W tym roku nad Mozelą świętowano podwójny jubileusz, 30-lecie Rajdu oraz 10-lecie jako runda Mistrzostw Świata.
Pierwszego dnia zawodnicy ścigali się na wąskich, krętych i bardzo wymagających odcinkach zlokalizowanych na terenie winnic przy rzece Mozel. Wszyscy kierowcy narzekali na problemy z przegrzewającymi się hamulcami. Tarcze rozgrzewały się do czerwoności. W sobotę zmagania przeniosły się na teren poligonu, gdzie na zawodników czekał liczący 46,54 km odcinek specjalny Arena Panzerplatte. Drugi dzień rajdu okazał się być najtrudniejszym w trzydniowej rywalizacji. Loteria w doborze opon i niespodziewany opad deszczu na pierwszych porannych odcinkach ustawił klasyfikację w PWRC. Na zakończenie Rajdu Niemiec w niedzielę zawodnicy zmierzyli się między innymi z superoesem rozegranym wokół bramy miejskiej Porta Nigra.
Sébastien Loeb i Daniel Elena, już przed startem do tegorocznej edycji Rajdu Niemiec rekordziści pod względem największej liczby zwycięstw w tym rajdzie, poprawili swoje własne osiągnięcie, wygrywając na nadreńskich trasach po raz dziewiąty. Dokładnie w dziesięć lat od czasu wywalczenia swego pierwszego triumfu w formacie WRC, ośmiokrotni Mistrzowie Świata zyskują prawo tytułowania się dziewięciokrotnymi zwycięzcami Rajdu Niemiec. Jeżeli dodamy do tego pięć wygranych z rzędu pary Loeb - Elena w ostatnich rajdach oraz piąte podium z rzędu wywalczone przez załogę Hirvonen - Lehtinen, widać, jak wielkimi krokami zespół Citroën Total World Rally Team zbliża się do zdobycia po raz ósmy tytułu mistrzowskiego w kategorii producentów.
Ostatni, niedzielny etap Rajdu Niemiec z dwoma przejazdami odcinka specjalnego Dhrontal oraz krótkim oesem Power Stage w Trewirze był w zasadzie tylko finałowym sprintem po dwóch ciężkich etapach poprzednich. Załogi, które już wcześniej zapewniły sobie czołowe miejsca, rozdzielone dużymi odstępami czasowymi, skupiły się raczej na pilnowaniu wywalczonych pozycji, by nie tracąc ich dotrzeć do mety. Opuszczając park serwisowy, zawodnicy znowu niespokojnie spoglądali w niebo, ale bez wahania zachowali opony Michelin Pilot Sport o miękkiej mieszance, skuteczniejsze na mokrym asfalcie regionu Saary. Sébastien Loeb jadąc jako pierwszy wykorzystał czysty tor jazdy, bez błota naniesionego kołami kolejnych aut, by na OS13 odnotować już ósmą w tym rajdzie wygraną oesową.
Mikko Hirvonen zajął na tym odcinku 3 miejsce, jadąc z dużą dozą ostrożności. Przed ostatnim prawdziwym oesem rajdu załogi ustawione zostały w odwrotnej kolejności, by po raz drugi pokonać 30 km trasy Dhrontal. Kierowcy zespołu Citroën Total World Rally Team zajęli tym razem szóste i siódme miejsce, ślizgając się na zabłoconej nawierzchni.
Niemiecką rundę bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata zakończył dodatkowo punktowany Power Stage, wytyczony na ulicach Trewiru wokół Circus Maximus. Sébastien Loeb i Mikko Hirvonen zajęli na Power Stage dwa pierwsze miejsca, wzbogacając w ten sposób swój dorobek punktowy odpowiednio o trzy i dwa punkty. „Pomiędzy rajdami Finlandii a Niemiec zrobiłem sobie krótkie wakacje. Dziś widzę, że były udane!” – żartował zwycięzca, gorąco witany przez członków swojego zespołu i publiczność.
– „Te trzy dni minęły nam znakomicie, ale warunki były naprawdę trudne. Pojechaliśmy najszybciej, ale również najbardziej regularnie. Niektórzy spośród rywali byli w stanie zagrozić nam pod względem czasów, ale nie ustrzegli się przed pułapkami czyhającymi na trasie. Po wypracowaniu znacznej przewagi musiałem skupić się na unikaniu błędów. Z każdym rajdem zbliżamy się do naszego celu – dziewiątego tytułu mistrzowskiego. Zebraliśmy 54 pkt przewagi na cztery rundy przed końcem sezonu, zatem większa część drogi już za nami”. „Przed startem mówiłem, że będę szczęśliwy, jeżeli znowu stanę na podium. Dlatego wypada mi cieszyć się z zajętego trzeciego miejsca, pomimo tego, że był to dla mnie weekend trudny, pełen przeszkód” – oświadczył na mecie Mikko Hirvonen.
Cały zespół Citroën z żalem wspomina swojego dawnego kierowcę, Philippe’a Bugalskiego, który zmarł w ostatnich dniach wskutek nieszczęśliwego wypadku. W 2001 r. to właśnie „Bug” za kierownica Citroëna Xsara T4 wygrał Rajd Niemiec – wtedy rundę dopiero pretendującą do umieszczenia w kalendarzu WRC. Puchar przeznaczony dla zwycięzcy-producenta odebrał na podium w Trewirze w imieniu zespołu Jean-Paul Chiaroni, ówczesny pilot Bugalskiego, a obecnie koordynator zespołu Citroën Racing ds. meteorologii i zapoznań z trasą. Następna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2012 odbędzie się w dniach 14-16 września 2012 w Wielkiej Brytanii.
W klasyfikacji generalnej rajdu zwyciężył Sebastian Loeb – Citroen DS3 WRC przed Jari-Matti Latvalą – Ford Fiesta WRC (+2:00.1) i Mikko Hirvonenem – Citroen DS3 WRC (+2:31.4). Zwycięzca wygrał 9 odcinków specjalnych i był najlepszy na Power Stage, co dało mu łącznie maksimum 28 punktów.
W klasyfikacji RSMŚ zdecydowanym liderem jest Sebastien Loeb (Citroen), kóry ma już na koncie 199 punktów. Drugą pozycję zajmuje jego kolega z zespołu Fin Mikko Hirvonen – 145 punktów, a trzecie Norweg Petter Solberg (Ford) – 104 punkty.
Natomiast Polacy Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak zwyciężyli w kategorii PWRC i zyskali kolejnych 25 punktów w klasyfikacji końcowej Mistrzostw Świata. Załoga LOTOS Dynamic Rally Team objęła prowadzenie na początku drugiego dnia rajdu i nie oddała go już do mety w Trewirze. Na drugim miejscu rywalizację ukończył Benito Guerra (+2:00.5) Na trzecim uplasował się Marcos Ligato ze startą (+10:01.8).
Zwyciężając w IX rundzie Mistrzostw Świata i VI w klasyfikacji PWRC Michał Kościuszko awansował z czwartego miejsca na pozycję wicelidera w końcowej klasyfikacji PWRC. Na swoim koncie zgromadził 65 punktów. Przed dwoma ostatnimi startami w tym sezonie do pierwszego w stawce, Benito Guerry, Michał traci 15 punktów. Na trzecim miejscu z 58 punktami znajduje się Valery Gorban.
- Bardzo się cieszę, że jesteśmy na mecie Rajdu Niemiec. To był dla nas fantastyczny weekend. Od początku do końca realizowaliśmy przyjętą taktykę. Po zaciętej walce objęliśmy prowadzenie na pierwszym oesie drugiego dnia i nie oddaliśmy go już do końca. Cały zespół wykonał świetną pracę, nasze auto spisywało się znakomicie. Nie mógłbym lepiej wymarzyć sobie tego startu. Zdobyliśmy 25 punktów i awansowaliśmy na 2. miejsce w PWRC– powiedział na mecie Michał Kościuszko.
Fot. Willy Weyens
Galeria zdjęć
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Sebastien Loeb - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Sebastien Loeb - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Zwycięzcy Rajdu Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Sebastien Loeb - fot. Willy Weyens
Mikko Hirvonen - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Thierry Neuville - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Sebastien Loeb - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Sebastien Loeb - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens
Mikko Hirvonen - fot. Willy Weyens
Rajd Niemiec 2012 - fot. Willy Weyens