- Inaczej niż w przypadku nowych samochodów, w używanych autach – według raportu GetHelp – najczęściej psują się podzespoły mechaniczne
- Do większości usterek zgłaszanych przez nowych właścicieli używanych samochodów dochodzi niedługo po zakupie
- Raport podaje też interesujące dane dotyczące tego, jakie napędy w używanych autach są najbardziej narażone na usterki
- Dziś kupujesz używany samochód, jutro naprawiasz
- A samochody, które psują się najczęściej, biorąc pod uwagę rodzaj napędu to...
- Im starszy samochód, tym więcej usterek
- Które popularne modele psują się najczęściej?
- Ile statystycznie kosztuje naprawa samochodu?
- Zanim kupisz używany samochód, sprawdź go
Kto bywa w komisach samochodowych, ten pewnie widział reklamy: "używane samochody z gwarancją". Te gwarancje to nic innego jak ubezpieczenia od usterek, które w podstawowych wariantach dodawane są czasem przez sprzedawców używanych samochodów w cenie pojazdu, a w wyższych są dodatkową ofertą, z której można skorzystać albo nie. Jedną z firm, które oferują tego rodzaju ubezpieczenia, jest GetHelp. Jako że kupno używanego samochodu zawsze stanowi jakieś ryzyko, ubezpieczenia od usterek aut kupowanych w komisach są dość popularne. Świadczy o tym raport o awaryjności samochodów używanych stworzony przez GetHelp na podstawie 50 tys. przypadków.
Przeczytaj także: 10 prostych pytań o auta PRL. Tylko się nie chwal wynikiem, jeśli masz poniżej 8/10 [QUIZ]
Dziś kupujesz używany samochód, jutro naprawiasz
Liczby są nieubłagane: w ciągu pierwszego roku po zakupie 36 proc. używanych samochodów ulega awarii. A oto, co się psuje najczęściej:
- sześć proc. awarii to usterki elektryczne
- 14 proc. awarii wynika ze zużycia elementów eksploatacyjnych
- 80 proc. to usterki mechaniczne
Co ciekawe, do 21 proc. zgłaszanych awarii dochodzi jeszcze przed przejechaniem pierwszego tysiąca km. 39 proc. usterek występuje przed pokonaniem 2500 km od chwili zakupu. 59 proc. usterek zgłaszanych jest przed przejechaniem 5000 km.
Biorąc pod uwagę perspektywę czasową, do 52 proc. awarii zgłaszanych ubezpieczycielowi ma miejsce w ciągu trzech pierwszych miesięcy jazdy kupionym używanym samochodem.
Co piąte zgłoszenie awarii dotyczy wewnętrznych elementów silnika – układu korbowo-tłokowego, bloku silnika, itp.
A samochody, które psują się najczęściej, biorąc pod uwagę rodzaj napędu to...
...benzyniaki z instalacją LPG. Zaskoczenie? Prawdopodobieństwo wystąpienia awarii w aucie z instalacją gazową wynosi aż 50,4 proc. To znacznie więcej niż w przypadku diesla (41 proc.) i zdecydowanie więcej niż w przypadku benzyniaka bez instalacji gazowej (23,7 proc.).
Najmniejsze prawdopodobieństwo, że coś się zepsuje w pierwszym roku eksploatacji, dotyczy hybryd – to zaledwie 16,7 proc.
Im starszy samochód, tym więcej usterek
Znów zaskoczenia nie ma. Może to, że dość wysokie zagrożenie usterkami występuje nawet w stosunkowo młodych samochodach wystawianych na sprzedaż.
Które popularne modele psują się najczęściej?
GetHelp podaje też, które z najpopularniejszych modeli aut psują się najczęściej. W czołówce aut, których właściciele najczęściej zgłaszają awarie, jest Audi A3, Opel Astra i VW Passat. Ryzyko, że coś zepsuje się w Nissanie Qashqaiu jest z grubsza dwa razy niższe.
Jednak biorąc pod uwagę marki pojazdów, po pomoc w naprawie najczęściej – statystycznie – zgłaszają się nabywcy Chevroletów
Ile statystycznie kosztuje naprawa samochodu?
Według firmy, która ostatecznie wycenia i w uzasadnionych przypadkach płaci za naprawę zgłaszanych usterek, średnia cena naprawy wynosi blisko 2000 zł. Jednak nie wszystkie usterki wiążą się z takimi samymi wydatkami – najwięcej kosztują naprawy silników i skrzyń biegów.
Zanim kupisz używany samochód, sprawdź go
Naprawdę warto dokładnie sprawdzić samochód przed kupnem i to na wszystkie możliwe sposoby. Warto pamiętać, że ubezpieczenie od usterki co do zasady chroni przed awariami, do których doszło po zakupie samochodu, ale nie chroni przed tymi usterkami, które istniały w chwili odbierania auta od sprzedawcy.