Prace związane z budową dróg w przypadku niektórych tras dość mocno postępują. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) co rusz informuje m.in. bądź to o oddaniu jakiegoś nowego fragmentu drogi, bądź o przetargach, których efektem będą nowe drogi. Okazuje się jednak, że część budów stanęła najwyraźniej pod znakiem zapytania.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Rząd już raz dorzucił pieniędzy do budowy dróg

Aby zapobiec nieplanowanym opóźnieniom w budowie dróg rząd (30 października 2023 r.) zmienił zapisy uchwał dotyczących dwóch wieloletnich programów, tj. Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) oraz Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Zmiany polegają na zwiększeniu limitów finansowych obu programów.

To nie pierwszy raz w ostatnich latach, kiedy rządzący dorzucają pieniądze na budowę dróg. Tak było w 2022 r., kiedy to Rada Ministrów przeznaczyła dodatkowe środki, aby zrównoważyć wydatki ponoszone przez wykonawców inwestycji drogowych.

Teraz na inwestycje drogowe pójdą kolejne miliardy złotych

Okazuje się, że teraz zaistniała potrzeba kolejnego zwiększenia puli środków. Resort infrastruktury wyjaśnia, że od czasu ostatniego zapewnienia dodatkowych środków wzrosły koszty większości materiałów budowlanych (np. cementu, oleju napędowego, betonu, kruszyw) i usług (np. koszty transportu, koszty energii, robocizna).

Wzrost kosztów materiałów i usług, które wykonawcy podawali w ofertach składanych przed atakiem Rosji na Ukrainę, tj. przed 24 lutego 2022 r., nie przystają do aktualnie ponoszonych kosztów. Z tego względu na realizację inwestycji związanych z PBDK przeznaczonych zostanie dodatkowo 2,6 mld zł, a na program obwodnicowy dodatkowo 100 mln zł.