Do meczu otwarcia zostało już tylko kilka dni, a z Francji płyną (dosłownie i w przenośni) niepokojące wiadomości. Gospodarza Euro 2016 nawiedziły obfite opady deszczu, które spowodowały lokalne podtopienia. Jakby tego było mało, kolejarze właśnie rozpoczęli strajk. W takich okolicznościach poruszanie się po Francji nie będzie łatwe.
W ostatnich dniach największym problemem były nawałnice, w wyniku których wylały największe rzeki – podtopionych zostało wiele domów, a także tory kolejowe, drogi oraz autostrady.
Niestety, prognozy pogody zapowiadają dalsze ulewne opady deszczu, co może jeszcze pogorszyć sytuację drogową. Aktualnych informacji o przejezdności dróg można szukać na stronach operatora francuskich autostrad (www.vinci-autoroutes.com) oraz na rządowej stronie dyrekcji dróg (www.sytadin.fr).
W galeii zamieściliśmy listę stadionów na których zostaną rozegrane mecze naszej reprezentacji wraz z krótkimi informacjami, jak do nich dojechać.
Przejazd przez Niemcy - uwaga autostrad bez limitu jest coraz mniej!
Dobrze rozwinięta sieć autostrad (nadal jeszcze bezpłatnych dla aut osobowych) zapewnia sprawną i tanią podróż. Choć mandaty nie należą do najwyższych w Europie, warto pamiętać, że obcokrajowców obejmuje także system punktów karnych.
Wbrew obiegowej opinii odcinków autostrad bez limitu prędkości jest naprawdę niewiele, a te istniejące są gęsto poprzecinane odcinkami z ograniczeniem do 130 lub 110 km/h, na których są wystawiane fotoradary.
Uwaga: niemiecka policja dość rygorystycznie kontroluje stan techniczny aut – jeżeli stwierdzi poważne usterki, może zatrzymać dowód rejestracyjny i nałożyć karę.
Przejazd przez Niemcy najważniejsze informacje
Telefon do polskiej ambasady | +49 30 223 130 |
Ograniczenia prędkości | osobowe/z przyczepą |
Teren zabudowany | 50/50 km/h |
Teren niezabudowany | 100/80 km/h |
Drogi ekspresowe | 130/80-100 km/h |
Autostrady | bez ogr. lub 130/80-100 km/h |
Opłaty za autostrady | bez opłat |
Przykładowa opłata | - |
Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi | 0,5‰ |
ON | 1,10 EUR |
Pb95 | 1,36 EUR |
LPG | 0,57 EUR |
Kary za wykroczenia | |
Przekroczenie prędk. o 10-20 km/h (miasto) | 15-30 EUR |
Przekroczenie prędk. o 30-50 km/h (trasa) | 80-160 EUR |
Wjazd do Umweltzone bez nalepki | 80 EUR |
Nieprzestrzeganie czerwonego światła | 90-360 EUR |
Nieprawidłowe parkowanie | 10-35 EUR |
Poziom alkoholu przekroczony o 0,5-1,0‰ | 500-3000 EUR |
Jazda po Francji - uwaga na drogie autostrady i wysokie mandaty!
Francuski rząd przedłużył na czas trwania Euro stan wyjątkowy, który wprowadzono po zamachach terrorystycznych w Paryżu, dlatego musicie się liczyć z większą liczbą kontroli (również na drogach).
Radzimy też przestrzegać limitów prędkości oraz innych przepisów porządkowych – kary są bardzo wysokie, np. posiadanie antyradaru oznacza mandat do 1500 euro, a jazda po alkoholu grozi więzieniem i konfiskatą auta!
Szczególną ostrożność radzimy zachować w Paryżu, gdyż kierowcy jeżdżą tam agresywnie, rzadko kiedy używają kierunkowskazów i bez żadnego ostrzeżenia skręcają np. z lewego pasa w prawo.
Przejazd przez Niemcy najważniejsze informacje
Telefon do polskiej ambasady | +33 1 43 17 34 22 |
Ograniczenia prędkości | osobowe/z przyczepą |
Teren zabudowany | 50/50 km/h |
Teren niezabudowany | 90/80-90 km/h |
Drogi ekspresowe | 110/90-110 km/h |
Autostrady | 130/90-130 km/h |
Opłaty za autostrady | odcinkowe |
Przykładowa opłata | 130 km – 10,60 EUR |
Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi | 0,5‰ |
ON | 1,23 EUR |
Pb95 | 1,38 EUR |
LPG | 0,73 EUR |
Kary za wykroczenia | |
Przekroczenie prędkości do 10 km/h | 39-159 EUR |
Przekroczenie prędkości o 10-40 km/h | 159-369 EUR |
Przekroczenie prędkości o 40-60 km/h | 500-2000 EUR |
Przekroczenie prędkości pow. 60 km/h | 779-3119 EUR |
Nieprawidłowe parkowanie | 35-135 EUR |
Poziom alkoholu przekroczony o 0,5-1,0‰ | do 4500 EUR |
Uwaga! Zatankuj przed Francją
W chwili przygotowywania tego materiału do druku we Francji trwały strajki, których konsekwencją są poważne problemy z dostępnością paliwa. Na wielu stacjach (szczególnie w okolicach Paryża) paliwa nie było wcale lub było reglamentowane – wciąż nie wiadomo, kiedy sytuacja się poprawi, dlatego radzimy zatankować auto przed wjazdem do Francji.
Warto pamiętać, że wiele stacji (poza tymi, które znajdują się przy autostradach) działa tylko np. do godz. 18 – stacje otwarte przez całą dobę to wyjątek!
Naszym zdaniem - dobry plan to podstawa
Groźba ataków terrorystycznych, podmyte drogi, strajki... Nad francuskim Euro ciąży fatum. Tym bardziej przed samym wyjazdem powinniście sprawdzić warunki pogodowe i sytuację na drogach.