Auto Świat Wiadomości Aktualności Szczecin dostanie nowe połączenie z autostradą A6. Inwestycja za 429 mln zł

Szczecin dostanie nowe połączenie z autostradą A6. Inwestycja za 429 mln zł

To bardzo ważna inwestycja w północno-zachodniej Polsce. GDDKiA podpisała umowę na nowe połączenie Szczecina z autostradą A6. Inwestycja pochłonie aż 429 mln zł, ponieważ będą to bardzo szeroko zakrojone prace. Powstaną nowe obwodnice i węzeł. Co ważne, na ukończenie budowy wcale nie będziemy czekać długo.

Nowe połączenie Szczecina z autostradą A6
GDDKiA
Nowe połączenie Szczecina z autostradą A6
  • GDDKiA podpisała umowę na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13
  • Inwestycja o wartości 429 mln zł obejmuje modernizację infrastruktury drogowej na granicy oraz budowę nowego węzła drogowego
  • Nowa trasa o długości 3 km połączy DK13, autostradę A6 i przyszłą S6, usprawniając ruch i poprawiając bezpieczeństwo
  • Prace realizowane przez firmę Budimex mają zakończyć się do 2028 r., a plac budowy zostanie przekazany w ciągu 30 dni

Podpisano kontrakt na realizację II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz budowę obwodnicy Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13 (DK13). Wykonawcą inwestycji o wartości 429 mln zł będzie firma Budimex. Prace mają zakończyć się do 2028 r., a inwestycja obejmuje także modernizację infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6.

Kiedy Szczecin połączy się z A6? Jest data

Wszystkie wskazane prace zostaną wykonane w formule "Buduj", co oznacza, że wykonawca otrzyma gotowe projekty do realizacji. Plac budowy zostanie przekazany Budimeksowi w ciągu 30 dni, co pozwoli na rozpoczęcie pierwszych robotników. Modernizacja infrastruktury drogowej na granicy państwowej ma potrwać 16 miesięcy, natomiast realizacja II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz budowa drogi omijającej Kołbaskowo powinny zakończyć się w ciągu 27 miesięcy. Warto zaznaczyć, że okresy zimowe pomiędzy 16 grudnia a 15 marca nie będą wliczane do harmonogramu.

Zakłada się, że prace na autostradzie A6 zakończą się w 2027 r., natomiast wytyczenie nowej obwodnicy zakończy się rok później. Tak nowa trasa ma wyglądać:

Nowy węzeł na autostradzie A6. Zastąpi rozwiązanie z lat 30.

Nowoczesna infrastruktura zastąpi obecny węzeł, który powstał jeszcze w latach 30. XX w. i nie spełnia współczesnych standardów. Aktualne łącznice, wykonane z nawierzchni brukowanej, wymagają gruntownej modernizacji. Planuje się zamknięcie tego węzła i budowę nowego, usytuowanego 700 m na wschód. Docelowo węzeł połączony zostanie z autostradą A6, DK13 oraz Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6, która jest obecnie przedmiotem przetargu.

Całkowita długość nowego odcinka wyniesie blisko 3 km. Nowa trasa rozpocznie się w miejscu, gdzie zakończono pierwszy etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w 2023 r. W pobliżu Przecławia powstanie kluczowy węzeł Szczecin Południe, łączący DK13 z przyszłą S6. Nowy węzeł Kołbaskowo zapewni płynne połączenie autostrady A6 z S6 i DK13, optymalizując warunki ruchu.

GDDKiA pokazała mapu z nowymi drogami:

Obwodnica Kołbaskowa poprawi komunikację w regionie

Droga krajowa nr 13, przebiegająca przez Kołbaskowo, stanowi istotne połączenie z granicą polsko-niemiecką. Rejon ten boryka się jednak z problemami związanymi ze skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, które obniżają przepustowość oraz bezpieczeństwo. Nowa obwodnica, o długości 5,6 km, znacząco usprawni ruch tranzytowy, wyprowadzając go poza teren miejscowości.

Zadanie rozpocznie się w okolicy węzła Szczecin Zachód, od którego jednojezdniowa droga klasy GP będzie biegła na wschód, omijając Kołbaskowo. Na trasie przewidziano budowę ronda na skrzyżowaniu z drogą powiatową oraz kolejnych w Rosówku i niedaleko granicy państwowej.

Usprawnienia na granicznym odcinku A6

Brak możliwości zawracania na odcinku autostrady A6 przy granicy polsko-niemieckiej oraz nieodpowiednie warunki prowadzenia kontroli drogowych stanowią istotne wyzwania komunikacyjne. Rozwiązaniem ma być budowa wiaduktu umożliwiającego zawracanie, a także stworzenie łącznic, jezdni manewrowych oraz placu kontrolnego po południowej stronie drogi.

-Dzięki tej inwestycji służby kontrolne nie będą musiały korzystać z dróg przy stacjach paliw, co znacząco usprawni ruch i zwiększy bezpieczeństwo – podkreśla GDDKiA. Jak wskazano, projekt jest wynikiem doświadczeń z czasów ograniczeń ruchu w związku z pandemią.

Nowe połączenie Szczecina z autostradą A6
Nowe połączenie Szczecina z autostradą A6GDDKiA