Badania te prowadzone są w wiejskiej części stanu Michigan na obszarze objętym programem rekultywacji nieużytków Superfund.

Po raz drugi uzyskano bogate zbiory pięciu roślin nadających się do produkcji oleju napędowego z dodatkiem biokomponentów , tj. „biodiesla” (soja, słonecznik i rzepak) oraz etanolu (kukurydza i proso) - dwóch podstawowych biopaliw, używanych w USA.

- Pierwszy etap projektu w roku 2006 udowodnił słuszność naszej koncepcji. Pokazaliśmy, że można uprawiać tego rodzaju rośliny przy minimalnej ilości wody, nawozów i pracy na glebie rekultywowanej po skażeniach – mówi profesor Kurt Thelen z wydziału nauk rolniczych Uniwersytetu Michigan. Zbiory roku 2007 umożliwią zbadanie wydajności upraw oraz ilości i jakości paliw, jakie można z nich uzyskać.

Uprawy prowadzone są w odległości ok. 32 kilometrów na północny zachód od centrali Chryslera w Detroit na niewielkich działkach pagórkowatego krajobrazu Rose Township. Są to tereny rolnicze lecz od 1960 roku opuszczone przez użytkowników i zamienione w dzikie wysypisko śmieci. Rekultywacji tego obszaru – we współpracy z amerykańską Agencją Ochrony Środowiska (EPA) i władzami stanu Michigan podjęła się firma Chrysler.

Doświadczalne uprawy roślin przydatnych do produkcji biopaliw stanowią fragment przedsięwzięciaEPA pod nazwą „Return To Use”- promującego zagospodarowywanie nieużytków, rekultywowanych w ramach programu Superfund.

- Chrysler jest żywotnie zainteresowany ochroną środowiska naturalnego oraz promocją stosowaniaczystych paliw odnawialnych produkowanych w Ameryce – mówi Deborah Morrissett, wiceprezes ds. statutowych. Skoro tereny programu Superfund nie nadają się do produkcji żywności, można je z powodzeniem wykorzystać pod wytwarzanie biopaliw.

Oprócz pól Rose Township miejscem upraw doświadczalnych są także działki na terenie campusu uniwersyteckiego oraz pola niskiej klasy w północnej części stanu Michigan.

Okres zimowy wykorzystany będzie przez zespół badawczy MSU do analiz wydajności i jakości zbiorów oraz określenia stopnia zawartości substancji zanieczyszczających. Zostanie ponadto zbadany stopień absorpcji zanieczyszczeń gleby przez uprawiane tam rośliny.

Chrysler LLC zaleca także szersze stosowanie „biodiesla” w samochodach Jeep Grand Cherokee oraz Dodge Ram i Sprinter napędzanych silnikiem wysokoprężnym, które mogą spalać paliwo z 5-procentową zawartością biokomponentów. Paliwem B5 tankowane są pojazdy Jeep Grand Cherokee i pick-upy Dodge Ram przed dostawą do klienta.

Ponadto, w ciągu ostatnich dwudziestu lat Chrysler zainwestował ponad 10 mld dolarów w rekultywację lub przygotowanie nieużytków do celów produkcyjnych.