• Ludzie, którzy mieszkają w okolicach zakopianki, mają problem z bezpiecznym przejściem przez nią
  • GDDKiA zapowiada budowę nowych bezpiecznych kładek i przejść podziemnych
  • Zakończenie budowy poszczególnych przejść będzie miała miejsce w tym roku, w 2025 r. i 2027 r.

Zakopianka to droga charakteryzująca się dużym ruchem i dwoma pasami ruchu w jedną stronę. Trasa ta od lat powoduje duże problemy dla mieszkańców, którzy na co dzień muszą ją przekraczać przez niebezpieczne przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Powoli jednak obraz niebezpiecznej zakopianki się zmienia, a mieszkańcy dostają bezpieczną możliwość przejścia przez trasę.

Nowe kładki nad zakopianką

W południowej części Mogilan, w pobliżu przystanku autobusowego Włosań, powstanie nowa kładka dla pieszych nad zakopianką. Dzięki temu połączone zostaną ul. Żary i św. Rity dla pieszych, zapewniając bezpieczne przejście między dwiema stronami DK7. Istniejące w tym miejscu przejście dla pieszych zostanie zlikwidowane.

Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach — dwóch po obu stronach zakopianki i jednej pośrodku, między jezdniami. Konstrukcja o szerokości 3,4 m i długości 40 m będzie znajdować się 6 m nad DK7. Dostęp do kładki zapewniony będzie za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji wynosi 6 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na listopad tego roku.

Przez ten odcinek zakopianki codziennie przejeżdża ponad 52 tys. samochodów. Nowa kładka zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo pieszych — od 2017 r. doszło tu do trzech wypadków z ich udziałem.

Kładka w Mogilanach to tylko jedna z kilku inwestycji, które planowane są dla pieszych przechodzących przez zakopiankę. W pobliżu Krakowa, w Libertowie, w ciągu najbliższych lat powstaną trzy nowe kładki:

  • koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą,
  • koło przystanku autobusowego Góra Libertowska,
  • przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

Będą one realizowane w ramach przebudowy zakopianki w Libertowie — inwestycji, która już się rozpoczęła i potrwa do 2027 r.

Mapa planowanej modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami Foto: GDDKiA
Mapa planowanej modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami

Kolejne bezpieczne przejścia na zakopiance. W końcu

Ponadto, niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach, powstanie kolejna kładka, tym razem w Głogoczowie. Rozpoczęcie jej budowy planowane jest na wiosnę. Wtedy też zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach. W ramach tej inwestycji powstanie tunel pod DK7, również służący pieszym. Inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2025 r.

Ostatnia planowana kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego. Ten obiekt będzie częścią większej inwestycji — węzła Myślenice, którego realizacja ma się zakończyć do końca 2025 r.