Auto Świat Wiadomości Aktualności Droga S10 Bydgoszcz - Toruń: jest wykonawca pierwszego odcinka

Droga S10 Bydgoszcz - Toruń: jest wykonawca pierwszego odcinka

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę odcinka drogi S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25. Pierwszy z czterech odcinków będzie kosztować niecałe 410 mln zł.

S10 Bydgoszcz Południe
GDDKiA
S10 Bydgoszcz Południe

Oferty opiewały na kwoty od 409 do 521 mln zł. Najtańszą zaproponował Budimex. Kryteria oceny, to: okres gwarancji jakości (30 proc.), termin realizacji (10 proc.) oraz cena (60 proc.).

Budowa pierwszego odcinka S10 obejmuje fragment drogi ekspresowej o długości 8,9 km wraz z rozbudową DK25 na odcinku 5,3 km. Przebudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe, powstanie nowy węzeł Emilianowo, dwa nowe Miejsca Obsługi Podróżnych oraz dwa węzły (Zielona i Brzoza) w ciągu DK25.

S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo
S10 Bydgoszcz Południe - EmilianowoGDDKiA

Droga S10 Bydgoszcz - Toruń: cztery przetargi

Cała budowa drogi prowadzącej z Bydgoszczy do Torunia podzielona jest na cztery odcinki. Drogowcy analizują teraz pozostałe trzy postępowania przetargowe.

Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń w Polsce, jest też elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Docelowo ma ona połączyć: Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk i Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej. Ma być to najszybsza droga ze Szczecina do Warszawy.

Droga S10 Bydgoszcz - Toruń: więcej środków

Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła o ponad 21 mld zł limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Środki te trafią między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz właśnie S10 Toruń - Bydgoszcz.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S10 Droga S10 Bydgoszcz - Toruń: zmiany dla natury

GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść, przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.

Decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje nas również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.

Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.

Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, drogowcy zostali zobowiązani do zmiany systemu odwodnienia w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.

Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.

Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowlanych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł. Planowane lata realizacji S10 Bydgoszcz - Toruń to 2022-2026.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji