Nawet Toyocie (która zwyczajowo już zajmuje 1 miejsce w raportach niezawodności) zdarzają się akcje naprawcze. Oznacza to, że w celu obniżenia kosztów firmy decydują się na przesunięcie fazy testów przedprodukcyjnych na klientów - jak inaczej wytłumaczyć to, że w autach spotyka się bardzo prozaiczne awarie? Czy liczone w milionach kilometrów jazdy testowe przeprowadzane rzekomo we wszystkich możliwych warunkach klimatycznych tego nie ujawniły? Jednak to, że samochody czasem się psują, nie powinno nikogo dziwić - nie wymyślono jeszcze techniki doskonałej, a nawet sprawdzone mechanizmy mogą czasem zawieść np. z powodu zmęczenia materiału. Szkoda tylko, że egzekwowanie praw klienta sprawia czasem wiele problemów. Właśnie dlatego w październiku ub. r. zdecydowaliśmy się na utworzenie działu interwencji, który pomaga kierowcom dochodzić należnych im praw. Przyszłoroczny raport jakości będzie w większym stopniu oparty o materiały, które zgromadzimy.Na raport jakości składają się także inne elementy. Jednym z nich są wyniki testów długodystansowych, podczas których na własnej skórze możemy się przekonać, jak sprawują się samochody. Nasz długodystansowy Ford Focus 1.8 TDCi potwierdził opinię niemieckiego TÜV - przez 30 tys. km nie przydarzyła się nam żadna usterka. Bardzo dobre opinie zebrał także mały Fiat Panda - także w tym przypadku nie było pozaplanowych odwiedzin w warsztacie. Można oczywiście powiedzieć, że taki test jest zbyt krótki, by wydawać wyroki na temat jakości auta. Nie zapominajmy jednak, że 30 tys. km redakcyjnego testu odpowiada dwóm latom jazdy przeciętnego kierowcy. Jednym z elementów oceny jest także test warsztatów. W wielu przypadkach wykonaliśmy go kilka lat temu. Przedstawiciele firm przekonują nas, że od tego czasu wiele się zmieniło. Właśnie dlatego po raz pierwszy zdecydowaliśmy się rozszerzyć nasz raport o ankietę internetową, dzięki której każdy użytkownik auta mógł wyrazić własne zdanie na temat jakości produkowanych obecnie pojazdów i poziomu usług serwisowych.Fiat:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Awaria wsp. hamulców w Scudo, Ulysse, Punto (2002), niebezpieczeństwo zadziałania kurtyn powietrznych nie tylko podczas wypadku w Stilo (2003).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Najlepsze jest Punto - 59 pozycja. Za nim Marea na 84, a następnie Bravo/Brava na miejscu 90. Barchetta ma miejsce 92. Najmłodszy model zajął najwyższą pozycję, co daje nadzieję na poprawę.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"W 2004 roku testowaliśmy Pandę 1.2, która okazała się bardzo praktyczna i funkcjonalna, a przede wszystkim niezawodna - przez cały okres testu (30 tys. km) nie odnotowaliśmy żadnej usterki. Test warsztatów "Auto Świata" W teście (nr 12/2000) ASO Fiata uzyskały ocenę dost. Ocena z sondy 4,6 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 redakcyjnych interwencji 4 dotyczyły aut Fiata.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 8 lat.Ocena ogólnaNajnowsze modele jak Punto i Panda zmieniają wizerunek Fiata, ale w dalszym ciągu na opinii firmy ciąży obraz samochodów produkowanych kilka lat temu.Komentarz FiataPrzedstawione akcje naprawcze i usprawnienia dotyczyły niewielkiej liczby naszych samochodów na rynku polskim: Punto 1311 szt., Stilo 105 szt. oraz Ulysse 75 szt. Praktycznie zostały one zrealizowane w 100 proc. Ocena, jaką w teście uzyskały autoryzowane stacje serwisowe Fiata, dotyczyła sytuacji z roku 2000. Od tej pory wspólnie z całą siecią serwisową na wielu płaszczyznach (m.in. szkolenia pracowników, inwestycje) cały czas pracujemy nad tym, aby obsługa i usługi świadczone dla naszych klientów były na jak najwyższym poziomie.Bogusław Cieślar, Fiat Skoda:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Główne powody wezwań Skód do serwisów to: usterki w układzie sterującym pracą ABS-u w Octavii (2002) oraz przeguby tylne w jej wersji 4x4. Podobnie jak w Seacie przyczynami trosk użytkowników są podnośniki szyb i przepływomierze.Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Octavia jest bardziej niezawodna niż Fabia. Na szczęście stara Felicia (nieprodukowana od 2000 roku) już w raporcie TÜV nie występuje. Typowe słabości Octavii to: oświetlenie, hamulce i układ wydechowy. Układ jezdny i kierowniczy Fabii uzyskały słabe oceny TÜV. Lokaty w raporcie: Octavia - 47, Fabia - 52.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"Fabia z silnikiem 1.2 HTP na dystansie 30 tys. km dała się poznać jako auto bezproblemowe - cały test pokonała bezusterkowo, ale potwierdziła naszą przeciętną opinię o serwisie, który zapomniał wyzerować licznik przeglądów. Poza tym sporo paliła. Test warsztatów "Auto Świata"W teście (nr 35/2000) ASO Skody uzyskały ocenę dost. Ocena z sondy 5,4 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 redakcyjnych interwencji związanychz problemami z pojazdami jedna dotyczyła aut Skody.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaSkoda jest w Polsce bardzo popularna, ale z naszych doświadczeń wynika, że nad jakością usług serwisowych nadal trzeba pracować.Komentarz SkodyNajważniejszym zadaniem działu serwisu Skoda Auto Polska jest poprawa jakości usług serwisowych. W warsztatach wdraża się nowe procedury, jak również prowadzi się intensywne szkolenia. Wszystkie stacje przechodzą co rok certyfikacje ISO. Efekty tych działań winny być widoczne w najbliższym czasie.Lucyna Roszczak, SkodaToyota:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Yaris: złącze airbagu (2001). Avensis: wycieki z układu paliwowego (2002), problem z kolumną kierownicy, czujnikiem ESP (2004). Yaris: zamarzające błoto śniegowe mogło uszkadzać przewody hamulcowe (2003).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Tradycyjnie auta Toyoty zajęły wysokie pozycje. Spójrzmy tylko na czołówkę: miejsce 2 - Yaris, 5 - RAV4, 6 - Corolla i Picnic, 11 - Avensis.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"W 2004 roku testowaliśmy Avensisa na dystansie 30 tys. km. Nie zanotowaliśmy żadnej usterki. Wymieniono jedynie głośne letnie opony. Test warsztatów "Auto Świata" W teście (nr 6/2002) ASO Toyoty uzyskały ocenę dobrą. Ocena z sondy 6,9 pkt. Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 redakcyjnych interwencji jedna dotyczyła aut Toyoty.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 3 lata lub 100 tys. km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaWezwania do serwisów spowodowane ukł. kierowniczym Avensisa obniżyły naszą ocenę akcji naprawczych. Jednak Toyota może być dumna szczególnie z powodu pozycji, jakie zajęły jej auta w raporcie TÜV.Komentarz ToyotySukcesy Toyoty w większości konkurencji wynikają z wartości i zasad stosowanych tradycyjnie przez naszą firmę. Są one uniwersalne, pasują do pracy każdego działu i to największa tajemnica sukcesu. Nawet akcje naprawcze, które mają u Państwa ocenę dostateczną, a które musieliśmy zorganizować, są w większości przypadków tzw. dmuchaniem na zimne. Nie da się ukryć, że temperatura walki o klienta rośnie, więc liczy się każdy komentarz, ocena czy opinia. Jako zespół Toyota Motor Poland niezmiernie przykładamy do tego wagę.Jan Okulicz, TMPLOpel:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)W latach 2001-02 najwięcej problemów przysparzały Corsa, Tigra i Combo. Mocowanie zaczepów pasów bezp. (2001), mikropęknięcia akumulatora w Corsie (2001), szczelina w słupku środkowym (Corsa, 2002). W 2004 do serwisu wezwano Astrę (kołpak uciskał wentyl w kole) i Vectrę (mocowanie wydechu).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Agila pokazuje, że Opel potrafi produkować niezawodne samochody. W klasie aut od roku do 3 lat mały Opel zajął 2 miejsce. Astra i Corsa odpowiednio: 40 i 46 pozycję, a Zafira - 89.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"W rankingu aut testowanych na długich dystansach (100 tys. km) Vectra C zajęła rewelacyjne drugie miejsce i cieszyła się tym rezultatem, dopóki Mazda 6 nie zajęła miejsca pierwszego. Test warsztatów "Auto Świata"W teście (nr 29/1999) ASO Opla uzyskała ocenę dost. Ocena z sondy 5,5 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Do tej pory nie zanotowaliśmy żadnej skargi na samochody Opla.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaJakość produktów Opla wyraźnie się poprawiła. Doświadczenia z testu długodystansowego i raport TÜV są tego najlepszymi dowodami.Komentarz OplaZ zadowoleniem przyjmujemy fakt, że podejmowane w ostatnich latach działania znajdują odzwierciedlenie w niezależnych testach. Tym bardziej, że znaczny udział w sukcesie mają pracownicy zakładu w Gliwicach, gdzie produkowana jest Agila. Cieszy nas także zajęcie przez Opla 1 miejsca wśród europejskich firm w raporcie jakości "Auto Bilda". Wyniki gliwickiego zakładu pozwalają sądzić, że Zafira II będzie należała do jakościowej czołówki i poprawi notowania swojej poprzedniczki. Wojciech Osoś, GM PolandRenault:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Espace: hamulec postojowy (2003) i dodatkowe ogrzewanie (2004). Laguna: woda w złączu ABS (2003). Mégane: wspomaganie układu hamulcowego (2003). Scénic: pedał hamulca (2004).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Najlepszym Renault w klasie aut od roku do 3 lat jest Twingo (pozycja 45) pomimo częstych awarii oświetlenia i wydechu. Podczas przegladów 5 proc. wszystkich 3-letnich Clio miało poważne usterki. Słabymi punktami Espace'a są oświetlenie i układ wydechowy.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"Początkowy zachwyt naszych kierowców testowych zamienił się w rozczarowanie. Po awarii turbosprężarki i innych defektach Laguna wyposażona w turbodiesla 1.9 dCi spadła na bardzo niską pozycję w naszym rankingu. Test warsztatów "Auto Świata" W teście (nr 48/1999) ASO Renault uzyskały ocenę dost. Ocena z sondy 5,5 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 redakcyjnych interwencji 6 dotyczyło aut Renault.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaTak nowatorskie pomysły nie zasługują na awaryjne układy hamulcowe, wydechowe i zawieszenia. Słaby wynik testu długodystansowego i przeciętny warsztatów.Komentarz RenaultWarto zwrócić uwagę, że akcja przywoławcza do autoryzowanego serwisu nie jest jednoznaczna z usterkowością samochodów, lecz ma przede wszystkim charakter prewencyjny. Zaskakująca dla nas jest ocena sieci serwisowej wystawiona na podstawie testu warsztatów z 1999 roku. To przecież historia! W ciągu 6 lat zmieniło się przecież bardzo dużo: cała sieć autoryzowanych partnerów w Polsce ma certyfikat ISO, konsekwentnie wprowadzany jest plan poprawy jakości oraz podnoszony standard obsługi klienta.Agata Szczech, RenaultFord:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999) Ka: przewody hamulców przednich (2003). Focus i Mondeo: przewody wspomagania (2003). Focus: wspomaganie hamulców po długim nieużywaniu samochodu (2003).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)W raporcie 2002 Focus był nawet liderem, jednak w 2004 zajął 29 pozycję, Mondeo - 36, Fiesta - 65, a Ka 86 lokatę. Na 105 miejscu znalazło się Galaxy, które i tak wypadło lepiej od bliźniaczego VW Sharana (106) i Seata Alhambry (110).Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"W zeszłym roku testowaliśmy Forda Focusa Turniera 1.8 TDCi. Przez 30 tys. km samochód nie miał żadnej usterki.Test warsztatów "Auto Świata" W teście (nr 12/01) ASO Forda uzyskały ocenę mierną. Ocena z sondy 5,8 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 redakcyjnych interwencji 2 dotyczyły aut Forda.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaWyniki testów długodystansowych dają nadzieję, że rzadko trzeba będzie korzystać z sieci serwisów Forda. W tym zakresie jest jeszcze dużo do zrobienia, ale nowe modele firmy sprawują się coraz lepiej.Komentarz FordaFirma Ford Polska odnotowała ogromny sukces w 2004 roku - pomimo ogólnego spadku sprzedaży nowych samochodów nasze wyniki wzrosły do rekordowego poziomu 31 226 aut, zaś udział w rynku zwiększył się do 8,81 proc. Są to najlepsze wyniki w historii Forda w naszym kraju. Tak dobre rezultaty były możliwe m.in. dzięki wysokim ocenom niezawodności naszych nowych modeli oraz kompleksowej reorganizacji sieci dilerskiej, która zaowocowała także diametralną poprawą jakości świadczonych usług serwisowych.Monika Dobrolubow, FordPeugeot:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Peugeot nie wzywa często do serwisów. Wada mocowania wahacza w 307 była powodem wezwań na kontrolę stanu tego elementu (2004). W 2003 wymieniono stacyjki w 307. "607" miała problem z tylnym wahaczem (2004).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Van 806 zajął ostatnie miejsce w kategorii aut od roku do 3 lat! Oświetlenie każdego z modeli dostało oceny co najmniej negatywne. W 106, 306 i 406 źle działają hamulce. Najlepszym Peugeotem okazała się "306" - zajęła 72 lokatę.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"Peugeota 307 HDi w teście długodystansowym dwukrotnie trzeba było odholowywać do warsztatu (awaria sprzęgła i turbosprężarki), co wraz z innymi problemami spowodowało, że zajął ostatnie miejsce wśród testowanych aut. Test warsztatów "Auto Świata"W teście (nr 4/2003) ASO Peugeota uzyskały ocenę dost. Ocena z sondy 5,2 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 interwencji jedna dotyczyła aut Peugeota.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwaranacja antykorozyjna: 12 lat.Ocena ogólnaŚwietny wygląd, diesle o wysokiej kulturze pracy, a nawet filtry cząstek stałych to jeszcze za mało. Peugeot ma nadal kłopoty z serwisem i z jakością.Komentarz Peugeota Jeśli chodzi o negatywne oceny z raportu TüV i przeprowadzonego przez "Auto Bild" w Niemczech długodystansowego testu, to nie czujemy się upoważnieni do komentowania i wypowiadania się o serwisach Peugeota w Niemczech. Test warsztatów uzyskał ocenę dostateczną - w tej dziedzinie nasze działania nie ustają. Nad jakością pracujemy ciągle - na tym polu wysiłków nigdy dosyć, zawsze może być lepiej, nawet jeśli wypadamy nieźle na tle konkurencji. Andrzej Nosiński, PeugeotVolkswagen:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Bora, Golf i New Beetle: ABS (2002). Lupo i Polo: przewód wsp. hamulców (2002). Passat: wahacz i mocowanie amortyzatorów (2004). Touareg: hamulec postojowy ocierał o wiązkę przewodów (2004). VW T5: przekładnia kierownicza i sterownik wentylatora chłodnicy (2004).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Najlepsze miejsce zajął Golf (21). Najgorszy okazał się Sharan (106). W przypadku Golfa i New Beetle'a kiepsko działają hamulce. Rozczarowaniem jest obfitujący w usterki Passat.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"Ostatnio nie przeprowadzaliśmy testu długodystansowego auta tej marki.Test warsztatów "Auto Świata"W teście (nr 34/2001) ASO VW uzyskały ocenę dost. Ocena z sondy 5,7 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Do tej pory nie zanotowaliśmy żadnej skargi na samochody Volkswagena.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaPrzed rokiem szef Volkswagena Bernd Pischetsrieder zapowiadał ofensywę jakościową Volkswagena. Dopiero za kilka lat będziemy mogli ocenić jej skutki. Komentarz VolkswagenaW ub.r. VW przeprowadzał trzy akcje o charakterze usprawnieniowym - we wszystkich przypadkach koszty naprawy pokrywał w całości producent. Od czasu ostatniego testu warsztatów minęły cztery lata, w tym czasie standard obsługi klienta uległ wyraźnej poprawie. Potwierdzają to dobre wyniki badań dotyczących poziomu zadowolenia klientów (HIA). VW oferuje klientom program "dobrej woli producenta" dla pojazdów do 3 roku. Co oznacza, że po upływie okresu gwarancyjnego możliwy jest udział producenta w kosztach naprawy (części+robocizna) w granicach od 50 do 100%.Leszek Kempiński, VolkswagenCitroen:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Berlingo, Saxo, Xsara: wadliwy zawór podciśnienia we wsp. hamulców (2000). Evasion i Jumpy: usterki układu sterowania silnikiem i wsp. hamulców (2002). Woda w układzie ABS w C3 (2003).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Wszystkie Citroeny już po trzech latach mają problemy z układem hamulcowym. W Berlingo, Xantii i Saxo poradzono sobie z szybko rdzewiejącymi układami wydechowymi. Najlepsza Xantia zajęła 21 miejsce, Xsara uzyskała 58 lokatę, a Berlingo - 65. Saxo zajęło 92 miejsce.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"W 2004 roku nie testowaliśmy żadnego Citroena na długim dystansie. Test warsztatów "Auto Świata" W teście (nr 29/2002) ASO Citroena uzyskały ocenę 2. Ocena z sondy 4,9 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Na 25 redakcyjnych interwencji 3 dotyczyły aut Citroena.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 2 lata bez limitu km.Gwarancja na perforację blach: 12 lat.Ocena ogólnaCitroen powinien wreszcie poważnie zająć się szybko zużywającymi się układami hamulcowymi. Mamy nadzieję, że poprawa jakości nastąpi wraz z najnowszym modelem - C4 (następcą Xsary), który wszedł do sprzedaży pod koniec ub.r.Komentarz CitroenaWskazane akcje naprawcze i modernizacje zostały wykonane we wszystkich samochodach (których dotyczyły) na polskim rynku. Standardy obsługi stosowane w sieciach dystrybucji samochodów nowych, części i usług serwisowych różnią się od obowiązujących cztery lata temu, kiedy wykonywany był test warsztatów "Auto Świata". Wszystkie aktualnie montowane podzespoły, w tym także układy hamulcowe, wykazują cechy jakości i trwałości zgodne z najwyższymi standardami przyjętymi przez grupę PSA (Citroen/Peugeot).Marek Nawarecki, CitroenHonda:Akcje naprawcze producenta/usprawnienia (od 1999)Firma rzadko wzywała do serwisów. Civic, CR-V, Logo, Prelude i Shuttle: trudności z uruchomieniem silnika z powodu stacyjki (2002). Civic, Insight, Jazz i Stream: przełącznik wielofunkcyjny mógł nie zawsze włączać światła (2004).Raport TÜV (auta z lat 1997-2000)Prawie nieznany u nas model Logo zajął 2. miejsce w raporcie i wraz z Yarisem jest najlepszym"japończykiem". Dlatego 26 miejsce Civica nie robi wrażenia podobnie jak 36 Accorda. Wszystkie trzy modele są bardzo dobrymi autami.Test długodystansowy "Auto Bild"/"Auto Świat"W 2004 roku nie testowaliśmy żadnej Hondy na długim dystansie.Test warsztatów "Auto Świata" W teście (nr 20/2004) ASO Hondy uzyskały ocenę dost. Ocena z sondy 6,3 pkt.Skargi od Czytelników "Auto Świata" (od października 2004 r.)Do tej pory nie zanotowaliśmy żadnej skargi na samochody Hondy.Gwarancja/odpowiedzialność producentaGwarancja mech.: 3 lata lub 100 tys. km.Gwarancja na perforację blach: 6 lat.Ocena ogólnaTypowy "japończyk" - żadnych skarg od użytkowników, świetne miejsca w raportach. W zakresie jakości Honda może być wzorem dla innych producentów samochodów. Dziwi krótka gwarancja perforacyjna.Komentarz HondyOd momentu rozpoczęcia działalności na rynku polskim, ponad 10 lat temu, nieustannie dążymy do podniesienia jakości naszych usług. W 2004 roku podjęliśmy szereg inicjatyw, aby zwiększyć poziom zadowolenia klientów z obsługi świadczonej przez sieć stacji dilerskich Hondy w Polsce. W warszawskiej siedzibie naszej firmy, w przygotowanym do tego centrum treningowym, nieustannie odbywają się szkolenia pracowników salonów sprzedaży oraz serwisu. Mamy nadzieję, że rezultaty kolejnych testów ASO potwierdzą pozytywne efekty naszych działań.Iwona Legęć, HondaSamochody w oczach naszych czytelnikówWykres na górze (czerwony) jest ilustracją odpowiedzi na pytanie: "Ocena jakości aut na podstawie własnych doświadczeń z konkretnymi markami". Internetowa ankieta była dostępna na stronie "Auto Świata" od połowy października ub.r. do 17 stycznia 2005 r., a internauci mieli możliwość oceny w skali od 1 do 10 pkt (najmniej zadowolony z jakości - 1 pkt, najbardziej - 10 pkt). Tak jak w przypadku naszego raportu prym w dziedzinie jakości wiodą producenci japońscy. Niekwestionowanym liderem ankiety została Toyota (7,7 pkt). Bardzo dobrą opinię wystawiono także Hondzie. Tak dobrych not nie da się jednak wytłumaczyć dalekowschodnim pochodzeniem aut - przecież Yaris jest wytwarzany we Francji, Corolla i Civic w Wielkiej Brytanii (wersje sedan w Turcji). Najwyraźniej chodzi o szeroko pojętą filozofię działania firm. Drugi wykres (niebieski) ilustruje stopień zadowolenia klientów z pracy autoryzowanych stacji obsługi. Także tu pierwsze dwa miejsca zajmują Japończycy, ale tuż za nimi plasuje się Ford. Test warsztatów tej marki opublikowany w 2001 roku zakończył się oceną mierną. Według zapewnień przedstawicieli (patrz komentarz) wiele od tego czasu zmieniono i dziś serwisy Forda prezentują zupełnie inny poziom.Internetowa ankieta zawierała jeszcze jedno, nieilustrowane przez nas wykresem pytanie: "Częstotliwość wizyt w serwisie (naprawa) na podstawie własnych doświadczeń" - tu wyniki niemalże pokrywały się z odpowiedziami na pytanie o jakość samochodów.Ankiety internetowe mogą być jednak obiciążone błędem - nie jesteśmy przecież w stanie zweryfikować, czy ktoś rzeczywiście jest posiadaczem lub użytkownikiem samochodu danej marki, czy tylko powiela obiegowe (często krzywdzące) opinie. Dlatego właśnie dane z naszej sondy nie zostały uwzględnione przy końcowej ocenie firm i mają jedynie charakter informacyjny.