Po stosunkowo słabym sierpniu (przerwy urlopowe), wrzesień okazał się całkiem dobry dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Poziom produkcji w ciągu miesiąca wzrósł prawie dwukrotnie (z 54 tys. w sierpniu do niemal 100 tys. we wrześniu). Więcej samochodów wyprodukowano od początku roku tylko w kwietniu (ponad 102 tys. sztuk). Wrześniowy wynik w wysokości 99 222 sztuki jest drugim pod względem wysokości nie tylko w 2008 roku, ale także jednym z najwyższych na przestrzeni wielu ostatnich lat. Łączna produkcja w okresie trzech kwartałów bieżącego roku wyniosła 800 585 aut i jest o 30,3% większa niż przed rokiem. Co ciekawe, identyczne tempo wzrostu na przestrzeni roku wykazuje produkcja samochodów osobowych (696 237 sztuk, +30,3%) i dostawczych (104 348 sztuk, +30,3%).

Produkcja samochodów osobowych we wrześniu wyniosła 85 961 sztuk, o 91,2% więcej niż miesiąc wcześniej, a o 23,9% więcej niż przed rokiem. Od początku roku w rodzimych fabrykach powstało 696 237 aut, o 161 881 sztuk więcej niż rok wcześniej. Na pozycji lidera umocnił się Fiat Auto Poland. Tyski zakład opuściło od początku roku 339 130 aut, o 37,8% więcej niż przed rokiem. Taka liczba daje producentowi 48,7% udziału w  rynku (wobec 46,1% przed rokiem). Dwa najważniejsze modele Fiata to oczywiście Panda (171 tys. sztuk) i 500-ka (152 tys. sztuk). Na drugiej pozycji uplasował się Opel Polska, który wyprodukował 151 779 samochodów, o 16,4% więcej niż rok wcześniej. Udział firmy w rynku zmalał w ciągu roku o 2,6%. i wynosi 21,8%. Najczęściej taśmy montażowe gliwickiej fabryki opuszcza Zafira (96,5 tys. sztuk). Systematycznie rośnie produkcja w żerańskiej FSO. W 2008 roku powstało tu łącznie 139 966 sztuk samochodów pod marką FSO, Chevrolet i zespołów montażowych. To oznacza 35,5% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Prawie 20% wzrost produkcji w skali roku odnotował Volkswagen Poznań. W zakładach niemieckiej firmy wyprodukowano 65 362 auta, w zdecydowanej większości to model Caddy (61 tys. sztuk).

We wrześniu wyprodukowano w Polsce także 13 261 samochodów dostawczych, o 41,4% więcej niż w sierpniu i o 34,9% więcej niż przed rokiem. W ujęciu sumarycznym w ciągu trzech kwartałów produkcja wyniosła 104 348 pojazdów, co oznacza wzrost o 30,4% (24 322 sztuki). Obaj działający na terenie kraju producenci osiągnęli większe wyniki niż rok wcześniej, przy czym Volkswagen zwiększył produkcję o 13,4% (do poziomu 77 010 sztuk), a Fiat Auto Poland o 127,6% (do 27 338 sztuk). Dominująca pozycja Volkswagena (73,8% rynku) jest słabsza niż przed rokiem o 11,5%. Tym samym Fiat umocnił swoją pozycję i stanowi obecnie 26,2% rynku.

Niestety biorąc pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą na świecie i kryzys w branży motoryzacyjnej, można się spodziewać, że ostatnie miesiące tego roku wypadną znacznie słabiej. Wpłynie na to na pewno redukcja poziomu produkcji. W polskich fabrykach już wystąpiły przestoje, a zapowiadane są kolejne przerwy.