Logo
WiadomościAktualnościCitroën C2-R2: dwa sezony rajdowe w Polsce

Citroën C2-R2: dwa sezony rajdowe w Polsce

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Samochód ten już od dwóch sezonów obecny jest na rajdowych trasach. Szereg sukcesów na oesach RSMP oraz PPZM potwierdził wyjątkową szybkość rajdówki spod znaku „szewrona” na specyficznych, polskich odcinkach specjalnych.

Citroën C2-R2: dwa sezony rajdowe w Polsce
Auto Świat
Citroën C2-R2: dwa sezony rajdowe w Polsce

W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski szczególnieudany dla kierowców Citroënów C2-R2 jest z pewnością sezon 2008, wktórym to niewielkie rajdówki zdominowały rywalizację w licznieobsadzonej klasie A6, zajmując w klasyfikacji sezonu trzy pierwszemiejsca, wyprzedzając przy tym konkurencję w znacznie mocniejszychsamochodach kategorii Super 1600.

Doskonałym wynikiem zakończył się również start Citroëna C2-R2w ubiegłorocznej edycji Pucharu Polskiego Związku Motorowego. Wswoim debiutanckim sezonie na start za kierownicą zupełnie nowej wtedyrajdówki zdecydował się Mariusz Małyszczycki, który odniósłspektakularne zwycięstwo już w pierwszym starcie! Ostateczniezawodnik z Trójmiasta, po czterech wygranych, triumfował wrozgrywkach Pucharu PZM.

W bieżącym sezonie na krajowej arenie „cedwójki” walczyły jedynie wRajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Przyczyny takiegostanu rzeczy należy prawdopodobnie szukać w błędnej interpretacji niecozmienionego regulaminu PPZM na rok 2008, zabraniającego startu w„drugoligowych” rajdach kosztownych samochodów klas R2C oraz R3C.

Obostrzenia te nie dotyczą Citroënów C2-R2, które homologowane są wklasie R2B, spełniając wszystkie regulaminy i bez przeszkód mogą braćudział w zmaganiach Pucharu Polskiego Związku Motorowego.Obecnie dominujące w PPZM samochody klasy A7 w MistrzostwachPolski zwykle przegrywają z rajdówkami klasy R2B, więc nie ulegawątpliwościom, że dysponując Citroënem C2-R2 można odnosić sukcesy takżew rajdach niższej rangi.

Frajda z jazdy prawdziwą A-grupową rajdówką,wyposażoną m.in. w sekwencyjną skrzynię biegów oraz doskonałe hamulceniech będzie dodatkową zachętą, by spróbować walki na odcinkach specjalnych Pucharu PZM właśnie za kierownicą Citroëna C2-R2.

Silnik:Opracowany na podstawie seryjnego silnika TU5JP4S.Pojemność skokowa: 1592,64 (1599) cm3Średnica/skok tłoka: 78,5 (78,7) x 82 mmMoc maksymalna: 185/7200 (190/7750) KM-obr./min.Moment obrotowy maksymalny: 175/5000 (175/5500) Nm-obr./min.Prędkość obrotowa maksymalna: 7600 (8400) obr./min.Moc z litra: 115,6 (118,75) KM/l

Układ rozrządu:2 wałki rozrządu w głowicy napędzane przez pasek zębaty. Popychaczemechaniczne z krzywkami o dostosowanym profilu, specjalne tłoki, kołozamachowe silnika o zmniejszonej masie.

Układ zasilania:Wtrysk wielopunktowy Magneti-Marelli. Pojedyncza przepustnica o średnicy 52mm.

Przeniesienie napędu:Przedni napęd. Wzmocnione półosie.

Sprzęgło:Mechanizm pchany. Pojedyncza tarcza ceramiczno-metalowa (średnica: 184mm). Tarcza sprzęgła nieamortyzowana.

Skrzynia biegów:5-biegowa sekwencyjna, mechanizm różnicowy samoblokujący typu ZF.

Układ hamulcowy:Przód: tarcze wentylowane- Asfalt: 302 x 26 mm, zaciski 4-tłoczkowe- Szuter: 283 x 26 mm, zaciski 4-tłoczkoweTył: tarcze 247 x 9 (280 x 8) mm, zaciski 1-tłoczkowe (2-tłoczkowe).Regulowany reduktor. Hamulec ręczny hydrauliczny.

Zawieszenia:Przód: typu McPherson, specjalne przeguby, specjalna zwrotnica.Tył: oś w kształcie litery H, specjalne przeguby. Specjalne amortyzatory zprzodu i z tyłu.(Przednie i tylne amortyzatory regulowane w 3 zakresach (regulowane ściskanieprzy niskiej prędkości, ściskanie przy wysokiej prędkości, rozprężanie ihydrauliczny ogranicznik).

Układ kierowniczy:Specjalny sterownik układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrycznym(hydraulicznym).

Koła:Asfalt: Obręcze: 6,5 x 16, opony Michelin lub BFGoodrich: 17/60 x 16Szuter: Obręcze: 6 x 15, opony Michelin lub BFGoodrich: 15/64 x 15

Masa:1030 kgRozkład przód/tył: 63/37%

Konstrukcja:Nadwozie wzmocnione z wbudowaną klatką. Osłona spodu silnika.

Wymiary:Długość: 3666 mmSzerokość: 1659 mmRozstaw osi: 2315 mmRozstaw kół przednich: 1466 (1495) mmRozstaw kół tylnych: 1444 (1466) mm

Partnerami programu sponsorskiego Citroën Polska są:TOTAL, BFGoodrich, GEFCO, CITROËN Finance

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: