1001 koni mocy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Już pobieżna lektura danych technicznych może przyprawić o zawrotów głowy - Bugatti Veyron z 16-cylindrowym silnikiem o mocy 736 kW, czyli 1001 koni, może rozpędzić się do prędkości 406 km/h!Na początku przyjrzyjmy się wnętrzu tego niecodziennego auta. 270-centymetrowy rozstaw osi zapewnia pasażerom auta komfortowe warunki podróżowania.

1001 koni mocy
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
1001 koni mocy

Na pokładzie nie mogło zabraknąć też odpowiedniego systemu audio. W opracowywaniu go uczestniczyła znana berlińska firma Dietera Burmestera, której uwagi odnośnie akustyki były brane pod uwagę już na etapie projektu karoserii i doboru materiałów wykończeniowych. W kokpicie Veyrona dominuje przede wszystkim skóra doskonałej jakości. Oprócz niej, jak na sportowe auto przystało, znalazło się także dużo aluminium. Przy projektowaniu nadwozia Veyrona konstruktorzy chcieli przede wszystkim uzyskać jak najmniejsze opory powietrza. Oprócz tego postawiono przed nimi jeszcze pięć innych wymagań - doprowadzenie odpowiedniej ilości powietrza do silnika, systemu klimatyzacji, chłodzenia hamulców, turbosprężarek, a także odpowiednie "przyssanie" auta do podłoża przy wyższych prędkościach. Nie tylko nadwozieAby Veyron nie podrywał się w powietrze niczym samolot, ukształtowanie spodu pojazdu poddano także kontroli specjalistów od aerodynamiki. Przy wyższych prędkościach z tyłu Bugatti automatycznie wysuwa się spoiler mający za zadanie dodatkowe dociążenie pojazdu. Najszybszy seryjnie produkowany samochód świata wymagał szeregu technicznych rozwiązań. Jednym z nich jest konstrukcja aluminiowych felg. 20-calowe felgi są tak ukształtowane, by dodatkowo chłodzić tarcze hamulcowe. Oczywiście Bugatti wymaga także odpowiednich opon. Z przodu ogumienie ma wymiar 245-690 R 520 A, z tyłu 365-710 R 540 A i jest dostosowane do rozwijania prędkości rzędu 400 km/h. Oprócz tego Michelin na potrzeby Veyrona przekonstruował swój system Pax umożliwijący jazdę autem nawet, gdy ciśnienie powietrza spadnie do zera. Bez uszczerbku na precyzji prowadzenia można wtedy rozpędzać się pojazdem nawet do 200 km/h. Jednak najciekawszym elementem Bugatti Veyrona jest bezsprzecznie jednostka napędowa. Bugatti, które początkowo miało już doświadczenia w budowaniu dużych silników lotniczych, w 1928 roku postanowiło skonstruować 16-cylindrowy silnik mogący napędzać sportowy samochód osobowy. Efektem tych prac było powstanie dwóch jednostek w układzie V. Obecnie produkowana jednostka w całości wykonana ze stopów lekkich metali jest bardzo kompaktowa - mierzy jedynie 71 cm długości i 76 cm szerokości. Zwarta konstrukcja jednostki zapewnia niski poziom wibracji, a co za tym idzie emsji hałasu. Cztery turbosprężarki zapewniają 8-litrowemu motorowi niewyobrażalny dla samochodu osobowego maksymalny moment obrotowy wynoszący 1250 Nm. Aby było to możliwe, turbiny zostały wyposażone w dwa znajdujące się nad głowicą intercoolery. Silnik wykonany jest w technice zmiennych faz rozrządu i 4 zaworów na cylinder poruszanych przez cztery wałki napędzane łańcuchem. Cała ta technika umożliwia rozpędzenie 1001-konnego pojazdu do 300 km/h w niecałe 14 sekund. Producent nie podaje, jakie jest średnie spalanie bolidu Bugatti.Moc doładowaniaNapęd na 4 koła przenoszony jest za pomocą 7-biegowej, wyposażonej w dwa sprzęgła skrzyni biegów DCT. Zmiana przełożeń odbywa się umieszczonym na konsoli środkowej lewarkiem lub łopatkami pod kierownicą. Czas zmiany przełożenia wynosi 0,02 sekundy. Na koniec ostatnia informacja - cena. Veyron ma kosztować około 1 mln euro.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: