Alfa Romeo Tonale to udany samochód. Miałem okazję przekonać się o tym już ponad dwa miesiące temu podczas jazd testowych w okolicach jeziora Como. Jasne, włoski SUV (crossover?) ma kilka bolączek, jednak w ogólnym rozrachunku odebrałem go bardzo pozytywnie. Wtedy nieco zmartwiła mnie wysoka i na dodatek jedyna znana wówczas cena – chodziło o odmianę Edizione Speciale, startującą od 189 000 zł (1.5T/160 KM + MHEV).
Alfa Romeo Tonale — cennik w Polsce
Silnik/wersja | Super | Sprint | Ti | Veloce | Edizione Speciale |
1.5T/130 KM + MHEV | 157 000 zł | 168 000 zł | – | – | 180 000 zł |
1.5T/160 KM + MHEV | – | – | 187 000 zł | 198 000 zł | 189 000 zł |
1.6 M-jet/130 KM (diesel; dostępny od września) | 157 000 zł | 168 000 zł | 179 000 zł | – | – |
Warto zauważyć, że ceny diesla (dostępny od września) i wersji 1.5T/130 KM są takie same. Jak mówi Rafał Grzanecki, dyrektor marki w Polsce, to odważne posunięcie, bo wiele osób zdążyło już na tym rodzaju napędu postawić krzyżyk, poza tym diesle zazwyczaj były droższe od wersji benzynowych, a tu zrównano je z miękką hybrydą. Czy to zapewni dobrą sprzedaż? O tym się dopiero przekonamy. W każdym razie polscy klienci zdążyli odebrać już 36 sztuk Alfy Romeo Tonale (zapewne większość z nich zamawiała auta w ciemno), zaś ogólna liczba zamówień sięga 525 szt.
Czy Alfa Romeo Tonale będzie miała wydłużone czasy oczekiwania po podpisaniu zamówienia na produkcję auta? Jak nas zapewniono, od złożenia podpisu przez klienta do wyjechania z salonu ma minąć nie więcej niż dwa miesiące. Dla przypomnienia – od pewnego czasu Alfy Romeo w Polsce objęte są gwarancją mechaniczną na 5 lat lub do 200 tys. km.
Przedstawiciele włoskiej marki cieszyli się też, że dzięki wprowadzeniu na rynek Alfy Romeo Tonale od razu weszli do segmentu, który w Polsce ma największy potencjał sprzedażowy. Gdy gamę uzupełni tzw. mały SUV (czy będzie nazywał się "Brennero"?) udział Alfy Romeo w rynkowych segmentach – razem z Giulią i Stelvio – sięgnie już 55 proc.
Polska premiera Alfy Romeo Tonale – tym razem na zapowiedziach ma się nie skończyć
Przez dłuższą chwilę dyrektor polskiego oddziału przekonywał nas też – tak jak i pod koniec roku CEO Jean-Philippe Imparato – że plan na najbliższe lata jest zatwierdzony i nie ma absolutnie żadnej opcji, by uległ zmianie.
- W 2023 r. do sprzedaży wejdzie Tonale PHEV z napędem na obie osie.
- W 2024 r. spodziewana jest premiera małego SUV-a. Auto dostępne będzie jako elektryk (BEV), ale też jeszcze w wersji z silnikiem spalinowym.
- W 2025 r. Alfa pokaże pierwszy model wyłącznie elektryczny.
- W 2027 r. pełna gama marki będzie zelektryfikowana.