• Zgodnie z nomenklaturą przyjętą w Dzienniku Ustaw RP* sygnalizatory nadają światło żółte, a nie pomarańczowe
  • Światło żółte ma inne znaczenie gdy sygnalizacja działa oraz wtedy gdy sygnalizacja nie działa
  • Mrugające światła żółte oznaczają, że sygnalizacja jest wyłączona oraz nakazują zachować szczególną ostrożność
  • Oto jak polskie przepisy regulują działanie i znaczenie żółtych świateł sygnalizacji świetlnej
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jeżeli zbliżając się do skrzyżowania, widzimy jedynie pulsujące światła koloru żółtego, to oznacza, że sygnalizacja nie działa. W tym czasie obowiązują przepisy określone w pozostałych zasadach ruchu drogowego. Gdyby jednak światła były włączone, to pierwszeństwo sygnalizacji nad innymiznakami reguluje przepis w Ustawie o ruchu drogowym, który brzmi następująco: Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi.

Dlaczego "wyłączone" światła nadal mrugają?

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego teoretycznie wyłączone światła nadal mrugają? Wytłumaczenie tego zjawiska jest stosunkowo trywialne, ale bardzo logiczne: chodzi po prostu o to, żeby zachować szczególną ostrożność. Konkretny przepis w tej sprawie został określony w dzienniku ustaw*. Oto jego brzmienie:

Migający lub stały sygnał żółty umieszczony na przeszkodzie albo migający sygnał żółty nadawany przez sygnalizator ostrzegają o występującym niebezpieczeństwie lub utrudnieniu ruchu oraz nakazują zachowanie szczególnej ostrożności.

Mrugające żółte światła oznaczają, że należy kierować się pozostałymi przepisami ruchu drogowego oraz zachować szczególną ostrożność

Dalszy ciąg pod materiałem wideo

A co oznacza żółte światło kiedy sygnalizacja jest włączona?

Należy jednak pamiętać, że żółte światło nadawane przez włączony sygnalizator, który operuje lampami we wszystkich kolorach, ma zupełnie inne znaczenie. Wtedy kolor żółty oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator z wyjątkami. Jakimi? Zostały one dokładnie określone w przepisach. Oto jak jest to zapisane w dzienniku ustaw*:

Sygnał żółty – zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony

Początku sygnalizacji świetlnej były w Londynie. To tam zostało zamontowane urządzenie nadające sygnały na skrzyżowaniu ulic Bridge Street i Great George Street. Był to semafor z lampą gazową, która była obsługiwana ręcznie i nadawała zielone oraz czerwone sygnały. Instalacja działała przez miesiąc, do czasu wybuchu gazu, a jej konstruktorem był inżynier kolejnictwa John Peake Knight.

Pierwsza elektryczna sygnalizacja świetlna została uruchomiona w Cleveland (USA) w 1914 r. Prawie 100 lat temu, w 1922 r. Amerykanom udała się też sztuka, która w Polsce do dziś sprawia wrażenie nieposkromionej. Mianowicie po raz pierwszy skoordynowano sygnały na sąsiednich skrzyżowaniach w Salt Lake City, w Stanie Utah. W Polsce pierwsze sygnalizatory pojawiły się w 1926 r. na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej w Warszawie.

*OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY ORAZ MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 31 października 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych.