Jest to jedna z ważniejszych decyzji przybliżających budowę tego 59-kilometrowego fragmentu drogi.

Joanna Sieradzka z biura prasowego wojewody małopolskiego poinformowała, że decyzja zawiera szczegółowe warunki, jakie muszą być spełnione podczas budowy autostrady. Droga przebiegać będzie tuż obok dwóch rezerwatów przyrody: Debrzy i Dębiny. Na tych odcinkach będą musiały powstać bariery akustyczne.

Uzgodniono również, że wycinka drzew powinna zostać ograniczona do minimum i nie może być prowadzona w okresie lęgowym ptaków. Posadzone też zostaną nowe drzewa.

Na trasie autostrady wybudowanych będzie kilkanaście przejść dla zwierząt: przejść górnych - dla większych zwierząt oraz dolnych, pod autostradą - dla mniejszych ssaków oraz płazów. Powstaną też dwa duże przejścia w miejscach, gdzie linia kolejowa przebiega w pobliżu drogi, co stanowiłoby znaczną barierę dla zwierząt. Ustalono również, że powstanie tysiąc budek dla ptaków.

Wojewoda Jerzy Miller zapewnia, że autostrada powstanie w sposób optymalny dla środowiska. Decyzja obłożona jest rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że nie będzie żadnych przeszkód w dalszym procedowaniu sprawy i kolejne niezbędne dokumenty, czyli decyzja lokalizacyjna oraz pozwolenie na budowę, powinny zostać wydane bardzo szybko.

Dzięki poniedziałkowej decyzji wojewody cały przyszły odcinek autostrad A4 na terenie województwa małopolskiego ma już decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych.

Według planów GDDKiA autostrada A4 Kraków-Tarnów ma zostać oddana do użytku do roku 2012.

Zgodnie z kontraktem, budowany aktualnie odcinek pomiędzy Krakowem a Szarowem, którego koszt wyniesie 839,3 mln złotych, zostanie oddany do użytku w pierwszej połowie przyszłego roku.

Drugi etap inwestycji obejmuje budowę prawie 60-kilometrowego odcinka od węzła Szarów do węzła Krzyż koło Tarnowa. Zgodnie z planami jego budowa powinna się rozpocząć około roku 2009 i zakończyć po dwóch latach. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ponad 2 mld złotych.

Źródło: PAP