Co prawda opinie o i8 były mocno zróżnicowane – od zachwytu nad jego sylwetką po słowa krytyki nad jakością wykończenia wnętrza – to nie jest to auto zwyczajne. Wykonane jest z wykorzystaniem materiałów pozyskanych z recyklingu butelek PET, a skóra stosowana na siedzeniach i desce rozdzielczej wytworzono z liści oliwnych. Niestety, te nowatorskie technologie nie zdały egzaminu z trwałości. Mimo tego to samochód, który z pewnością przejdzie do historii motoryzacji.
BMW i8 - innowacji nie brakowało
BMW i8 był pierwszym sportowym modelem hybrydowym typu plug-in tego niemieckiego producenta. W momencie wprowadzenia na rynek było też pierwszym na świecie samochodem seryjnym wyposażonym w światła laserowe. Co więcej, przy produkcji niskoemisyjnego i8 zadbało jednocześnie o obniżenie śladu węglowego na każdym etapie jego produkcji. Energia elektryczna potrzebna do produkcji BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster w fabryce w Lipsku pochodzi z czterech turbin wiatrowych znajdujących się na terenie zakładu. Z kolei energia elektryczna wykorzystywana w produkcji włókna węglowego w Moses Lake w amerykańskim stanie Waszyngton, które zastosowano w budowie BMW i8, jest w stu procentach wytwarzana w elektrowni wodnej.
Model ten jest najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym. Mimo tego wyniki sprzedaży nie są zbyt imponujący – przez sześć lat właścicieli znalazło nieco ponad 20 tys. sztuk aut tego i8. W każdym razie to sprzedaż wyższa niż wszyscy konkurenci w tym segmencie razem wzięci.
Futurystyczny jak BMW i8
BMW i8 oferowało wygląd i osiągi rasowego samochodu sportowego przy średnim zużyciu paliwa na poziomie małego samochodu. Silnik spalinowy z technologią BMW TwinPower Turbo napędza w tym przyapdku tylne koła, a silnik elektryczny przednie koła. W rezultacie daje to hybrydowy napęd na wszystkie osie. Silnika elektrycznego ma maksymalny moment obrotowy na poziomie 250 Nm i pozwala rozwijać prędkość do 120 km/h wyłącznie w trybie elektrycznym.
Kabina pasażerska wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym oraz szerokie wykorzystanie aluminium w budowie układu napędowego i nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych umożliwił nie tylko uzyskanie masy własnej poniżej 1500 kg, ale pozwolił też na równomierny rozkład masy na osie w idealnym stosunku 50:50. Z kolei umieszczony centralnie i nisko akumulator wysokonapięciowy obniżył środek ciężkości samochodu. Jednym słowem auto świetnie się prowadzi.
Przeczytaj też:
- BMW i8 – TEST
- Lexus LC 500h – wspaniałe coupe, tylko po co ten prąd | TEST
- Wszystkie fotoradary już wróciły na drogi. Nie będzie taryfy ulgowej
Przez sześć lat BMW i8 jako prekursor linii hybrydowych aut sportowych zgarnął spor nagród. W latach 2015-2019 jego napęd pięć razy z rzędu zdobywał co najmniej jeden tytuł w renomowanym rankingu „Engine of the Year Award”. Uznanie znalazła także koncepcja wizualna BMW – hybryda dostała m.in. nagrodę „red dot Award”.
BMW i8 - limitowana seria na zakończenie
Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest między innymi 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8. Jeden z tych modeli już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz.