Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Alfy Romeo za milion wyprzedane! Sześć sztuk trafi do Polski

Alfy Romeo za milion wyprzedane! Sześć sztuk trafi do Polski

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Fanów włoskiej motoryzacji nie wystraszyła kosmicznie wysoka cena za Alfę Romeo Giulia GTA. Mimo że najmocniejszy model marki, jaki kiedykolwiek wyprodukowano, wyceniono na blisko milion złotych, to 500 sztuk z limitowanej wersji rozeszło się jak... ciepła pizza. Wiemy już, że sześć sztuk trafi do polskich garaży.

Alfa Romeo GIulia GTA i GTAmŹródło: Alfa Romeo

Jeśli miałbym do zagospodarowania wolny milion złotych, zapewne już dawno moje nazwisko widniałoby na liście zamówień na najmocniejszy w historii Alfy Romeo model – Giulię GTA. I nie tylko dlatego, że jestem fanem włoskiej marki, ale też z powodów finansowych. Daje sobie rękę uciąć, że Giulia GTA to pewniak na rynku kolekcjonerskim, który już trafił na listę aut, w które warto zainwestować i w tych trudnych czasach ulokować topniejący przez rozpędzającą się inflację kapitał. Kupno Giulii GTA lub GTAm to także zdecydowanie przyjemniejsza lokata wolnych środków niż nudne akcje czy udziały w funduszach inwestycyjnych i śmiałbym twierdzić, że dziś znacznie pewniejsza.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Alf Romeo GTA i GTAm – piękna bestia

"Bella" - tak najczęściej mawiają o swoich Alfach jej właściciele. W przypadku limitowanych do 500 sztuk GTA i GTAm można z powodzeniem użyć też określenia... bestia. Seryjny (dla GTA) silnik 2.9 V6 Bi-Turbo zyskał dodatkowo 30 KM, co oznacza, że jest ich w sumie 540 KM. Powiecie, że to niewiele? Fakt, ale to tylko początek listy modyfikacji. Limitowane Alfy zyskały również m.in. centralny układ wydechowy Akrapovic, poszerzony rozstaw kół przednich i tylnych oraz nowy zestaw sprężyn i amortyzatorów. Samochody także znacznie odchudzono (dokładnie o 100 kg), dzięki zastosowaniu elementów z włókna węglowego, aluminium i kompozytów (z żywicy poliwęglanowej wykonano np. ramy szyb). To jednak nie koniec. Poprawiono też aerodynamikę, za którą w tym przypadku odpowiadał... Sauber Engineering, który sięgnął po elementy z włókien węglowych (dyfuzor, spojlery, listwy progowe). Jak to przekłada się na osiągi? Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 s (z układem kontroli startu).

Warto też wyjaśnić, jaka jest różnica między wersjami GTA i GTAm. Ta druga, agresywniej stylizowana odmiana, ma tylko dwa miejsca na pokładzie – całkowicie zrezygnowano z tylnej kanapy w zamian za dodatkowe wzmocnienie karoserii. Mamy tu też spartańskie wnętrze bez tradycyjnych paneli drzwiowych czy ogromne tylne skrzydło z włókna węglowego. To auto wygląda ja torowa bestia, ale ma też homologację cywilną.

Producent podkreśla, że zbudowane na 110-lecie firmy limitowane wersje GTA od początku miły nawiązywać do Giulii GTA z 1965 r., której masę także mocno zredukowano, wzmocniono i posłano na tor wyścigowy. Tak jak w tamtym przypadku przy dopracowaniu aktualnej Giulii GTA i GTAm uczestniczyli profesjonalni kierowcy. W 1965 r. pomagali przy tym Teodor Zeccoli i Andrea de Adamich, którzy odnieśli największe sukcesy za kierownicą pierwszej Giulii GTA. Przy budowie aktualnej wersji swoje pięć groszy dołożyli kierowcy zespołu Alfa Romeo Racing Orlen F1 - Antonio Giovinazzi i Kimi Räikkönen, biorących aktywny udział w sesjach testowych na torze, podczas których udzielili cennych wskazówek dotyczących komponentów aerodynamicznych i właściwości jezdnych pojazdu.

Alfa Romeo GTA i GTAm – ile kosztowała ta przyjemność?

W Polsce ceny wersji Giulia GTA i GTAm zaczynały się odpowiednio od: 158 tys. i 163 tys. 500 euro... netto. Po przeliczeniu na złotówki i dodaniu polskiego VAT-u wychodziło odpowiednio ok. 880 tys. i 911 tys. zł. Dużo? Jak widać, niekoniecznie, bo auta rozeszły się jak świeże bułeczki. Trafią do klientów na całym świecie, a najliczniejsze grono znalazło się w Chinach, Japonii i Australii. W Polsce znajdzie się 6 sztuk.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków