wytłumaczenie okazuje się jednak proste i oczywiste – Chiny! Podczas gdy w Europie jego sprzedaż się kurczy, na chińskim rynku Passat w wersji z długim rozstawem osi znalazł w ciągu ostatnich 10 lat zdumiewająco wielu fanów. W sumie w ciągu swojej 49-letniej sprzedany został w 30 mln egzemplarzy.

Jednak na początku kariera Passata nie zapowiadała wielkiego sukcesu. W 1973 r., gdy zadebiutował, klienci musieli przyzwyczaić się do zaprojektowanej przez Giugiara kanciastej sylwetki z wydłużonym pochylonym tyłem, która tak mocno przypomina nam Poloneza. Wtedy Volkswagen kojarzył się głównie z krągłym Garbusem. Jednak praktyczny pięciodrzwiowy hatchback i dodane później kombi pod obowiązującą do dziś nazwą „Variant” zdołały szybko przekonać do siebie klientów. Pierwotnie Passat miał 4,19 m długości, 55-konny silnik i kosztował 9060 marek.