• Droga ekspresowa S11 połączy kilka województw. Trasa o długości 600 km będzie gotowa najwcześniej w 2029 r.
  • W budowie jest obecnie niemal 80 km drogi ekspresowej S11 na którą przeznaczono nieco więcej niż na dofinansowanie telewizji publicznej – 2,3 mld zł
  • Przebieg trasy nie wszędzie jeszcze jest zatwierdzony. Drogowcy czekają na decyzje Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Brakuje Jeszcze ponad 405 km, by droga ekspresowa S11 połączyła aglomerację śląską z Pomorzem. Gdy jednak już powstanie, kierowcy będą mogli skorzystać z wygodnego połączenia wielu miast. GDDKiA chwali się, że z S11 skorzystają bowiem m.in. mieszkańcy Katowic, Kępna, Kluczborka, Kołobrzegu, Koszalina, Lublińca, Ostrowa Wielkopolskiego, Piły czy Poznania. Niestety, muszą się oni uzbroić w cierpliwość.

GDDKiA niestety nie wskazuje jeszcze dokładnego terminu oddania do ruchu całej S11 (wstępnie wskazywany jest 2029 r.). Póki co do dyspozycji jest niemal 126 km drogi (wliczono przy tym ok. 35 km wspólnego przebiegu S6 i S11 pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem). Są to:

  • obwodnica Szczecinka oraz wspólny odcinek S6 i S11 Kołobrzeg – Koszalin (łącznie 49 km w woj. zachodniopomorskim);
  • odcinki S11 w okolicach węzłów Poznań Północ i Poznań Zachód oraz Poznań Krzesiny – Kórnik Południe;
  • obwodnice Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego oraz Kępna (gotowy 1 etap inwestycji). Łącznie 77 km w woj. wielkopolskim.
Droga S11 Foto: GDDKiA / GDDKiA
Droga S11

Kolejne 80 km drogi ekspresowej jest już w realizacji (koszt sięga 2,3 mld zł, czyli nieco więcej niż otrzymała publiczna telewizja w ramach rządowego wsparcia). Na początku roku podpisano umowy na trzy odcinki o długości 48 km (termin zakończenia prac to 2023 r.). Za 1,5 mld zł powstanie droga pomiędzy Koszalinem a Bobolicami (prace mają ruszyć już w lipcu) z pięcioma węzłami drogowymi i dwoma parami MOP. Na tym nie koniec.

W maju 2019 r. doczekaliśmy się umów na projekt i budowę 25 km obwodnicy Olesna. Prace budowlane trwają od niedawna (dopiero w grudniu 2020 r. drogowcy otrzymali decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Zakończenie prac ma nastąpić w 2022 r.

Droga S11 - w oczekiwaniu na pieniądze

Pozostałe brakujące 405 km trasy znajduje się na etapie prac dokumentacyjnych. Drogowcy czekają jednak nie tylko na decyzje środowiskowe, ale także na zapewnienie finansowania. Na kolejne odcinki potrzeba bowiem aż 16 mld zł, których nie uwzględniono w limicie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023.

Na liście GDDKiA znalazły się m.in.

  • Zachodniopomorskie: S11 Bobolice – obwodnica Szczecinka (24,5 km). Projekt budowlany na ukończeniu. Zarezerwowane 83,6 mln zł na wykup nieruchomości. Przetarg na budowę po zabezpieczeniu środków finansowych.
  • Wielkopolskie: ponad 270 km trasy do końca obwodnicy Kępna. Opracowanie dokumentacji projektowej. Wnioski środowiskowe będą składane w bieżącym oraz kolejnym roku. Przebieg przyszłej drogi nie jest jeszcze ustalony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
  • Opolskie: odcinek S11 od Kępna do Olesna (46 km). Od 2019 r. w oczekiwaniu na decyzję środowiskową i zatwierdzenie przebiegu drogi.
  • Śląskie: odcinek S11 od granicy województwa do Piekar Śląskich (węzeł z autostradą A1). Trwa opracowanie dokumentacji Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Wniosek o decyzję środowiskową zostanie złożony jeszcze w 2021 r.