Większości z nas, samochody Volvo kojarzy z BEZPIECZEŃSTWEM, DESIGNEM I PRESTIŻEM. Mnie dodatkowo z zimą, a precyzyjnie z dobrym prowadzeniem na śniegu i szybko nagrzewającym się wnętrzem. Przed laty uczestniczyłem kilkukrotnie w testach modeli Volvo przeprowadzanych zimą w okolicach położnych za kołem podbiegunowym. Ekstremalnie niskie temperatury, zaśnieżone i oblodzone drogi zdawały się być wręcz stworzone dla aut tej marki.
Ciepełko we wnętrzu
Tym razem jednak testowaliśmy Volvo w Polsce. Może nie było tak ekstremalnie jak na północy Szwecji (temp. -36 st. Celsjusza), ale temperatura w nocy spadała do -18 stopni Celsjusza. Wysokoprężny silnik XC60 mimo niskich temperatur uruchamiał się natychmiastowo. Nie było to zaskoczeniem, wszak mieliśmy do czynienia z nowym pojazdem. Ale ciekawostką był fakt, że w momencie uruchomienia zimnej jednostki automatycznie włączało się podgrzewanie siedzeń przednich (dopłata 1610 zł) i kierownicy (1070 zł). Było to o tyle ważne, gdyż posadzenie „czterech liter” na zimnych, obszytych skórą fotelach i trzymanie lodowatej kierownicy bez rękawiczek nie należy do przyjemnych. Obydwa elementy dość szybko się nagrzewały, podnosząc jednocześnie przyjemność przebywania w nienagrzanym jeszcze wnętrzu.
Mimo że pod maską pracował silnik wysokoprężny (benzyniaki sprawniej się rozgrzewają) w kabinie XC60 szybko rosła temperatura. Duża w tym zasługa seryjnego systemu PTC (POSITIVE TEMPERATURE CONTROL), który odpowiadał za szybsze nagrzewania wnętrza.
Z przednim napędem też daje radę
Choć SUV-y wywodzą się z aut terenowych, to jednak okazuje się, że większość klientów aut tej klasy kupuje je w wersjach z napędem na przednią oś. Może to wydawać się dziwne, ale decydującym czynnikiem jest w tym przypadku niższa cena (w przypadku XC60 o 10 300 zł) oraz mniejsze zużycie paliwa (o 0,8 l/100 niższe od wersji D4/181 KM AWD). Byliśmy bardzo ciekawi, jak przednionapędowy SUV poradzi sobie na śliskich nawierzchniach.
Ku naszemu zaskoczeniu w kopnym śniegu przednionapędowe XC60 zaskakująco dobrze dawało sobie radę. Zapewne duża w tym zasługa dopracowanego elektronicznego systemu trakcji, dobrych opon zimowych, ale także odpowiedniego dociążenia - ciężkim silnikiem Diesla - przedniej osi.
Mniejszy silnik, a większa moc
W poliftingowym XC60 (modernizacja jesienią 2013 roku) pojawiły się silniki benzynowe i wysokoprężne nowej generacji Drive-E. W testowym egzemplarzu pracowała właśnie jednostka z tej rodziny z oznaczeniem D4. To 2-litrowy, czterocylindrowy silnik Diesla (181 KM), który stosunku do 2,4-litrowego, pieciocylindrowego turbodiesla D4 starszej generacji dysponuje większą o 18 KM mocą. Nowy motor mimo mniejszej pojemności i liczby cylindrów zapewnia XC60 lepsze przyspieszenie oraz (teoretycznie) mniejsze spalanie. Wg danych producenta w sprincie do „setki” nowa jednostka rozpędza auto aż o 2,4 s sprawniej i spala o 2,1 l/100 km mniej ON. Przy rozpędzaniu auta wyraźnie czuć poprawę osiągów, jednak w przypadku drugiego parametru mamy duże wątpliwości czy nastąpił progres. Testowy egzmeplarz w teście średnio zużył ponad 9 l/100 km. Wysokie spalanie można wytłumaczyć po części niskim temperaturami w jaki testowane było auto, ale nie jest to usprawiedliwienie aż tak dużych różnic między wartościami teoretycznymi (danymi producenta), a rzeczywistymi.
Co zmieniono przy okazji liftingu XC60?
Po ubiegłorocznej modernizacji w Volvo XC60 (produkowany od 2008 roku) pojawiły się m.in: nowe materiały wnętrza (o wyższej jakości), ekran dotykowy, opcje zawieszenia (Normal, Sport, Touring), nowe systemy bezpieczeństwa (wykrywanie zmęczenie kierowcy, czytanie znaków drogowych, automatyczne światła drogowe), nowy wzór felg i foteli.
Wyposażenie seryjne (Summum): CITY SAFETY - układ wspomagania hamowania dla prędkości poniżej 50 km/h, 6 poduszek powietrznych, biksenony, zegary TFT, DSTC(ESP), IDIS (system inteligentnego informowania kierowcy), elektrycznie sterowany hamulec postojowy, Hill holder, start-stop, elektr. ster. szyby i lusterka, klimatyzacja aut., radio z CD, relingi dachowe, skórzana kierownica, tempomat, czujnik deszczu. skórzana tapicerka, elektr. ster. tylna klapa, elektr. ster. fotel kierowcy.
Wyposażenie opcjonalne (wybrane): tapicerka skórzana (7 990 zł), Servotronic (1050 zł), zdalne sterowanie (330 zł), przyciemniane tylne szyby (1930 zł), łopatki skrzyni biegów przy kierownicy (740 zł), zawieszenie sportowe (2430 zł), felgi aluminiowe 20 cali (7030 zł).
Cena testowanego egzemplarza z wyposażeniem dodatkowym - 250 010 zł
Dane techniczne Volvo XC60 D4 (Drive-E) FWD
Dane techniczne | Volvo |
---|---|
Silnik - typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (ccm) | 1969 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 181/4250 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 495 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1829/601 |
Osiągi (fabr.) | XC60 |
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Prędk. maks. (km/h) | 210 |
Śr. spalanie (l/100 km) | 4,7 |
Cena Volvo XC60 D4 Geartronic Summum | 187 500 zł |
Nowa rodzina silników Drive-E
Wszystkie silniki Drive-E zostały od podstaw skonstruowane wyłącznie przez inżynierów Volvo i są produkowane w szwedzkiej fabryce w Skovde. Nowoczesne dwulitrowe jednostki o czterech cylindrach zastąpią w ciągu kilkunastu miesięcy wszystkie jednostki 5-cio i 6-cio cylindrowe. Nowe silniki spełniają normę emisji spalin Euro 6 i emitują znacznie mniej CO2 niż starsze jednostki. Zużywają też mniej paliwa. Jest to zasługa nie tylko nowych skrzyń biegów i mniejszej pojemności, ale także ich starannie dobranej charakterystyce. W ich projektowanie została włączona firma Polestar, która coraz ściślej współpracuje z Volvo Car Group. Konstruktorzy postawili sobie za cel wyraźne poprawienie osiągów aut.
Jak kierowca wyścigowy testuje dla nas Volvo S60 Polestar?
PLUSY:
- dobre przyspieszenie
- wysoka elastyczność
- niski poziom hałasu
- szybka i płynna zmiana biegów
- wysoka jakość wykończenia wnętrza
- bogate seryjne wyposażenie
- liczne systemy bezpieczeństwa (skuteczne w działaniu)
- pojemny bagażnik
- szybko nagrzewające się wnętrze
MINUSY:
- wysoka cena zakupu
- niemałe zużycie paliwa (średnio 9,3 l/100 km)
- niezbyt przestronny 2. rząd siedzeń
- wycieraczki przedniej szyby mało skutecznie ją oczyszczają (mażą)
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU VOLVO XC60 D4 181 KM GEARTRONIC
ZNAJDZIECIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”
ZOBACZ TAKŻE: