Wszystko zaczęło się trzy lata wcześniej. W 1963 roku w USA po raz pierwszy wykorzystano rozwiązania techniczne Volkswagena do stworzenia serii wyścigów dla młodych kierowców – Formuły V. Auta przygotowane do wyścigów na podzespołach legendarnego Garbusa z czasem trafiły z powrotem do Niemiec, a sama seria wyścigów intensywnie się rozwinęła. To tutaj pierwsze umiejętności zdobywał między innymi Niki Lauda. Po przeprowadzce z Monachium do Hanoweru, gdzie swoja siedzibę ma do dziś, Volkswagen Motorsport GmbH dalej się rozwijał i poszukiwał młodych talentów. W ramach Formuły 3 w bolidach z silnikami Volkswagena pierwsze okrążenia na torze robi przyszły mistrz F1 Michael Schumacher.
W latach 1998-2014 szkoła samochodów turystycznych dawała młodym kierowcom możliwość poznania podstaw sportowej jazdy. Ale wyścigi torowe to nie wszystko. W latach 2009-2011 Race Touareg zdobywa 3 razy z rzędu najwyższy stopień podium Rajdu Dakar. Sebastian Ogier i Julien Ingrassia, startując Polo R WRC, zdobyli w latach 2013-2015 komplet zwycięstw w klasyfikacjach generalnych producentów, kierowców i pilotów FIA.
Volkswagen Motorsport nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Angażuje się, wraz z zespołem Andretti Autosport, w wyścigi Rallycross w USA. Jednocześnie nie zwalnia tempa w pozostałych dyscyplinach i nadal rozwija swoje konstrukcje. Jak deklaruje dyrektor Jost Capito: „chcemy odnosić sukcesy wszędzie tam, gdzie się angażujemy”.