Jak powstała Gierkówka — wyjaśniamy
Gierkówka był największą inwestycją drogową PRL. Władza na budowę nie szczędziła pieniędzy i sił. Przy projekcie pomagało także wojsko, dlatego trakt nazywano "drogą czynu żołnierskiego". Inwestycję o długości 239 km oficjalnie otwarto po 3,5 roku budowy, 8 października 1976 r. Niestety, już kilka miesięcy po otwarciu na trasie pojawiły się ekipy remontowe, aby łatać pierwsze dziury, a po dwóch latach zaczęły sypać się wiadukty, dlatego Gierkówkę nazywano "drogą śmierci".
Gierkówkę czeka poważny remont
Jak informują w komunikacie drogowcy, w ramach inwestycji konstrukcja drogi zostanie dostosowana do nośności 11,5 t na oś i przebudowane zostaną skrzyżowania. Trasa zyska nowe chodniki. Nieodzowny będzie też montaż nowego oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
— informuje Generalna Dyrekcja.
Tak zmienia się Gierkówka [MAPA]
Obecnie odcinek Gierkówki między Częstochową i Dąbrową Górniczą to jeden wielki plac budowy. Ciągle na wyłonienie wykonawcy czeka odcinek między Kozimi Głowami i Markowicami. W tym wypadku inżynierowie dopiero, co skończyli dokumentację projektową. Przetarg ma zostać ogłoszony na wiosnę.
Ponad 5-kilometrowa trasa między Markowicami i Brudzowicami powinna być gotowa na wiosnę tego roku. Odcinek o długości 4,1 km Brudzowice-Siewierz jest na etapie prac projektowych, a 6,9-kilometrowa trasa Siewierz-Podwarpie uzyskała pozwolenie na budowę i czeka na ogłoszenie przetargu. Dokładny plan prac obrazuje poniższa grafika.
Źródła: GDDKiA, auto-swiat.pl