W ostatnich dziesięcioleciach nowoczesne oświetlenie samochodowe stale ulegało usprawnieniom. Obecnie najnowocześniejsze są lampy doświetlające zakręty, bazujące na reflektorach biksenonowych. W ciągu zaledwie dwóch lat rozpowszechniły się one niezwykle, nawet w klasie kompaktowej. Kolejnym etapem rozwoju jest zmienny inteligentny system oświetleniowy z w pełni automatyczną, uzależnioną od warunków i sytuacji kontrolą. W roku 2007 spodziewane jest uzyskanie homologacji od odpowiednich międzynarodowych organizacji.

Homologacja ta opiera się na projekcie EUREKA EU 1403 AFS (Adaptive Frontlighting System - adaptatywny system oświetleniowy). Skonstruowany na tej bazie przez Hellę system tego typu nazywa się VARILIS (variable intelligent light - zmienny inteligentny system oświetleniowy). Składa się z lampy i inteligentnej elektroniki, która dostosowuje się automatycznie do różnych sytuacji drogowych i warunków oświetleniowych.

Sercem systemu jest VarioX, innowacyjny moduł reflektorowy Helli, który można wykorzystywać do wytwarzania aż pięciu różnych strumieni światła (do warunków miejskich, pozamiejskich, autostradowych, świateł dalekosiężnych i strumienia na złe warunki pogodowe), i który można stosować w samochodach dla lewo- i prawostronnego ruchu.

VarioX opiera się na reflektorze projektorowym pracującym podobnie do projektora w rzutniku slajdów. Powstał on jako reflektor do świateł mijania dzięki wyposażeniu w specjalnie ukształtowaną przesłonę pomiędzy źródłem światła a szklaną soczewką, co gwarantowało przepisowy rozkład strumienia światła na drodze. W lampie biksenonowej przesłonę tę można ustawiać w dwóch położeniach: w ułamku sekundy jej opuszczenie otwiera drogę dla świateł dalekosiężnych, a uniesienie wytwarza światła mijania.

Aby przełączanie pomiędzy zupełnie różnymi trybami odbywało się automatycznie i z natychmiastową reakcją, niezbędna jest obecność inteligentnej elektroniki. Odpowiednie sterowniki zostały skonstruowane przez inżynierów Helli. Wykorzystują one dane przekazywane przez różne czujniki umieszczone w pojeździe i posiłkują się elektroniką cyfrową. Wśród czujników tych są sensory światła, czujniki nasłonecznienia w układzie klimatyzacji, sensory prędkości, czujniki wykrywające stan drogi (sucha/mokra) oraz jej przebieg (prosta/kręta). Po połączeniu ich odczytów z systemem nawigacji satelitarnej możliwe jest nawet działanie wyprzedzające układu VARILIS w różnych sytuacjach (np. na krętej drodze).