Obecnie w Polsce realizowanych jest 112 inwestycji drogowych (mowa wyłącznie o drogach krajowych) o łącznej długości przekraczającej 1400 km – takie informacje podał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wizytując razem z premierem Mateuszem Morawieckim budowę drogi S19, czyli tzw. Via Carpatię.

To jedna z mocniej promowanych inwestycji rządu, ale jednocześnie jedna z mniej zaawansowanych w budowie. Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Jej częścią będzie również m.in. droga S61. Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szlak ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Koniec drogowych inwestycji jeszcze w tym dziesięcioleciu

Sieć polskich dróg szybkiego ruchu Foto: GDDKiA
Sieć polskich dróg szybkiego ruchu

Co prawda, jedne drogi są już skończone (m.in. autostrada A4), a budowa niektórych jest już na finiszu, to jednak nadal mamy inwestycje, które dopiero są na etapie planowania i załatwiania pozwoleń, m.in. wspomniana Via Carpatia czy droga S10 łącząca Szczecin z Warszawą. Mimo tak nierównego zaawansowania budowy dróg krajowych, znamy już datę ukończenie budowy całej sieci polskich autostrad i dróg ekspresowych. Minister Adamczyk zadeklarował, że nastąpi to do 2030 r. Tym samy szef resortu potwierdził padające już wcześniej deklaracje.

Co słychać na wakacyjnym szlaku?

Tak jak wspominaliśmy, wiele kluczowych nitek komunikacyjnych jest już zdecydowanie bardziej zaawansowana niż Via Carpatia. Jednak przed okresem wakacyjnym kierowców bardziej interesuje sytuacja na północnych odcinkach krajowej "siódemki".

Droga ekspresowa S7 Foto: GDDKiA
Droga ekspresowa S7

S7 – odcinek północny

Nadal brakuje tu ponad 70 km dwupasmówki między Płońskiem a Mławą. Niestety mamy złą wiadomość – podczas tegorocznych wakacji nie uda się zamknąć tej inwestycji, choć prace na niektórych odcinkach są już mocno zaawansowane. Dobra wiadomość jest jednak taka, że to już ostanie lato z objazdami na tym odcinku. GDDKiA cały czas twierdzi, że budowa zakończy się jeszcze w tym roku.

Niestety, przed nami jeszcze przebudowa istniejącej już dwupasmówki od Łomianek do Płońska. Tu dopiero trwają prace nad przygotowaniem planów i pozwoleń, zatem inwestycje (w zależności od odcinka – budowę podzielono na trzy), zostaną ukończone w latach 2023-2025.

S7 – Zakopianka

Mapa stanu budowy drogi S7 (Zakopianka) Foto: GDDKiA
Mapa stanu budowy drogi S7 (Zakopianka)

W tym przypadku trzeba będzie poczekać trochę dłużej na ukończenie budowy. Aktualnie prace trwają m.in. przy przeprawach w Beskidzie Wyspowym. Najdłuższy i najkosztowniejszy tunel na Zakopiance (budowa będzie kosztować ponad miliard złotych), czyli odcinek Lubień-Rabka Zdrój, pod górą Luboń Mały, został już przebity, ale cały odcinek od Lubienia do Naprawy wraz z tunelem mają być oddane na przełomie 2021 i 2022 r.