- Audi chwali się nową mikrohybrydą instalowaną zarówno w silnikach benzynowych, jak i w dieslach
- Nowy układ mikrohybrydowy pozwala przy niewielkich kosztach usprawnić działanie silników spalinowych i zmniejszyć emisję CO2
- MHEV Plus jest rozwinięciem stosowanych od lat układów mikrohybrydowych w samochodach Grupy VW
W samochodach grupy VW już od dobrych kilku lat dostępne są układy mikrohybrydowe, wielu jest użytkowników Volkswagenów, Skód czy Audi nieświadomych nawet, że mają w samochodzie tego typu układ. Niektóre silniki, np. 1.5 eTSI wyróżniają się przyzwoitymi osiągami przy bardzo umiarkowanym zużyciu paliwa. Teraz jednak do gry wchodzi udoskonalona, a lepiej powiedzieć: rozbudowana wersja mikrohybrydy, która trafi m.in. do diesli instalowanych w nowych modelach Audi – A5 i Q5.
Mikrohybrydy na pasku znane są od lat
"Stara" (lepiej powiedzieć: aktualna) wersja układów mikrohybrydowych powszechnie stosowanych w silnikach VW opiera się na urządzeniu, które jednocześnie pełni rolę alternatora, rozrusznika i elektrycznego silnika wspierającego jednostkę spalinową. Z wyglądu jest to zwykły alternator – tyle, że nieco większy od przeciętnego alternatora i chłodzony wodą. W tylnej części auta umieszczony jest 48 V akumulator litowy o niewielkiej pojemności, pozwalającej jednak na wspieranie przez silniko-alternator jednostki spalinowej podczas ruszania oraz w chwilach zwiększonego zapotrzebowania na moc. Taki układ sprawia, że auto rozpędza się płynniej, silnik spalinowy łagodniej startuje, a znaczna część energii kinetycznej jest odzyskiwana podczas hamowania wspieranego przez silniko-alternator.
Układ MHEV Plus prezentowany przez Audi idzie jednak o krok dalej
Zasada, że rozruszniko-alternator napędzany jest paskiem i również uruchamia silnik spalinowy za pomocą paska zębatego, została zachowana. W układzie pojawił się jednak nowy moduł – w największym skrócie jest to silnik elektryczny umieszczony na wałku wyjściowym skrzyni biegów. Ma on moc maksymalną 24 KM (18 kW) i maksymalny moment obrotowy 230 Nm.
W tylnej części auta zmieszczono akumulator litowo-jonowy (LFP) o poj. brutto 1,7 kWh i maksymalnej mocy rozładowania 24 kW.
Wszystkie podstawowe elementy układu MHEV Plus są chłodzone cieczą.
Co ci da układ MHEV Plus?
To, co jest największą przewagą układu MHEV Plus nad dotychczas stosowanymi mikrohybrydami w samochodach Grupy VW, to możliwość jazdy na samym prądzie (głównie podczas spokojnych startów, powolnych manewrów oraz w trakcie podtrzymywania prędkości), a także praca układu mikrohybrydowego do prędkości 140 km/h.
W chwili, gdy warunki nie pozwalają na wykorzystania modułu "dopędzającego", jest on rozłączany, aby nie wytwarzać oporów.
Układ, jak zapewnia Audi, jest tak zestrojony, że silnik spalinowy włącza się niezauważalnie (zawsze zatrzymywany jest w tej samej pozycji, optymalnej dla rozruchu).
Według producenta w Audi A5 2.0 TDI o mocy 150 kW układ MHEV Plus pozwala zaoszczędzić 0,38 l paliwa na 100 km, a w wersji 3.0 TFSI z silnikiem V6 o mocy 270 kW z napędem quattro możliwe są oszczędności na poziomie 0,74 l/100 km. Ma się rozumieć, spadkom spalania towarzyszy zmniejszona emisji CO2, co sprawia, że z punktu widzenia producenta inwestycja w nowy napęd MHEV także generuje natychmiastowe oszczędności – oznacza niższe kary za przekroczenie limitów emisji.