Wzorem swojego poprzednika - Ferdynanda PiĎcha - także Bernd Pischetsrieder od początku swojego urzędowania zajął się wysokim pozycjonowaniem marki. Początkowo skomplikowane i kosztowne projekty, jak np. C1 (silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu), uzyskały wysoki priorytet, a takie samochody, jak Golf Variant czy Passat Hunter (odpowiednik Audi allroad) zostały odsunięte w dalszą przyszłość lub zupełnie skreślone. Otrzeźwienie przyszło wraz z kulejącymi początkowo wynikami sprzedaży Golfa V, na którym firma nie zarabiała tyle, ile oczekiwano. Dopiero wówczas zarząd koncernu zdecydował się na "zielone światło" dla prawdziwych samochodów "dla ludu", które nie mają przekonywać do siebie za sprawą wysokiego pozycjonowania, ale dobrego stosunku ceny do mocy i wyposażenia. Na ratunek... Golf!Ponieważ podstawowa odmiana Golfa V zbyt wolno zdobywała rynek, zmiany musiały nastąpić szybko. Dlatego VW zdecydował się na ofensywę nowych modeli - Golfa Plusa (2004 r.) i Jettę (2005 r.), a już niedługo także Coupé-Cabriolet (2006 r.), Varianta (początek 2007 r.) oraz A-SUV-a (koniec 2007 r.). Jeśli dołaczymy do tego niszowe GTI, R32 oraz nowoczesną technikę preselekcyjnej skrzyni biegów DSG i napęd 4Motion, paleta kompaktu Volkswagena wydaje się być gotowa, by zapisać kolejny akapit w historii sukcesu Golfa. Jednak wprowadzanie na rynek nowych członków rodziny Golfa nie zawsze przebiegało zgodnie z planem. Choć Coupé-Cabriolet zostanie zaprezentowny we wrześniu br., jego sprzedaż rozpocznie się dopiero od wiosny 2006 r. Przy okazji na nowo rozgorzała dyskusja, czy auto w ogóle powinno być sygnowane jako Golf, bo część techniki pochodzi od Passata. Golf V Variant już za czasów PiĎcha był gotowym autem, ale wyglądał wtedy zupełnie inaczej niż zaprojektowany przez Murata Günaka pojazd seryjny. Tu wyraźnie widać nowe porządki obecnego szefa VW Wolfganga Bernharda, który przyszedł z Mercedesa. Zamiast "grzecznego" przedstawiciela klasy kombi ludzie Bernharda zaproponowali lifestylowy samochód, którego kształt tyłu przypomina Skodę Fabię i Passata Varianta. Wszystko zgodnie z mottem: klasa premium musi realizować się w produkcie, a nie tylko w zapowiedziach. Golf Variant zostanie przypuszczalnie zaprezentowany pod koniec 2006 roku, ale wprowadzenie na rynek nastąpi w pierwszym kwartale 2007. Rok wcześniej wystartuje 250-konna wersja R32 - uzupełnienie "podkręconego" do 240 KM GTI (marzec 2006 r.). Crossovery w przygotowaniuPodczas jesiennego salonu we Frankfurcie spodziewaliśmy się A-SUV-a w wersji studyjnej. Prezentacja została jednak przesunięta i samochód zobaczymy albo w Detroit (styczeń 2006 r.), albo w Genewie (marzec 2006 r.). Wprowadzenie nowego modelu na rynek nastąpi najwcześniej w trzecim kwartale 2007 roku. Dlaczego tak późno? Bo design auta będzie jeszcze raz zmieniany. Projektanci mają odejść od pomysłu przedstawiającego Golfa Plusa w joggingowym "wdzianku" i opracować zupełnie niezależną koncepcję. Przynajmniej technika Marrakesha (tak auto może się nazywać) jest już pewna - klienci będą mieli wybór między wersją z napędem na jedną oś i na obie. W kwestii silników oferta ma zawierać jednostki 4- i 6-cylindrowe. Szczególnie ciekawe to trzy turbodoładowane benzynowe - 1.4, 1.8 i 2.0 (odpowiednio 115, 170 i 200 KM) oraz dwa diesle: 2.0 i 3.2 (170/225 KM). W odróżnieniu od nieco większego Audi Q5 Marrakesh będzie miał poprzecznie zabudowane silniki, napęd 4Motion ze sprzęgłami Haldex i topową jednostkę VR6 3.6 o mocy 280 KM.Choć Marrakesh wewnętrzne nazywa się A-SUV, nie jest autem terenowym tylko crossoverem. Oznaczenie Cross VW zastrzegł sobie dla wszystkich modeli o wyglądzie 4x4, choć niekoniecznie auta te muszą mieć napęd na obie osie. Oto szczegóły możliwych wersji:- Cross-Polo, koniec 2005 r.,- Cross-Fox, połowa 2006 r.,- Cross-Golf, połowa 2006 r.,- Cross-Touran, koniec 2007 r.Pierwszy Cross powstał w Brazylii na bazie Foxa już trzy lata temu. W Ameryce auto będzie dostępne jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback i MPV, w Europie tylko jako 3d - firma nie chce robić konkurencji obecnemu Polo. Ludzie z VW mówią także o premierze 150-konnego Polo GTI oraz Cross-Polo podczas targów tuningowych w Essen. Crossover ma mieć m.in. większy prześwit, większe koła, osłony chroniące spód pojazdu oraz delikatnie zmodyfikowane wnętrze. Na życzenie koło zapasowe może być umieszczone na zewnątrz pojazdu w obudowie z tworzywa sztucznego. Następny etap to wprowadzenie na rynek Cross-Tourana latem przyszłego roku, a na jesień przewidziano Cross-Golfa Plus. W obydwu modelach zmiany będą podobne jak w Cross-Polo. Następnym kandydatem do cross-terapii jest Passat Variant - pozdrowienia od wstrzymanego w 2003 roku Passata Huntera...