Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała pozwolenie na użytkowanie przystosowanego do parametrów autostrady dawnego odcinka drogi DK18. Ten 11-kilometrowy fragment, już autostrady A18, zaczyna się 150 m za węzłem Olszyna i kończy ok. 2 km za węzłem Żary Zachód.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Zanim kierowcy będą mogli korzystać z pełnego przekroju obu jezdni, miną jeszcze ok. dwa tygodnie. Jest to spowodowane koniecznością usunięcia elementów czasowej organizacji ruchu. Już po jej zakończeniu można będzie dokończyć prace na początkowym fragmencie trasy, tj. ok. 600-metrowym odcinku od mostu granicznego do węzła Olszyna.
"Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin — Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana" — wyjaśnia GDDKiA. Wykonawca inwestycji m.in. wymienił zniszczoną nawierzchnię jezdni, dostosował nośność trasy do obciążenia 11,5 t/oś i poszerzył jezdnię z 9,5 do 11 m. Przebudowany został także węzeł Żary Zachód.
Cały przebudowywany odcinek pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, ma długość 70 km. Najpierw do parametrów autostrady przystosowano jezdnię północną, prowadzącą w kierunku granicy państwa. Obecnie trwają jeszcze prace na pozostałych odcinkach o łącznej długości ok. 38 km, tj. Iłowa — granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km) oraz granica województw lubuskiego i dolnośląskiego — Golnice. (21,5 km). Całość prac ma zakończyć się jeszcze w 2023 r.