Czujnik położenia wału korbowego należy do sieci czujników oplatającej silnik. Jest jednym z najważniejszych sensorów w samochodzie. Jego zadaniem jest stałe monitorowanie i określanie prędkości obrotowej silnika oraz aktualnego położenia wału korbowego. Tak zebrane informacje trafiają do komputera jako jednostki sterującej w aucie, który następnie może dostosować szereg parametrów jazdy w taki sposób, aby silnik zainstalowany w naszym samochodzie pracował najwydajniej i najefektywniej, przy jednoczesnej redukcji emisji spalin do atmosfery.
Czytaj także: Psują się tuż po zakupie. Nowy raport awaryjności. Oberwało się samochodom komisowym
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzujnik położenia wału korbowego — gdzie się znajduje i jakie są sygnały jego awarii?
Gdzie znajdziemy w samochodzie czujnik położenia wału? Jego umiejscowienie zależy od budowy silnika w naszym samochodzie. Czujnik położenia wału korbowego najczęściej montowany jest w pobliżu wieńca zębatego koła zamachowego silnika.
Jeśli mamy podejrzenie, że w naszym aucie doszło do jakiejś usterki, warto właśnie sprawdzić czujnik położenia wału. Przede wszystkim należy upewnić się, czy nie ma na nim żadnych zanieczyszczeń ani też, czy nie jest uszkodzony. Czujnik ten jest bowiem urządzeniem wrażliwym i aby prawidłowo działał, wszystkie jego przewody elektryczne muszą być połączone: wtyczki oraz sam sensor.
Zanieczyszczenia lub korozja mogą zakłócić przesyłanie sygnałów elektromagnetycznych do komputera, co skutkuje błędnym odczytem danych. W przypadku podejrzenia usterki najlepiej skorzystać z pomocy serwisu, ponieważ samodzielna diagnostyka tego elementu jest trudna, zwłaszcza bez znajomości jego budowy.
Czytaj także: Fala tajemniczych awarii w Polsce centralnej i północnej. Co się dzieje? To sprawka Rosjan. "Kupcie antenę"
Najczęstsze objawy uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego
Uszkodzony czujnik położenia wału może objawiać się na kilka sposobów. Do najczęstszych symptomów należą trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca jednostki napędowej oraz nagłe gaśnięcie rozgrzanego silnika nawet podczas jazdy. Dodatkowo awaria czujnika może powodować przejście silnika w tryb awaryjny, pojawienie się kontrolki check engine, a także zwiększone zużycie paliwa.
Warto pamiętać, że podobne objawy mogą wystąpić również w przypadku uszkodzenia układu zasilania lub zapłonu. W obu sytuacjach dochodzi do odcięcia dopływu paliwa do silnika, co uniemożliwia jego uruchomienie. Aby mieć pewność, że problem dotyczy właśnie czujnika położenia wału, należy udać się do specjalisty i wykonać diagnostykę komputerową.
Czytaj także: Żółta kontrolka z silnikiem budzi postrach, a czasem to... błahostka. Tak unikniesz spirali kosztów
Jak postępować w przypadku podejrzenia awarii?
Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem diesla, czy benzynowym, objawy uszkodzenia czujnika położenia wału są bardzo podobne. Eksperci podkreślają, że przed przystąpieniem do sprawdzenia typu czujnika nie należy używać omomierza. Napięcie generowane przez to urządzenie podczas pomiaru rezystancji może doprowadzić do uszkodzenia czujnika Halla. Wskazują również, że awarie mogą dotyczyć zarówno uszkodzeń mechanicznych, jak i zwarć elektrycznych tego elementu.
Czytaj także: Silnik grzeje się w korku? Prosty trik, by dojechać do celu podróży. Wybitnie nieintuicyjny
Diagnostyka i naprawa
W przypadku wystąpienia opisanych objawów najbezpieczniej jest powierzyć diagnostykę wykwalifikowanemu mechanikowi. Specjalista, korzystając z odpowiedniego sprzętu, jest w stanie precyzyjnie określić źródło problemu i zaproponować właściwe rozwiązanie. Samodzielne próby naprawy bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi mogą prowadzić do pogłębienia usterki lub uszkodzenia innych elementów układu.
Czujnik położenia wału korbowego odgrywa niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jego sprawność ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego w przypadku jakichkolwiek niepokojących objawów warto jak najszybciej skonsultować się z fachowcem.