- Mimo rządowych planów rozwoju elektromobilności, Polska wciąż znajduje się wśród państw najgorzej przygotowanych do gruntownych zmian w transporcie
- Europejskim liderem elektromobilności pozostaje Norwegia
- Polski rynek aut elektrycznych dopiero raczkuje, w krajach, które są liderami transformacji aut elektrycznych już teraz sprzedaje się więcej, niż spalinowych
- Bez lepszej infrastruktury trudno liczyć na szybki wzrost popularności aut elektrycznych
- Według twórców raportu, już teraz w Polsce eksploatacja aut elektrycznych jest niemal o połowę tańsza, niż korzystanie z pojazdów z napędem spalinowym
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Po raz kolejny firma LeasePlan – jeden z wiodących, międzynarodowych dostawców rozwiązań w dziedzinie leasingu i zarządzania flotami – opublikowała swój doroczny raport dotyczący przygotowania poszczególnych krajów do elektromobilności: EV Readiness Index 2021. Twórcy raportu wychodzą z założenia, że przejście z mobilności opartej na pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe na elektromobilność jest nieuniknione – pozostają jedynie pytania, w jaki sposób i jak szybko się to odbędzie. Eksperci szczegółowo przeanalizowali sytuację na 22 najważniejszych europejskich rynkach, porównując m.in. liczbę aut elektrycznych, koszty ich utrzymania wynikające m.in. z cen energii, dostępność infrastruktury, ale też oferowane przez państwa formy wsparcia rozwoju elektromobilności.
Lepiej niż w ubiegłym roku, ale nadal źle
W ubiegłym roku Polska zaliczyła spektakularną klapę, mimo buńczucznych zapowiedzi władz o wspieraniu rozwoju elektromobilności, nasz kraj zajął przedostatnie miejsce na 22 badane państwa, gorzej od nas wypadła jedynie Słowacja. W tym roku, za sprawą zwiększonej (choć wciąż niewielkiej) liczby rejestracji aut elektrycznych oraz pewnej poprawy w dziedzinie infrastruktury, Polska zajęła miejsce 18 na 22, ex aequo z Hiszpanią.
W tegorocznym raporcie niekwestionowanym liderem jest Norwegia (w zeszłym roku pierwszą pozycję dzieliła z Holandią, w najnowszym rankingu wyraźnie ją wyprzedza), poza Norwegią i Holandią do pierwszej piątki trafiły też Wielka Brytania, Luxemburg oraz Szwecja i ex aequo Austria. Niemcy, mimo olbrzymich inwestycji w elektromobilność i aktywnego jej wsparcia ze strony państwa podskoczyły w rankingu przez rok zaledwie o jedno miejsce, na pozycję siódmą.
Elektromobilność w Polsce - sto razy gorzej niż w Norwegii?
Jak autorzy raportu EV Readiness Index oceniają sytuację w Polsce? Ich zdaniem, elektromobilność w Polsce znajduje się na bardzo wczesnym, „niemowlęcym” etapie rozwoju. W 2020 roku na 1000 mieszkańców zarejestrowanych było jedynie 0,12 auta elektrycznego! W Norwegii wskaźnik ten wynosi 12,58 auta elektrycznego na 1000 mieszkańców! Pod tym względem gorzej od Polski wypadają tylko Grecja i Rumunia.
Twórcy raportu nie dali się nabrać na pozorowane programy rządowych dopłat do aut elektrycznych, które stworzono w taki sposób, żeby maksymalnie ograniczyć możliwości skorzystania z nich.
Wciąż jesteśmy na etapie, kiedy aut elektrycznych przybywa powoli, bo powoli też przybywa punktów ich ładowania – i odwrotnie – punktów ładowania jest niewiele, bo aktualne zapotrzebowanie na nie jest niewielkie, więc i rentowność takich przedsięwzięć jest ograniczona. Zdaniem twórców raportu, sytuacja się nie zmieni, dopóki rząd nie wprowadzi działań realnie wspierających elektromobilność – nie chodzi tu o produkcję aut elektrycznych, ale o stworzenie warunków do ich użytkowania i zachęt do kupowania. W raporcie zwrócono uwagę, że i tak w Polsce koszty użytkowania auta elektrycznego są o niemal połowę niższe niż w przypadku aut z napędem spalinowym. Fragment dotyczący Polski kończy się konkluzją, że przy odpowiednim poziomie zachęt i rozwoju infrastruktury, Polska mogłaby się stać w naszym regionie wzorem rozwoju elektromobilności.
Indeks gotowości do przejścia na elektromobilność (LeasePlan EV Readiness Index 2021)
Miejsce | Kraj | Punkty |
---|---|---|
1 | Norwegia | 42 |
2 | Holandia | 38 |
3 | Wielka Brytania | 33 |
4 | Luxemburg | 31 |
5 | Szwecja | 29 |
5 | Austria | 29 |
7 | Niemcy | 28 |
8 | Belgia | 27 |
8 | Finlandia | 27 |
10 | Francja | 26 |
10 | Irlandia | 26 |
10 | Portugalia | 26 |
13 | Dania | 23 |
13 | Szwajcaria | 23 |
15 | Włochy | 21 |
16 | Węgry | 20 |
17 | Grecja | 16 |
18 | Hiszpania | 15 |
18 | Polska | 15 |
20 | Rumunia | 13 |
20 | Słowacja | 13 |
22 | Czechy | 12 |